Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
BANK PEKAO PROJECT ROOM
Kama Sokolnicka "Niezbyt wyraźnie"
22 maja – 3 czerwca 2012

Kama Sokolnicka
"Niezbyt wyraźnie"


Otwarcie: 21 maja 2012, godz. 18.00
Wystawa czynna do 3 czerwca 2012
Kuratorka: Ewa Gorządek 

Od godz. 19.00 otwarciu towarzyszą koncerty w wykonaniu PLEQ i C.H. DISTRICT


Na prezentacje prac artystów w ramach projektu Bank Pekao PROJECT ROOM
jest wstęp wolny.


We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski a Bankiem Pekao narodził się nowy projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia co dwa tygodnie w poniedziałek będziemy prezentować najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a z czasem również zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której zapraszamy kuratorów, artystów, studentów i wszystkich miłośników sztuki. 

Projekt zainaugurowała wystawa prac Aleksandry Waliszewskiej Przykre dziecko, kuratorka Ewa Gorządek. 

W końcu 2012 roku specjalnie powołana komisja wybierze najciekawsze z prezentowanych od początku projektu dzieł, które następnie zostaną zakupione przez Bank Pekao i przekazane do depozytu CSW Zamku Ujazdowskiego.



Kama Sokolnicka
(ur.1978, Wrocław). Absolwentka Wydziału Grafiki wrocławskiej ASP. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Pobyt twórczy m.in. w Europejskim Centrum Współczesnych Działań Artystycznych CEAAC w Strasburgu (2004); w 2008 roku otrzymała nagrodę za wspólną pracę z Tomaszem Zalejskim-Smoleniem na 8 Raciborskim Festiwalu Sztuki (2008), w 2010 była nominowana do nagrody kulturalnej Gazety Wyborczej wARTo, w 2011 nominowana do Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart. Współpracuje z Galerią BWA Warszawa. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Jej prace znajdują się w kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych i w kolekcjach prywatnych. Wybrane wystawy indywidualne: marzec 2012 - Disappoint of View czyli stąd też źle widać, BWA Awangarda we Wrocławiu, lipiec 2011 - Niepokój z widokiem, Projekt Kordegarda (Zachęta), oraz 2011 – „Model zredukowany”, Galeria Wozownia, Toruń; 2009 – „O bieli, elipsie i nudzie”, BWA Studio, Wrocław; 2007 – „Relations/microstatics”, Galeria Entropia, Wrocław; 2005 –  „Mechanizmy obronne”, Kolonia Artystów, Stocznia Gdańska.

Kama Sokolnicka posługuje się różnymi mediami: tworzy kolaże, czerpiąc materiały m.in. z rodzinnej kolekcji powojennych ('50-'70) magazynów, głównie RFNowskich oraz rysunki i obrazy. Jest też autorką prac typu site-specific oraz instalacji wideo. Interesują ją tematy związane z analizowaniem takich pojęć jak terytorium, miejsce, mechanizmy pamięci, percepcja przestrzeni. W swoich pracach umiejętnie wykorzystuje technikę montażu, stosuje suspens i adaptuje w celach interpretacyjnych koncepcję nieświadomości Zygmunta Freuda.
www.kamasokolnicka.com




„destrukcyjna siła cytatu jest jedyną, w jakiej tkwi jeszcze nadzieja na przetrwanie czegoś z tej czasoprzestrzeni — ponieważ właśnie zostało to z niej wyrwane".
Walter Benjamin


