Strona csw.art.pl nie korzysta z plików cookies we własnym mechanizmie generowania stron. Pliki cookies mogą być umieszczane przez serwisy, za których pośrednictwem na stronach csw.art.pl wyświetlany jest materiał wideo, oraz strony artystów czy projektów lub profilów lub profilów czy stron w serwisie Facebook, do których się odwołujemy.
Więcej informacji na temat polityki plików cookies na stronie csw.art.pl znajduje się w polityce prywatności.
Kama Sokolnicka "Niezbyt wyraźnie"
22 maja – 3 czerwca 2012
Kama Sokolnicka
"Niezbyt wyraźnie"
Otwarcie: 21 maja 2012, godz. 18.00
Wystawa czynna do 3 czerwca 2012
Kuratorka: Ewa Gorządek
Od godz. 19.00 otwarciu towarzyszą koncerty w wykonaniu PLEQ i C.H. DISTRICT
Na prezentacje prac artystów w ramach projektu Bank Pekao PROJECT ROOM
jest wstęp wolny.
We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski a Bankiem Pekao narodził się nowy projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia co dwa tygodnie w poniedziałek będziemy prezentować najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a z czasem również zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której zapraszamy kuratorów, artystów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.
Projekt zainaugurowała wystawa prac Aleksandry Waliszewskiej Przykre dziecko, kuratorka Ewa Gorządek.
W końcu 2012 roku specjalnie powołana komisja wybierze najciekawsze z prezentowanych od początku projektu dzieł, które następnie zostaną zakupione przez Bank Pekao i przekazane do depozytu CSW Zamku Ujazdowskiego.
Kama Sokolnicka (ur.1978, Wrocław). Absolwentka Wydziału Grafiki wrocławskiej ASP. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Pobyt twórczy m.in. w Europejskim Centrum Współczesnych Działań Artystycznych CEAAC w Strasburgu (2004); w 2008 roku otrzymała nagrodę za wspólną pracę z Tomaszem Zalejskim-Smoleniem na 8 Raciborskim Festiwalu Sztuki (2008), w 2010 była nominowana do nagrody kulturalnej Gazety Wyborczej wARTo, w 2011 nominowana do Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart. Współpracuje z Galerią BWA Warszawa. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Jej prace znajdują się w kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych i w kolekcjach prywatnych. Wybrane wystawy indywidualne: marzec 2012 - Disappoint of View czyli stąd też źle widać, BWA Awangarda we Wrocławiu, lipiec 2011 - Niepokój z widokiem, Projekt Kordegarda (Zachęta), oraz 2011 – „Model zredukowany”, Galeria Wozownia, Toruń; 2009 – „O bieli, elipsie i nudzie”, BWA Studio, Wrocław; 2007 – „Relations/microstatics”, Galeria Entropia, Wrocław; 2005 – „Mechanizmy obronne”, Kolonia Artystów, Stocznia Gdańska.
Kama Sokolnicka posługuje się różnymi mediami: tworzy kolaże, czerpiąc materiały m.in. z rodzinnej kolekcji powojennych ('50-'70) magazynów, głównie RFNowskich oraz rysunki i obrazy. Jest też autorką prac typu site-specific oraz instalacji wideo. Interesują ją tematy związane z analizowaniem takich pojęć jak terytorium, miejsce, mechanizmy pamięci, percepcja przestrzeni. W swoich pracach umiejętnie wykorzystuje technikę montażu, stosuje suspens i adaptuje w celach interpretacyjnych koncepcję nieświadomości Zygmunta Freuda. www.kamasokolnicka.com
„destrukcyjna siła cytatu jest jedyną, w jakiej tkwi jeszcze nadzieja na przetrwanie czegoś z tej czasoprzestrzeni — ponieważ właśnie zostało to z niej wyrwane".
Walter Benjamin
„Niezbyt wyraźnie” to prezentacja najnowszych prac Kamy Sokolnickiej. W projekcie tym artystka rozwija ważne dla swojej twórczości wątki, wprowadzając jednocześnie nowy materiał, który staje się przedmiotem jej refleksji i dociekań. Interesuje ją analizowanie takich pojęć jak terytorium, miejsce, mechanizmy pamięci, nieprzejrzystość, percepcja przestrzeni. W swoich pracach umiejętnie wykorzystuje techniki kolażu, cytatu i montażu, stosuje suspens i adaptuje w celach interpretacyjnych koncepcję nieświadomości Zygmunta Freuda.
Punktem wyjścia dla wystawy „Niezbyt wyraźnie” jest cykl kolaży na papierze „We came from beyond” (2011/2012). W lekki, czasami dowcipny sposób Sokolnicka konstruuje w nich sytuacje wskazujące na zderzenie dwóch porządków: tego „stąd” i „stamtąd”, świata realnego i jego cienia. Poprzez swoją niecodzienność zderzenie to wywołuje niepokój. Technika kolażu, którą chętnie posługuje się artystka, doskonale nadaje się do subiektywnego rekonstruowania fragmentarycznych informacji, strzępków zachowanych w pamięci wspomnień, nieoczekiwanej zmiany kontekstów. Jej czarno – białe kolaże powstają głównie w oparciu o materiały z rodzinnej kolekcji RFN-owskich pism ilustrowanych z lat 50., 60. i 70. ubiegłego stulecia. Sokolnicka dostrzega i wykorzystuje podobieństwo kolażu do struktury, a także organizacji pamięci i wyobraźni.
Nowa seria prac, wykonana specjalnie na wystawę „Niezbyt wyraźnie”, składa się z kolaży i rysunków zainspirowanych archiwalnymi fotografiami z Muzeum Zamku i Szpitala Wojskowego na Ujazdowie. Oryginalne zdjęcia przedstawiają fragmenty pomieszczeń szpitalnych, dokumentują zabiegi medyczne, codzienność personelu szpitala oraz pacjentów. Materiał ten posłużył artystce do rozważań na temat śladu i zaniku, do połączenia tego, co doświadczalne, z tym, co metafizyczne. Prace Sokolnickiej to subtelne operacje i zabiegi artystyczne podkreślające naturę „niewidzialnego”, tropiące relacji między tym, co jest, a tym, co się skrywa lub między tym, co jest, a tym, czego już nie ma. Jest materia zdjęć archiwalnych, są wspomnienia, fakty historyczne, emocje z nimi związane. Nie ma tamtego czasu ani jego świadków. Pozostały ślady i nasze zdolności oraz możliwości ich odczytania. Sokolnicka przesłania, nakłada zasłony, zamalowuje na czarno - umieszcza znaki wskazujące na nie-widzenie, wyparcie, czarne dziury w pamięci, a tym samym uniewidzialnia, kwestionuje iluzję pamięci i jej narzędzi rekonstrukcyjnych.
Zdjęcia te mogą być również odczytywane jako znaki śmierci, przechowujące wizerunek sobowtórowy, zarówno osób, jak i przestrzeni. Stykamy się bowiem z fantomem przeszłości, a komunikacja z nią odbywa się poprzez pamięć, której ułomności jesteśmy świadomi.
Ewa Gorządek
Otwarciu od godz. 19.00 towarzyszą koncerty w wykonaniu PLEQ oraz C.H. DISTRICT.
PLEQ to autorski projekt Bartosza Dziadosza, reprezentanta eksperymentalnego nurtu w muzyce elektronicznej, który w swoich kompozytach łączy elementy muzyki laptopowej, modern classicalu, dronu, ambientu oraz abstrakcyjnego glitchu. Pleq tworzy muzykę do wielu instalacji i performance jak również zyskuje sławę w polskim świecie mody tworząc muzykę do pokazów. Współpracował z następującymi polskimi projektantami: Małgorzata Czudak, Konrad Parol, Bohoboco, Maldoror, Michał Szulc, Wiola Wołczyńsk-Bryćko.
C.H. DISTRICT to projekt Mirosława Matyasika, który łączy w sobie tradycje muzyki industrialnej z współczesnymi produkcjami z kręgów tzw. „inteligentnej elektroniki” (IDM).
Jako producent muzyczny współpracował również z grupą performance/video art Suka Off co zaowocowało zdobyciem nagrody indywidualnej na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych 2002 za muzykę do spektaklu „Matryca-Hardware”. W dorobku ma pięć płyt wydanych w Polsce, Francji oraz USA. www.chdistrict.com
Bank Pekao od wielu lat angażuje się w inicjatywy społeczne, obywatelskie i kulturalne realizując koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. Za wspieranie kultury Bank Pekao otrzymał zaszczytny tytuł "Mecenasa Roku 2011" przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Bank współpracuje z Zamkiem Królewskim na Wawelu, Narodowym Starym Teatrem oraz Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Teatrem Wielkim-Operą Narodową, Filharmonią Narodową, Teatrem Narodowym oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Bank Pekao SA wspierał liczne przedsiewzięcia kulturalne, jak między innymi: Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Festiwal Mozartowski i Festiwal Szekspirowski. Od 1999 roku współpracuje z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, przekazując darowiznę i pełniąc rolę Bankiera Orkiestry. Jest fundatorem Nagrody Polskiego PEN Clubu im. Jana Parandowskiego za całokształt twórczości – jesienią 2011 roku laureatem nagrody został Sławomir Mrożek. Jest oficjalnym sponsorem prestiżowych Paszportów Polityki, nagród przyznawanych corocznie najwybitniejszym twórcom kultury. Bank w dziedzinie kultury organizuje też cyklicznie dzień Sztuki Grupy UniCredit (UniCredit Art Day) - tego dnia muzea otwierają swoje podwoje dla pracowników Banku i ich rodzin, organizując wykłady, oprowadzanie i zajęcia z wiedzy o sztuce dla dzieci, promując sztukę i integrując społeczność.