Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
BANK PEKAO PROJECT ROOM
Lada Nakonechna "Dni powszednie"
3 lipca – 15 lipca 2012

Lada Nakonechna
"Dni powszednie"


Wystawa prezentowana w ramach projektu TRANSFER: wymiana polsko-ukraińska 2012 realizowanego we współpracy z Pinchuk Art Centre w Kijowie

Otwarcie: 2 lipca 2012, godz. 19.00
Podczas wernisażu Lada Nakonechna zaprezentuje obiekt / performance Zła twarz Ukrainy
Wystawa czynna do 15 lipca 2012
Kuratorka: Marianna Dobkowska


godz. 17.30, KINO.LAB – wykład Kateryny Botanovej Institution as curator: Foundation CCA and the flexing history of Ukrainian art

godz. 19.30 – set didżejski m.bunio.s



Na prezentacje prac artystów w ramach projektu Bank Pekao PROJECT ROOM
jest wstęp wolny.

 


Lada Nakonechna zajmuje się rysunkiem i działaniami w przestrzeni publicznej, jest autorką instalacji, filmów i performensów. Używając środków artystycznych dokonuje analizy rzeczywistości odnosząc się do aktualnych problemów politycznych i społecznych. Nie stawiając gotowych tez skłania widza do osobistej refleksji na temat dystrybucji środków i dominacji modelu homo economicus.

Wystawa „Dni powszednie” prezentuje wybór prac Lady Nakonechnej z lat 2009-2012. „Karty pocztowe” (2011-12) to seria uderzająco podobnych do siebie rysunkowych landszaftów wykonanych na postawie zdjęć z internetu. Każdy z nich został stworzony w ciągu jednego dnia i wyceniony w oparciu o dzienną stawkę wynagrodzenia w miejscu gdzie powstał: na Ukrainie, w Szwajcarii i w Polsce. Porównanie wartości wykonanej pracy a co za tym idzie dzieła sztuki w odniesieniu do strefy ekonomicznej w jakiej powstało wypada dramatycznie.
„Pomnik dla 2” (2011) to minimalistyczny obiekt przypominający oparte o siebie nagrobne stalle zawierający dwa lakoniczne epitafia – doniesienia prasowe o dwóch samobójstwach popełnionych ze względów ekonomicznych – w Szwajcarii podczas kryzysu światowego i na Ukrainie w okresie transformacji. 
Przeznaczona dla jednego widza instalacja wideo „Cudza historia” (2009) zawiera zapis monologu babci Nakonechnej. Autentyczne rodzinne historie z życia narratorki łączą się w jedną opowieść, utkaną z wielu drobnych epizodów. Opowieść ta mogłaby nie mieć końca. Rodzina przyzwyczajona do snucia przez babcię historii przestała wsłuchiwać się w ich treść, szum jej wypowiedzi traktując jak szum telewizora. Praca odnosi się niemożliwości przetłumaczenia i pełnego zrozumienia rzeczywistości przez przekaz telewizyjny a także do tego w jaki sposób odbieramy przekaz medialny i jak kształtuje on nasze wyobrażenie o świecie.
„Osobista tarcza” (2011) to obiekt, którego pierwowzór został przez artystkę zauważony podczas pobytu w Szwajcarii. Jest to mały płotek ustawiany pomiędzy budynkami w celu odgrodzenia dostępu do przestrzeni między nimi. Został on przerobiony na mobilny obiekt osobistego użytku, osobistą tarczę, która pozwala wyznaczyć granice pomiędzy jego użytkownikiem i otoczeniem. Obiekt został stworzony na wystawę artystki w Szwajcarii, wykonany znacznie taniej na Ukrainie i przewieziony przez artystkę przez granicę Schengen jako bagaż podręczny. Na wystawie w CSW zostanie oddany do użytku widzów.
 

Lada Nakonechna (ur. 1981, Dniepropietrowsk) – autorka instalacji, filmów i akcji. Współzałożycielka kolektywu kuratorskiego Hudrada i członkini grupy R.E.P (Revolutionary Experimental Space). Jest finalistką konkursu dla młodych artystów ukraińskich Pinchuk Art Prize 2009 i 2011. Finalistka Nagrody Malewicza 2008 roku. Mieszka i pracuje w Kijowie.


Kateryna Botanova – krytyczka i badaczka kultury, kuratorka, dyrektorka Fundacji Sztuki Współczesnej. Redaktorka naczelna portalu internetowego Korydor.in.ua.

Wykład Institution as curator: Foundation CCA and the flexing history of Ukrainian art
Kiedy na początku pierwszej dekady XXI w. zaczęto zamykać centra sztuki współczesnej George’a Sorosa, stanowiące istotny czynnik w rozwoju sztuki współczesnej w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, wydawało się, że ten sam los czeka Centrum Sztuki Współczesnej w Kijowie. Wraz ze wstrzymaniem dofinansowania z Fundacji Sorosa i początkiem kryzysu finansowego na świecie dobiegła końca także piętnastoletnia umowa najmu dla galerii w gmachu Uniwersytetu Narodowego – Akademii Mohylańskiej w Kijowie.

W obliczu braku powierzchni wystawowej i funduszy pojawiło się pytanie: czy takie niekomercyjne centrum sztuki jest nadal potrzebne? Po co, dla kogo i jak ma ono funkcjonować? Jaką instytucją powinna być nowa Fundacja CSW w kontekście współczesnej sztuki ukraińskiej, której rozwój był i nadal jest możliwy wyłącznie dzięki prywatnym inwestorom, wielkim instytucjom i quasi-komercyjnym galeriom? I czy faktycznie jest to jeszcze instytucja, czy raczej zbiorowy, podlegający ciągłym przemianom kurator w nieustającym pędzie?
 

Michał Bunio Skrok
(ur. 1974) – muzyk (gitara basowa, gitara, wokal, sampler, laptop), producent muzyczny, kompozytor i remikser. Jego twórczość obejmuje muzykę elektroniczną, akustyczną i elektro-akustyczną, a takze szereg gatunków: eksperymentalną elektronikę, hiphop, punk, jazz, funk i inne. W swojej twórczości często posługuje się humorem, parodią, gra z gatunkami i konwencjami. Uczestniczy w takich projektach jak m.in.: Dick4dick/(teraz: D4D), Bassistrers Orchestra wraz z Maciem Morettim; Fiszem, Emade, Wojciechem Mazolewskim, czy Mikolajem Trzaską. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych.

 

Bank Pekao PROJECT ROOM:
We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski a Bankiem Pekao  narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia 2012 r. co dwa tygodnie w poniedziałki będziemy prezentować najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a także zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której zapraszamy artystów, kuratorów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.





Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Banku Pekao


Partnerzy: Pinchuk Art Center w Kijowie, Instytut Kultury Polskiej w Kijowie


 Patroni medialni: Aktivist, Exklusiv, Stolica, Elle Decoration  

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline