Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
BANK PEKAO PROJECT ROOM
Katarzyna Przezwańska "Miło i przyjemnie"
21 maja – 9 czerwca 2013

Katarzyna Przezwańska
"Miło i przyjemnie"

Otwarcie wystawy: 20 maja 2013, godz. 19.00
godz. 19.30 – set didżejski
Wystawa trwa do 9 czerwca 2013
Kuratorka: Kaja Pawełek
Koordynatorka: Ita Krajewska


Na prezentacje prac artystów w ramach projektu 

Bank Pekao PROJECT ROOM jest wstęp wolny.



 

Bank Pekao PROJECT ROOM, Katarzyna Przezwańska,
"Miło i przyjemnie
" from CSW TV.

 
Obiekty, filmy, fotografie i obrazy Katarzyny Przezwańskiej stanowią zasobnik form nie tylko zainspirowanych światem organicznym, ale dążących do stania się jego nową, równoprawną częścią. Owe formy trzecie – hybrydyczne, zmodyfikowane, przetworzone, podważają jednocześnie definicję natury poprzez przenikanie tego, co istniejące i tego, co dopiero zostanie wymyślone i urzeczywistnione.

Liść z intensywnie błękitną żyłką; biegacz, którego ruch staje się tymczasowym ornamentem na rozgrzanym słońcem dachu, linią wrysowywaną w tkankę miasta; obraz przedstawiający strukturę drewna; kandydatki na burmistrza w położonej w Amazonii Tupanie, noszące proste, barwne sukienki w sześciu organicznych wzorach. Koloryt lokalny zyskuje w pracach Przezwańskiej dosłowne znaczenie – barwy naturalnego otoczenia, wyabstrahowane przez artystkę z pejzażu i przetworzone we wzór na tkaninie stają się barwami lokalnymi, zapewniając jednocześnie ochronne wpisanie w tło i poczucie silnej tożsamości miejsca. Filmowe krótkie próbki wizualnej struktury rzeczywistości płynnie przechodzą od organicznych obrazów, przez geometryczne formy autorstwa klasyków południowoamerykańskiego modernizmu (np. Liny Bo Bardi), do anonimowych dekoracji i chwilowych ornamentów powstałych z jednorazowego spotkania koloru i ruchu, iskrzących się barw, ulicznego performansu.

Granica między naturą a kulturą zostaje zatarta a przenikania dokonują się obustronnie – abstrakcyjne, intelektualne wzornictwo oparte jest na wycinkach rzeczywistych barw, prawdziwy liść zostaje przekształcony w nie-naturalny obiekt sztuki, pozostając jednocześnie wciąż liściem. Zabieg ten przypomina, jak wątpliwy jest ów dualizm, pociągający za sobą dalsze kluczowe rozróżnienia na takie kategorie jak: sztuczne i prawdziwe, wykreowane i autentyczne, cywilizowane i dzikie, powściągliwe i nieujarzmione, etc.

W formach tych ujawniają się powidoki niedokończonego projektu modernizmu i działań jego prekursorów z Johannesem Ittenem i bauhausowską analizą kolorystyczną na czele, także ich późnych, pozaeuropejskich kontynuatorów czy wreszcie uproszczonych (ale najbardziej rozpowszechnionych) wzorów wizualnych masowych realizacji, ożywianych współcześnie tanim makijażem fasad. Projekty Katarzyny Przezwańskiej wykraczają zarówno poza klasyczną dyskusję zogniskowaną wokół przeciwieństwa stylowego, stonowanego monochromatyzmu i wielobarwnej, jarmarcznej krzykliwości, jak i poza stereotypy emocjonalnego wyrazu koloru w architekturze, projektowaniu, modzie i przestrzeni (definiujące barwy jako "wesołe" i "smutne", które pozytywnie lub negatywnie współkształtują atmosferę miejsca oraz zachowanie użytkowników). Historyczną, społeczną czy ideologiczną diagnozę zastępuje poszerzanie pola i wprowadzenie własnych remiksów form i barw w coraz to inne realne lokalizacje. Strategia ta łączy się z analityczną i interdyscyplinarną postawą pierwszej awangardy, pozbawiona jest jednak dogmatyzmu, a podąża raczej za autentycznie entuzjastycznym zainteresowaniem światem i możliwościami ingerowania i współgrania z jego strukturami widzialnego.
Kaja Pawełek


Katarzyna Przezwańska (ur. 1984, Warszawa) – studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w latach 2003-09. Wybrane wystawy indywidualne: "Warmhaus" (Abteibergmuseum, Mönchengladbach, 2012); "Bez tytułu" (Frieze Art Fair / FRAME section, Londyn, 2011); "Dobór naturalny" (Galeria Kolonie, Warszawa, 2011); "Alfabet Polski 2" (BWA Tarnów, 2010); "Wrzeciono 5 m. 145" (mieszkanie prywatne, Warszawa, 2009). Wybrane wystawy zbiorowe: "Marrakech Biennale 4" (Marakesz, 2012); "A Material World" (PSM - Gallery, Berlin, 2012); "Tarnów: 1000 lat nowoczesności" (Mościcki Ośrodek Kultury, Tarnów, 2011); "Laboratorium przyszłości: Krajobraz przyszłości" (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2011); "MIR" (Arsenał, Białystok, 2011); "Cześć" (Galeria Stereo, Poznań, 2011); "Projekty wybrane" (BWA, Zielona Góra, 2011); "Park Rzeźby na Bródnie. Rozdział II" (Park Bródnowski, Warszawa, 2010); "Nie śpimy" (BWA, Zielona Góra, 2010); "Fitting in space" (98 Weeks Project, Bejrut, 2010); "Warszawa w budowie" (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2009); "Początek egzotycznej podróży" (Instytut Awangardy, Warszawa, 2009); "Pawszak feat. Przezwańska" (galeria A, Warszawa, 2009). Mieszka i pracuje w Warszawie.


 

Bank Pekao PROJECT ROOM:
We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Bankiem Pekao narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia 2012 r. co dwa tygodnie w poniedziałki CSW prezentuje najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a także zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której CSW zaprasza artystów, kuratorów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.

 




Partner projektu: Bank Pekao




Patroni medialni Bank Pekao PROJECT ROOM: TVP Kultura, Hiro, Monitor Magazine, Mówiąnamieście, Popmoderna

Patroni medialni CSW: TOK FM, Przekrój, Elle Decoration, Harper's Bazaar, KMAG, Aktivist, Warsaw Insider, EXKLUSIV, Hiro, Stolica, artinfo.pl, PURPOSE

 

 

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline