Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
BANK PEKAO PROJECT ROOM
Nikita Kadan "Korekty"
17 lipca – 29 lipca 2012

Nikita Kadan
"Korekty"

Wystawa prezentowana w ramach projektu TRANSFER: wymiana polsko-ukraińska 2012 realizowanego we współpracy z Pinchuk Art Centre w Kijowie

Otwarcie wystawy: 16 lipca 2012, godz. 19.00
Wystawa czynna do 29 lipca 2012
Kuratorka: Marianna Dobkowska


godz. 17.30, KINO.LAB wykład Anny Łazar: Kto gra ze sztuką współczesną w Ukrainie.
Wybrane zmiany w infrastrukturze i praktykach artystycznych w ostatnim dwudziestoleciu.

godz. 19.30 – set didżejski – Glissando prezentuje 





Na prezentacje prac artystów w ramach projektu Bank Pekao PROJECT ROOM
jest wstęp wolny.

 

 

Wystawa "Korekty" prezentuje wybór prac artysty z lat 2009–2012, które oscylują wokół tematu „ciała obywatela”, które według artysty prawie nigdy nie jest czymś prywatnym, istnieje raczej jako obiekt wymiany, jest dyscyplinowane, korygowane i poprawiane przez władze. Kadan często stosuje stylistykę typową dla ilustracji radzieckich podręczników medycznych. Zawarte w nich ryciny przedstawiają "ciała-obiekty", "posłuszne ciała" według Foucault, które można korygować i poprawiać a ich twarze zazwyczaj pozostają spokojne, lekko uśmiechnięte. Szczególne miejsce w pracach Kadana odgrywa zagadnienie tortury: począwszy od tortur "bezpośrednich", stosowanych przez ukraińską milicję, do tych "ukrytych", jak stanie zimą przez cały dzień na ulicy i sprzedawanie jedzenia – trudniące się tym starsze kobiety stanowią typowy element pejzażu miejskiego w Kijowie. Kolejnym istotnym tematem jego prac jest architektura traktowana przez Kadana jako narzędzie dyscypliny, przestrzenną manifestację władzy.

"Prace Unieruchomienie" (2010) i "Skorumpowane" (2012) dotykają relacji między ciałem a miastem – kiedy pewne kierunki rozwoju miasta obracają się przeciwko jego mieszkańcom, ich więziom społecznym i codziennemu życiu, jak również przeciwko ciału indywidualnego człowieka. Unieruchomienie to pięć lightboxów z obrazami łączącymi ilustracje z encyklopedii medycznej z lat 50. XX w. z "suprematystycznymi" formami planowania architektonicznego. Plan miasta zmienia się w instrument do realizowanego przemocą unieruchomienia ciała obywatela. "Skorumpowane" to cykl akwarel łączących motywy architektoniczne z częściami ciała ludzkiego. Takie kombinacje architektoniczno-anatomiczne nawiązują do renesansowej koncepcji miasta antropomorficznego. Praca dotyczy problemów współczesnych postkomunistycznych miast, w których w wyniku agresywnego neoliberalizmu cierpi przestrzeń publiczna. "Ciało miasta" zostaje podzielone na kawałki, wystawione na sprzedaż.

"Pokój przesłuchań" (2009-2010) to zestaw pamiątkowych talerzy przedstawiających rysunki instruktażowe tortur stosowanych przez milicję. Dobór formy i środków wizualnych wiąże się z brakiem jakiejkolwiek jasnej dokumentacji zabiegu tortur, z uwzględnieniem charakteryzującej je swoistej "niewidzialności".

"Głosy nieuwzględnione" (2011) to praca oparta na zapisie rozmów i rysunkach medycznych dokumentujących metodę zachowania ciepła stóp osób stojących w zimny dzień przez wiele godzin w jednym miejscu. Rozmowy zostały przeprowadzone przez artystę wspólnie z socjolożką Anastasią Riabczuk.
 

Nikita Kadan (1982, Kijów) – pracuje na styku wielu dyscyplin często angażując w swoje projekty specjalistów z innych dziedzin – architektów, działaczy na rzecz praw człowieka, socjologów, aktywistów. Jest autorem projektów w przestrzeni publicznej, instalacji i obiektów, zajmuje się także malarstwem. Jest członkiem i współzałożycielem grupy R.E.P. (Revolutionary Experimental Space) oraz kolektywu kuratorskiego Hudrada.


Wykład Kto gra ze sztuką współczesną w Ukrainie. Wybrane zmiany w infrastrukturze i praktykach artystycznych w ostatnim dwudziestoleciu.
W latach dziewięćdziesiątych niewiele instytucji w Ukrainie aspirowało do prezentowania sztuki współczesnej. Funkcję tę wypełniały podmioty zagraniczne takie jak Centrum Sztuki Współczesnej Sorosa w Kijowie i Odessie, czy prywatna Galeria Marata Guelmana w Kijowie. W następnym dziesięcioleciu tematem zainteresowały się nie tylko osoby bardzo zamożne jak Wiktor Pinczuk, Rinat Achmetow, czy lokalnie w Doniecku Lubow Popowa. Powstało wiele ważnych inicjatyw w środowisku samych artystów: Hudrada, Lab garage; wśród młodzieży akademickiej: słynne Centrum Kultury Wizualnej, a także w łonie istniejących instytucji miejskich: Galeria Miejska w Charkowie, czy nawet instytucji podporządkowanych sekretariatowi samego prezydenta Ukrainy: Mysteckij Arsenał. Równolegle postawię pytanie o poszukiwania genealogii i nowej roli artystów i artystek w społeczeństwie w wybranych projektach artystycznych.

Anna Łazar
– magister filologii polskiej, magister filologii ukraińskiej na Uniwersytecie Warszawskim, przez 5 lat studiowała historię sztuki w IHS UW, absolwentka studiów doktoranckich w Instytucie Slawistyki PAN. W latach 2003-2007 współredagowała pismo o sztuce „Sekcja”. Kuratorka wystaw: “Hmm… wystawa problemowa” wspólnie z Karolem Sienkiewiczem, “Białoruskie perspektywy”, „Podróż na wschód“ wspólnie z Moniką Szewczyk. Pracuje w Instytucie Polskim w Kijowie.

 

Bank Pekao PROJECT ROOM:
We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski a Bankiem Pekao  narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia 2012 r. co dwa tygodnie w poniedziałki będziemy prezentować najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a także zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której zapraszamy artystów, kuratorów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.




Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy
oraz Banku Pekao


Partnerzy: Pinchuk Art Centre w Kijowie, Instytut Kultury Polskiej w Kijowie


 Patroni medialni: Aktivist, Exklusiv, Stolica, Elle Decoration, Glissando

 

 

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline