Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
BANK PEKAO PROJECT ROOM
Michał Martychowiec "In Memory"
23 lipca – 25 sierpnia 2013

Michał Martychowiec
"In Memory"

Otwarcie wystawy: 22 lipca 2013, godz. 19.00
Wystawa trwa do 25 sierpnia 2013
Kurator: Grzegorz Musiał
Koordynacja: Ita Krajewska


Na prezentacje prac artystów w ramach projektu 
Bank Pekao PROJECT ROOM jest wstęp wolny.

 

Instalacja jest zbudowana z wielkoformatowej fotografii rejestrującej fragment pejzażu oraz projekcji slajdów z rzutników . Abstrakcyjne obrazy ze slajdów tworzą mozaikę geometrycznych plam koloru. Artysta poprzez ten pozornie prosty i lakoniczny przekaz wizualny zadaje nam, widzom, ważne pytania na temat widzenia i postrzegania obrazu, i przestrzeni. Tytuł pracy może jest trochę przewrotny gdyż chodzi w niej bardziej o niepamięć niż przywoływanie czy zachowanie pamięci. Zasada dwoistości, charakterystyczna dla większości prac artysty, problem pamięci i niepamięci, widzenie przestrzeni zewnętrznej i wewnętrznej zawierają się właśnie w pytaniach stawianych przez autora w kontekście "In Memory”. W tej pracy następuje wyraźnie zbliżenie pomiędzy przeszłością i teraźniejszością, utrzymanie dynamicznej równowagi pomiędzy przestrzeniami, a co najważniejsze, pomiędzy obrazem widzianym a obrazem wyobrażonym. W zarejestrowanych na slajdach obrazach "fragmentów czasu” nie chodzi bowiem o przedstawienie w sensie mimetycznym lecz o przedstawienie ponowne, stworzone przez naszą wyobraźnię. Dwoistość staje się w tym przypadku jednością.

Czy zatem jest możliwe zobrazowanie dwoistości. Sądze, że właśnie w tym kierunku podąża praca Michała Martychowca. W innej wersji instalacji "In Memory” prezentowanej obecnie na wystawie „Pavilion 0” w Wenecji artysta wykonał neon z pytaniem "How far can you see?”. Odpowiedź na to pytanie uświadamia nam, że obraz może być realny i wyobrażony. Ten wyobrażony jest zawsze bogatszy, ponieważ a priori implikuje wielość interpretacji, uruchamia sferę doznań wykraczających daleko poza patrzenie.

Właśnie z tych wyobrażonych obrazów artysta misternie buduje abstrakcyjną kompozycję, ujawniając po raz kolejny swoją wielką atencję dla mistrzów abstrakcji takich jak Mondrian , Kandyński, Malewicz.

Dla Martychowca niezwykle ważny jest również wspomniany kontekst przestrzeni. Każda przestrzeń implikuje przecież nowy kontekst formalno- znaczeniowy, w który artysta wpisuje swoja instalację. Wybitny architekt Louis Kahn, który był mistrzem operowania przestrzenia w obiektach użyteczności publicznej, uważał, że architektura powinna przede wszystkim spełniać funkcje ludzkich instytucji, w których dobrze i godnie czuje się człowiek i sztuka. Podążając za Kahnem, tą przestrzenią nie musi być przestrzeń galerii czy muzeum, to może być każda przestrzeń, która spełnia takie funkcje "ludzkiej instytucji”. Michał Martychowiec wielokrotnie realizował projekty in situ w takich właśnie przestrzeniach; były to weneckie pałace, tradycyjne japońskie łaźnie, magazyny przypominające kaplice. Taką architekturą jest również przestrzeń Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Praxis awangard dwudziestego wieku charakteryzuje zdecydowane porzucenie paradygmatu mimetyczno-przedstawiającego; jak pisał Giorgio Agamben w eseju "Obraz, sen, przebudzenie”, na rzecz nowo odkrytych obszarów podświadomości, wyobraźni a nawet przypadku. To właśnie one w dużej mierze ukształtowały współczesne praktyki artystyczne.
Grzegorz Musiał



