GALERIA 2

Anri Sala
(Albania/Francja)
wideo, fotografia
Otwarcie wystawy 9.05, godz. 19.00
Wystawa czynna do 3.07
Kurator: Milada Ślizińska
Wystawa albańskiego artysty Anri Sala w CSW jest pierwszą prezentacją
dzieł tego twórcy w Polsce. Prace Anri Sala realizowane w różnych częściach
świata, nieustannie wymykają się utartym kategoriom i schematom. Artysta
ur. 1974 w Tiranie, wykształcony w Akademii Sztuk Pięknych w Tiranie
w zakresie malarstwa, następnie w Ecole Nationale Supérieure des Arts
Décoratifs w Paryżu i Le Fresnoy, Studio National des Arts Contemporains,
Tourcoing (film i wideo) łączy w swoich pracach dwa obszary sztuki
ruchomego obrazu i malarstwa. Jego urzekające wizualnie dzieła są
z jednej strony wnikliwą analizą kultury i uwarunkowań człowieka zdeterminowanego
przez miejsce i kontekst polityczny, z drugiej strony rozważaniami
nad możliwościami języka obrazu, kodami wizualnej komunikacji i strukturą
filmowej narracji. Podstawą jego prac jest osobista analiza intymnych,
splatających się ze sobą historii; badanie motywów związanych ze zmieniającym
się społeczeństwem i jednostką. Wiele realizacji odnosi się do tożsamości
człowieka, funkcjonującego na styku różnych kultur.

Obecnie Anri Sala
przebywa na rocznym stypendium dla artystów DAAD w Berlinie. W ostatnim
czasie wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie
i miał wystawę indywidualną w Museum Boijmans van Beuningen w Rotterdamie.
W 2004 miał wystawy indywidualne w The Art Institute of Chicago, Marian
Goodman Gallery w Nowym Jorku, ARC Musée dArt Moderne w Paryżu, Deichtorhallen
w Hamburgu, Hauser & Wirth w Londynie. Wystawiał również w Kunsthalle
w Wiedniu (2003), Dallas Museum of Art (2002), De Appel w Amsterdamie
(2000), MAMCO w Genewie (2000). Anri Sala został nagrodzony Young Artist
Prize na weneckim Biennale w 2001. Jest
reprezentowany przez paryską galerię Chantal Crousel, Hauser & Wirth
(ZurychLondyn) i Marian Goodman (Nowy Jork-Paryż).
W ramach wystawy pokazujemy m.in. Dammi i colori (2003), film o utopijnym
projekcie pomalowania budynków w Tiranie zainicjowanym przez burmistrza
malarza, pracę
Mixed Behaviuor (2003) zrealizowaną w noc sylwestrową również w stolicy Albanii.
Niektóre z prezentowanych filmów Anri Sala, skonstruowane są w oparciu o zjawiska
świetlne zaobserwowane w przyrodzie, np. reakcje krabów na światło latarki
w Ghost games (2002), Blindfold (2002) z zarejestrowanym wschodem
słońca odbitym
w miejskich billboardach, czy Time after time (2004) praca w której z ciemności
co pewien czas, wyłania się postać konia rozświetlona reflektorami samochodu.
Zrealizowany w Senegalu Lakkat (2004) to analiza mechanizmu zanikania niektórych
słów w języku Wolof na określenie barw, w którym paradoksalnie istnieje bogactwo
określeń na czerń i biel - w odniesieniu do koloru skóry, a także światła.
Na wystawie prezentujemy również dwa cykle fotografii.
Wystawa zorganizowana we współpracy z Ambasadą Albanii i Ambasadą
Francji oraz Instytutem Francuskim w Warszawie
Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, Onet.pl, Polskie Radio Program 3, ARCHITEKTURA-Murator,
A4, WiK
|