„Niezbyt wyraźnie” to prezentacja najnowszych prac Kamy Sokolnickiej. W projekcie tym artystka rozwija ważne dla swojej twórczości wątki, wprowadzając jednocześnie nowy materiał, który staje się przedmiotem jej refleksji i dociekań. Interesuje ją analizowanie takich pojęć jak terytorium, miejsce, mechanizmy pamięci, nieprzejrzystość, percepcja przestrzeni. W swoich pracach umiejętnie wykorzystuje techniki kolażu, cytatu i montażu, stosuje suspens i adaptuje w celach interpretacyjnych koncepcję nieświadomości Zygmunta Freuda.
Punktem wyjścia dla wystawy „Niezbyt wyraźnie” jest cykl kolaży na papierze „We came from beyond” (2011/2012). W lekki, czasami dowcipny sposób Sokolnicka konstruuje w nich sytuacje wskazujące na zderzenie dwóch porządków: tego „stąd” i „stamtąd”, świata realnego i jego cienia. Poprzez swoją niecodzienność zderzenie to wywołuje niepokój. Technika kolażu, którą chętnie posługuje się artystka, doskonale nadaje się do subiektywnego rekonstruowania fragmentarycznych informacji, strzępków zachowanych w pamięci wspomnień, nieoczekiwanej zmiany kontekstów. Jej czarno – białe kolaże powstają głównie w oparciu o materiały z rodzinnej kolekcji RFN-owskich pism ilustrowanych z lat 50., 60. i 70. ubiegłego stulecia. Sokolnicka dostrzega i wykorzystuje podobieństwo kolażu do struktury, a także organizacji pamięci i wyobraźni.
Nowa seria prac, wykonana specjalnie na wystawę „Niezbyt wyraźnie”, składa się z kolaży i rysunków zainspirowanych archiwalnymi fotografiami z Muzeum Zamku i Szpitala Wojskowego na Ujazdowie. Oryginalne zdjęcia przedstawiają fragmenty pomieszczeń szpitalnych, dokumentują zabiegi medyczne, codzienność personelu szpitala oraz pacjentów. Materiał ten posłużył artystce do rozważań na temat śladu i zaniku, do połączenia tego, co doświadczalne, z tym, co metafizyczne. Prace Sokolnickiej to subtelne operacje i zabiegi artystyczne podkreślające naturę „niewidzialnego”, tropiące relacji między tym, co jest, a tym, co się skrywa lub między tym, co jest, a tym, czego już nie ma. Jest materia zdjęć archiwalnych, są wspomnienia, fakty historyczne, emocje z nimi związane. Nie ma tamtego czasu ani jego świadków. Pozostały ślady i nasze zdolności oraz możliwości ich odczytania. Sokolnicka przesłania, nakłada zasłony, zamalowuje na czarno - umieszcza znaki wskazujące na nie-widzenie, wyparcie, czarne dziury w pamięci, a tym samym uniewidzialnia, kwestionuje iluzję pamięci i jej narzędzi rekonstrukcyjnych.
Zdjęcia te mogą być również odczytywane jako znaki śmierci, przechowujące wizerunek sobowtórowy, zarówno osób, jak i przestrzeni. Stykamy się bowiem z fantomem przeszłości, a komunikacja z nią odbywa się poprzez pamięć, której ułomności jesteśmy świadomi.
Ewa Gorządek



Otwarciu od godz. 19.00 towarzyszą koncerty w wykonaniu PLEQ oraz C.H. DISTRICT.

PLEQ to autorski projekt Bartosza Dziadosza, reprezentanta eksperymentalnego nurtu w muzyce elektronicznej, który w swoich kompozytach łączy elementy muzyki laptopowej, modern classicalu, dronu, ambientu oraz abstrakcyjnego glitchu. Pleq tworzy muzykę do wielu instalacji i performance jak również zyskuje sławę w polskim świecie mody tworząc muzykę do pokazów. Współpracował z następującymi polskimi projektantami: Małgorzata Czudak, Konrad Parol, Bohoboco, Maldoror, Michał Szulc, Wiola Wołczyńsk-Bryćko.

 

C.H. DISTRICT to projekt Mirosława Matyasika, który łączy w sobie tradycje muzyki industrialnej z współczesnymi produkcjami z kręgów tzw. „inteligentnej elektroniki” (IDM).
Jako producent muzyczny współpracował również z grupą performance/video art Suka Off co zaowocowało zdobyciem nagrody indywidualnej na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych 2002 za muzykę do spektaklu „Matryca-Hardware”. W dorobku ma pięć płyt wydanych w Polsce, Francji oraz USA. www.chdistrict.com
 



Bank Pekao od wielu lat angażuje się w inicjatywy społeczne, obywatelskie i kulturalne realizując koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. Za wspieranie kultury Bank Pekao otrzymał zaszczytny tytuł "Mecenasa Roku 2011" przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Bank współpracuje z Zamkiem Królewskim na Wawelu, Narodowym Starym Teatrem oraz Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Teatrem Wielkim-Operą Narodową, Filharmonią Narodową, Teatrem Narodowym oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Bank Pekao SA wspierał liczne przedsiewzięcia kulturalne, jak między innymi: Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Festiwal Mozartowski i Festiwal Szekspirowski. Od 1999 roku współpracuje z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, przekazując darowiznę i pełniąc rolę Bankiera Orkiestry. Jest fundatorem Nagrody Polskiego PEN Clubu im. Jana Parandowskiego za całokształt twórczości – jesienią 2011 roku laureatem nagrody został Sławomir Mrożek. Jest oficjalnym sponsorem prestiżowych Paszportów Polityki, nagród przyznawanych corocznie najwybitniejszym twórcom kultury. Bank w dziedzinie kultury organizuje też cyklicznie dzień Sztuki Grupy UniCredit (UniCredit Art Day) - tego dnia muzea otwierają swoje podwoje dla pracowników Banku i ich rodzin, organizując wykłady, oprowadzanie i zajęcia z wiedzy o sztuce dla dzieci, promując sztukę i integrując społeczność.

 

Partner projektu: Bank Pekao




Patroni medialni: Aktivist, Exklusiv, Stolica, Elle Decoration, Glissando 

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline