GALERIA 2

Karol Radziszewski, ZAWSZE CHCIAŁEM, 2007

Karol Radziszewski, ZAWSZE CHCIAŁEM
malarstwo, fotografia, wideo

Otwarcie wystawy: 16.04, godz. 18.00
Wystawa czynna do 27.05
Kurator: Stach Szabłowski

Na wystawie Zawsze chciałem Karol Radziszewski porusza tak różnorodne tematy jak katolicyzm, rodzina, AIDS, miłość, homoseksualizm, pytanie o możliwość idealnego wizerunku i marzenie o wyzwoleniu z ograniczeń społecznych norm poprzez bunt, anarchię i przemoc. Kluczem do tego wielowątkowego projektu jest pytanie o tożsamość autora, definiowaną przez tak różne i nierzadko sprzeczne siły jak związki rodzinne, wiara, orientacja seksualna, status artysty i zmienne konteksty społeczne.
Wielowątkowość wydaje się jednym z kluczowych pojęć określających działalność Karola Radziszewskiego. W dorobku dwudziestosiedmioletniego artysty znajdziemy konwencjonalne malarstwo sztalugowe, monumentalne murale, graffiti, filmy wideo, realizacje w przestrzeni publicznej, akcje społeczne, złożone projekty budowane przy użyciu różnych mediów. Radziszewski jest także współtwórcą Latającej Galerii sz-szu - jednej z najważniejszych młodych warszawskich formacji niezależnych, oraz wydawcą i redaktorem naczelnym gejowskiego art zinu "DIK Fagazine".
W praktyce Radziszewskiego dzieło jest nierozerwalnie splecione z biografią i osobą autora, artystyczne projekty wpisane są w sieć jego osobistych, rodzinnych i społecznych relacji; granica między obszarem sztuki a prywatnością i codziennością ulega zatarciu. Radziszewski chętnie stosuje strategie artystyczne poza instytucjonalną przestrzenią sztuki, testując przydatność artystycznych procedur i języków w tzw. realu. W tym sensie dla młodego malarza sztuka staje się elementem strategii życiowej.

Wielość artystycznych strategii, nieustanne zmiany punktów widzenia i konstrukcji autorskiego "Ja" określają również charakter wystawy Zawsze chciałem - narracji zbudowanej jako montaż autonomicznych projektów. Wystawa podzielona jest na cztery przestrzenie: w każdej z nich Radziszewski prezentuje inny projekt i konfrontuje widza z odmienną taktyką artystyczną: od dokumentacji zrealizowanego w domu rodzinnym autora dyplomu, przez analityczny projekt malarski Ufam tobie i osobisty film-wyznanie Plus/minus aż po premierowe, prowokacyjne przedsięwzięcie zatytułowane Fag Fighters. Kluczową rolę odgrywają tu prace na temat rodzinny, pojętej zarówno jako sytuacja społeczna jak i przestrzeń emocji: obrazy, filmy i zapisy działań, których bohaterami, uczestnikami, a nawet współautorami są najbliżsi krewni Karola Radziszewskiego.

Wystawa Zawsze chciałem jest więc wyborem realizacji z dorobku Radziszewskiego - i zarazem projektem autoanalitycznym, rozpisanym na przestrzeń wystawienniczą szkicem do wizerunku własnego artysty. Każda z prezentowanych tu prac jest próbą innego samookreślenia tożsamości autora. Tytułowe wyrażenie Radziszewski mógłby rozwinąć: zawsze chciałem być malarzem, artystą konceptualnym, katolikiem, księdzem, artystą zaangażowanym społecznie i aspołecznym wywrotowcem, wnukiem śpiewającym z babcia religijne pieśni i członkiem gejowskiego gangu, osobą prywatną i postacią publiczną. Niektóre z tych tożsamości zostały urzeczywistnione, inne pozostają potencjalnymi możliwościami, jeszcze inne należą do sfery fantazmatów. Wszystkie znajdują swoją reprezentację w sztuce - przestrzeni, w której artysta realizuje swoje prawo do wolności samookreślenia.
Stach Szabłowski




Karol Radziszewski, ZAWSZE CHCIAŁEM, 2007

Karol Radziszewski
www.karolradziszewski.com

Ur. 1980 w Białymstoku. Mieszka i pracuje w Warszawie. W latach 1999-2004 studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowniach profesorów Jarosława Modzelewskiego i Grzegorza Kowalskiego. Maluje obrazy i murale, rysuje. Autor instalacji, akcji i filmów wideo. Prowadzi bloga z polaroidowymi autoportretami. Współtworzył duet "Ute & Endi". Pomysłodawca i współtwórca Latającej galerii szu szu www.szuszu.art.pl. Założyciel, wydawca i redaktor naczelny magazynu "DIK Fagazine" www.dikfagazine.com. Stypendysta Ministra Kultury (2002, 2006). Laureat głównej nagrody konkursu Samsung Art Master (III edycja) oraz nagrody im. Marcina Kołodyńskiego (2006). Stypendysta Artist-in-Residence, PROGR, Bern, Szwajcaria (2006).


Karol Radziszewski, Dom, fragment dyplomu, 2004-2005
aranżacja przestrzenna, murale, malarstwo07

Projekty i prace na wystawie Zawsze chciałem

1. DOM, Białystok, 2003-2004
Karol Radziszewski przedstawił zrealizowany w latach 2002-2004 trzyczęściowy projekt DOM - BLOK - ULICA jako pracę dyplomową na warszawskiej ASP.W ramach części pierwszej (DOM) artysta gruntownie przearanżował jednorodzinny dom swoich rodziców w Białymstoku. Na motyw organizujący przestrzeń wybrał zapamiętany z dzieciństwa ornament - kwiatowy wzór z tkaniny, z której w domu Radziszewskich wykonane były zasłony i obicia mebli. Później materiał zniknął z domowego pejzażu. Floralny wzór powrócił w postaci wykonanego przez Radziszewskiego ornamentalnego muralu, pokrywającego ściany mieszkalnych wnętrz.
W ramach projektu DOM, Radziszewski zaprojektował także wystrój pokoju młodszego brata, a w sypialni rodziców namalował na ścianie ich pełnopostaciowy podwójny portret. Pomieszczenia domu ozdobiła seria namalowanych na podstawie fotografii portretów najbliższych członków rodziny - włącznie z psem. Krewni artysty wzięli aktywny udział w realizacji projektu.

2. Portert rodzinny, akryl na płótnie, 2007

3. Chwalcie łąki umajone, DVD, 2007
Film zrealizowany jest w konwencji teledysku. Karol Radziszewski wykonuje w ducie ze swoją babcią nabożną pieśń Chwalcie łąki umajone. Wykonanie babci zostało zarejestrowane w domu rodzinnym. Karol Radziszewski śpiewał w studiu nagraniowym warszawskiej Akademii Muzycznej. Obydwie ścieżki nagrania zostały zmiksowane przez brata artysty, Kamila Radziszewskiego.

4. Fag Fighters: Prolog, DVD, 2007
Wideo Fag Fighters: Prolog można traktować jako pomost między dwoma różnymi rzeczywistościami, które Radziszewski wprowadza w obszar swojej sztuki: rodziną i subkulturą gejowską. Te dwie społeczne przestrzenie należą do sfery prywatności artysty, wydaje się jednak, że dzieli je nieprzebyty dystans; to dwa bieguny tożsamości Radziszewskiego. Tymczasem skrajności spotykają się niespodziewanie w Fag Fighters: Prolog. Film jest zapisem pracy babci artysty. Na prośbę Radziszewskiego kobieta tka na staroświeckiej maszynie różowe kominiarki. Te czapki staną się atrybutem Fag Fighters - wykreowanej przez Radziszewskiego ulicznej bojówki, fikcyjnego gangu gejowskich anarchistów.

5. Fag Fighters, 2007
W projekcie Fag Fighters Radziszewski powołuje do życia fikcyjną bojówkę, gejowski gang działający na marginesie społeczeństwa, znaczący swoje terytorium graffiti, dopuszczający się aktów przemocy - również seksualnej. Atrybutem Fag Fightersów są różowe kominiarki. Z filmu Fag Fighters: Prolog dowiadujemy się, że czapki uszyła babcia Karola Radziszewskiego. Kręgi tradycjonalistyczne w Polsce upatrują w społeczności gejowskiej śmiertelnego zagrożenia dla porządku społecznego. Radziszewski przechwytuje i wzmacnia operujący negatywnymi stereotypami konserwatywny dyskurs i zmienia go w aspołeczną, anarchiczną, wywrotową fantazję. O działalności Fag Fighters zaświadczają spreparowane dokumenty - graffiti, ślady, amatorskie zdjęcia wykonywane przez członków bojówki.

6. Plus / minus, DVD 19’50’’, 2006
Wideo jest dokumentalnym zapisem dwóch tygodni z początku 2006 roku, podczas których
Radziszewski czekał na wyniki swoich badań na obecność wirusa HIV we krwi. Rozpoczynając realizację filmu, autor nie wiedział, jakie będzie zakończenie tej opowieści - happy end czy wyrok. Kolejne fragmenty kręcone były dzień po dniu jako wideodziennik, dokument huśtawki nastrojów, strachu, zwątpienia i nadziei. Całość zapisu została zrealizowana w mieszkaniu Radziszewskiego, a narracja zbudowana jest z rozmów, jakie artysta prowadził z przyjaciółką przez telefon podczas pełnych napięcia dni oczekiwania.

7. Ufam Tobie, 2004
Cykl obrazów sztalugowych poświęcony dewocyjnemu wizerunkowi Chrystusa z gorejącym sercem, przedstawieniu Miłosierdzia Bożego, funkcjonującemu też pod nazwą "Jezu Ufam Tobie". Ikonografia przedstawienia została stworzona na podstawie opisu mistycznej wizji św. Faustyny. Funkcjonujące dziś niezliczone wersje tego popularnego wizerunku znacznie się od siebie różnią - relacja św. Faustyny pozostawia pewien margines interpretacyjnej swobody, do tego dochodzą modyfikacje, innowacje i "szumy" wprowadzane przez kolejnych wykonawców. Radziszewski zdokumentował ogromną ilość wariantów przedstawienia "Jezu Ufam Tobie" - od olejnych obrazów wiszących w kościołach, po "święte obrazki" i ulotki ksero rozdawane w parafiach. Następnie artysta wykonał wierne malarskie kopie wybranych wersji mistycznego wizerunku, przenosząc je na płótno z całym dobrem inwentarza, a więc odtwarzając na przykład specyficzne jakości drukarskie, fakturę kserokopii czy styl nieprofesjonalnych artystów pracujących dla Kościoła

 

Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza