Krzysztof Franaszek
"Obelisk"
Otwarcie wystawy: 1 lipca 2013, godz. 19.00
godz. 19.30 – set didżejski
Wystawa trwa do 21 lipca 2013
Kurator: Kaja Pawełek
Koordynatorzy: Ita Krajewska
Na prezentacje prac artystów w ramach projektu Bank Pekao PROJECT ROOM jest wstęp wolny.
![](/upload/image/projectroom_pekao_logo_small.gif)
Bank Pekao PROJECT ROOM Krzysztof Franaszek, "Obelisk" from CSW TV.
Archetypiczna forma architektoniczna, symbol władzy, czysta bryła geometryczna, znak sakralny, przekształcający się w kolejne znaczenia, nadpisywane na prostym, abstrakcyjnym, choć zawsze monumentalnym kształcie. Ważny znak tworzący miejsce, nadający mu wyjątkową wartość, wyodrębniający je jako szczególną przestrzeń symboliczną. Współcześnie pobrzmiewa on lekko w chorągiewkach wbitych w mapę, na wszelkich szczytach i biegunach, masztach żaglowców pośrodku oceanu i aroganckich bryłach architektury biurowców londyńskiego City – czy, jak na fotografii Krzysztofa Franaszka – w formie wysokiej ulicznej latarni. Jednak ten statyczny i nieporuszony znak od początku przeszywa także przestrzeń horyzontalnym ruchem pierwotnej podróży: z warsztatów kamieniarskich do świątyń i kradziony z nich do nowych miejsc przeznaczenia.
Obiekty autorstwa Krzysztofa Franaszka, mimo że indywidualne i autonomiczne, tworzą jednocześnie wspólną, kilkuczęściową konstrukcję definiującą kubik galerii we wszystkich jego wymiarach, włączając w tę relację także poruszającego się pomiędzy nimi widza. Zakwestionowana zostaje dominanta jednego kierunku – wektory prowadzą zarówno wertykalnie, jak i horyzontalnie, ściana staje się równoprawną podstawą dla obiektów wybiegających daleko i głęboko do wnętrza pomieszczenia, dzięki czemu punkty odniesienia i sposoby percepcji stają się zmienne. Formy przestrzenne współistnieją z dwuwymiarowymi a ich organicznym połączeniem jest światło wydobywające bryły, kontrasty, kształty oraz rysujące głębię i realistyczną bliskość. Uaktywnienie i wykorzystanie całej dostępnej przestrzeni powoduje, że zyskuje ona rzeźbiarski charakter; oparty – w zależności od przyjętej perspektywy – na przenikaniu i zmiennej dominacji negatywów i pozytywów, konstrukcji lub też antykonstrukcji. Formy abstrakcyjne bezpośrednio odwołują się do rozpoznawalnych pierwowzorów zaczerpniętych z ikonosfery, architektury i złożonej struktury tkanki miasta, analizowanej i doświadczanej w makro- oraz mikrostrukturach. Jak określa to sam artysta, powstaje „miejsce, które można porównać do pola energetycznego wytworzonego za pomocą kontrastu form, kompozycji światła, materii, wzajemnego wykluczenia pozytywu i negatywu poprzez ustawienie w centrum człowieka”. Przestrzeń narasta kulminując napięcia; poszerzona o perspektywę w głąb ścian i radykalne przecięcie pustki wnętrza – multiplikuje wyobrażone, przedstawione i jedynie odczuwane wymiary.
Łączą się tu różne perspektywy i sposoby ujmowania rzeczywistości. Z jednej strony istnieje realny kontekst, znajome terytorium, które mimo fragmentaryczności, dynamiki nieustannych przeobrażeń i ruchu wciąż pozostaje ścisłym centrum konkretnego miasta. W tej konstelacji istnieją najważniejsze punkty odniesienia. Jednym z nich jest negatyw widoku podwórka z okna byłej pracowni artysty, zmaterializowany w formie instalacji ze szkła i drewna, w której pobrzmiewają echa konstruktywistycznych architektonów. Natomiast jako kontrapunkt dla tej zbudowanej pustki, na przeciwległej ścianie otwiera się widok oficjalnych korytarzy Senatu RP.
Pałac Kultury i Nauki, ukryty za formą obelisku na pierwszym planie, przekształca się w nową architektoniczno-rzeźbiarską hybrydę na podświetlanej fotografii. Ściana niedokończonego betonowego budynku, służącego jako stelaż na reklamy, wyabstrahowana z pierwotnej lokalizacji, niemal naturalnie zastyga w bryle betonowej płaskorzeźby – ale wciąż w czytelny sposób nawiązuje do skali i formy architektury. Wreszcie, jakby z innego, pozamiejskiego porządku, przywołanego z odmiennych pokładów doświadczeń i pamięci, wyrasta forma prostego krzyża, tworząca nagły przeskok w ścieżki peryferyjnej, wschodniej Polski. Łącznikiem tych wszystkich konkretnych i rozpoznawalnych miejsc, obiektów czy form jest translacja widoku i odczucia przestrzeni, transpozycja haptycznej materii, fizycznego wymiaru i potencjału dopowiedzenia przez wyobraźnię. Połączyć je może osoba widza dryfującego pomiędzy realnym wymiarem, własnym wspomnieniem, iluzją a nowym doświadczeniem, pomiędzy centrum a peryferiami racjonalnych struktur i emocji.
Kaja Pawełek
Krzysztof Franaszek (ur. 1981) – tworzy rzeźby, obiekty, instalacje i rysunki. Jego realizacje przestrzenne to często obiekty o dużej skali, zainspirowane konkretnym miejscem, cyklem przemian, obserwacją wszechobecnej ciągłości w konstrukcji i dekonstrukcji. Absolwent wydziału rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom w 2006), doktor sztuk pięknych (2013). Stypendium w pracowni Christiana Jankowskiego na Staatliche Akademe der Bildenden Künste w Sztutgarcie (2005). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009). Od 2006 roku pracownik ASP w Warszawie. Wystawy indywidualne: "światłodziura" (Fundacja Culture Shock, Warszawa, 2012-2013), "centrum" (aula Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 2012), "Zgrupowanie" (Galeria A19, Warszawa, Stacja Metra Marymont, 2011), "Hala' (wspólny projekt i pokaz instalacji video z Simone Ruess, Warszawa, 2011), "Gradient" (Mała Galeria, Nowy Sącz, 2010), "Asfalt" (Galeria Studio, Warszawa, 2009-0), "Asfalt 2" ("Lubelskie refleksje", BWA Lublin, Galeria Grodzka, 2010). Wystawy zbiorowe: "Uroboros" ("efekt wow" Galeria In, Żyrardów, 2011), "Divina Silo Art Complex" (kooperacja site specific z międzynarodowym kolektywem artystów Local to Local, Litwa, 2010), IX Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej "Dialogi" (Sankt Petersburg, 2009); "Move" (New European Media Art, Halle, 2009); "Spadające przedmioty" (Galeria Kronika, Bytom, 2009), "The Site" (realizacja projektu w przestrzeni publicznej i prezentacja "Among performers and seagulls" w kinie T’Hooght, Utrecht, Holandia, 2009); "Shut Down" ("Under the Skin. New video from Poland", New Museum, Nowy Jork, 2008), instalacja "EuroUfo" w przestrzeni publicznej ("MachtRaum", Berlin, 2008); interaktywny obiekt w przestrzeni publicznej "Planeta Zabawy" oraz dokumentacja filmowa grupowych działań i warsztatów "Play!Art" (Gryfino, 2008); "Shut Down" (Festiwal Performance EPAF, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2007); "Pearly Man" (wystawa zbiorowa "Transmisja" pod kierunkiem Christiana Jankowskiego, Kunstmuseum – Staatliche Akademie, 2005); festiwal nowych mediów "Zoom Out" (Berlin, 2005).
Bank Pekao PROJECT ROOM:
We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Bankiem Pekao narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia 2012 r. co dwa tygodnie w poniedziałki CSW prezentuje najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a także zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której CSW zaprasza artystów, kuratorów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.
Partner projektu: Bank Pekao
![](/upload/image/bank_pekaosa_logo2.gif)
Patroni medialni Bank Pekao PROJECT ROOM: TVP Kultura, Hiro, Monitor Magazine, Mówiąnamieście, Popmoderna
Patroni medialni CSW: TOK FM, Przekrój, Elle Decoration, Harper's Bazaar, KMAG, Aktivist, Warsaw Insider, EXKLUSIV, Hiro, Stolica, Label Magazine, artinfo.pl, PURPOSE