Michał Martychowiec (ur.1987) – tworzy cykle fotograficzne, wideo, rysunki, instalacje multimedialne. Inspiracją do jego artystycznej praktyki jest zainteresowanie sztuką dawną, jak również filozofią i estetyką Dalekiego Wschodu. Instalacje z użyciem projekcji, są z reguły realizowane w bezpośredniej relacji z miejscem, które za każdym razem tworzy zupełnie nowy kontekst ideowo- artystyczny. Jeden z ostatnich projektów w marcu 2013, był realizowany w łaźni z gorącymi źródłami Ko-So-Yu w Kaga w Japonii. Inny w 2010 w magazynie do przechowywania lodu - w Wenecji. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych prestiżowej uczelni Central Saint Martins w Londynie. Pracą dyplomową w 2011był multimedialny projekt "Vanito Vanitas” odwołujący się zarówno do XVII w. malarstwa o tematyce wanitatywnej, jak również podejmujący dyskurs z XX w. sztuką abstrakcyjną. Poprzez eliminacje motywów wanitatywnych, i wprowadzenie w ich miejsce prostych figur geometrycznych artysta całkowicie zmienił, w wybranych obrazach, ich pierwotną warstwę znaczeniową ujawniając swoją fascynację sztuką minimalistyczną, a w szczególności malarstwem abstrakcyjnym Kazimierza Malewicza i jego ikonicznym kwadratem. Drugim istotnym wątkiem w twórczości artysty, mającym swoje źródło w studiach filozoficznych i estetycznych Dalekiego Wschodu są jego estetycznie minimalistyczne cykle fotograficzne realizowane od 2009. Cykl „Kierunek: Czarodziejska Góra” i „Boski zagajnik” był współczesną wędrówką wyznaczoną obrazami zapamiętanymi z dzieciństwa, którą autor skomentował cytatem z "Boskiej Komedii" Dantego. "W życia wędrówce, na połowie czasu, straciwszy z oczu szlak niemylnej drogi. W głębi ciemnego znalazłem się lasu". Z kolei "Początek-Koniec”, cykl cjanotypów i rysunków przywołuje rozważania chińskiego filozofa Lao Tzu o dwóch nierozłącznych pojęciach. Ciekawe są również projekty dokumentacyjne, w których autor buduje własną narracje fotografując wybrane przez siebie fragmenty prac innych artystów, z których buduje mozaikę nowych kontekstów. Pierwszy taki projekt został zrealizowany na wystawie "Awake and Dream" w Palazzo Dona w Wenecji, a następnie pokazany w programie głównym festiwalu "Sztuka i Dokumentacja", Łódź 2010. Innym projektem była rejestracja wideo akustycznego preformansu włoskiego artysty Pierro Motola w Wenecji w 2011. 
Wybrane wystawy: "Pavilion 0” (Palazzo Dona, Signum Foundation, Wenecja, 2013). "In Memory”, instalacja site-specific, Ko-So-Yu, Yamashiro Onsen, Kaga, Japonia. Wystawy indywidualne: "Future Landscape” (Forte Marghera-Parco del Contemporaneo, Wenecja, 2011), ”Blue, Red, Green" (gift_Lab, Tokio, 2011), "Drawing connection” (Siena Art Institute, Siena), "Nel mezzo del camin” (book launch, galleria upp, Wenecja), "Stone in Water", instalacja site-specific (Palazzo Rizzo Patarol, Wenecja), "Destination” (galleria upp, Wenecja, 2010), "Vanito Vanitas" (Arts Forum, Media Centre Gallery, Brighton), "Powtórka z teorii widzenia” (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2011), "Awake and Dream” (Palazzo Dona, Signum Foundation, Wenecja, 2009).





Bank Pekao PROJECT ROOM:

We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski a Bankiem Pekao S.A. narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia 2012 r. co dwa tygodnie, a od kwietnia 2013 w co trzeci w poniedziałek prezentujemy najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a także zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której zapraszamy artystów, kuratorów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.




Partner projektu: Bank Pekao




Patroni medialni Bank Pekao PROJECT ROOM: TVP Kultura, Hiro, Monitor Magazine, Mówiąnamieście, Popmoderna

Patroni medialni CSW: TOK FM, Przekrój, Elle Decoration, Harper's Bazaar, KMAG, Aktivist, Warsaw Insider, EXKLUSIV, Hiro, Stolica, Label Magazine, artinfo.pl, PURPOSE

 

 

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline