-------Joanna Rajkowska
-------WIEZA CISNIEN. BOL GLOWY
-------Kurator Marek Gozdziewski
------------------GALERIA--LABORATORIUM--------4.06.--14.07.1996--------------
Wieza Cisnien. Bol Glowy - jest praca poswiecona wiszeniu glowa w dol, czyli
pewnej patologii. Wywoluje wzrost cisnienia w naczyniach krwionosnych, a nastepnie
silny ucisk i bol. Wieza Cisnien ... charakteryzuje absurdalna narracja, jej struktura
zbudowana jest na parach przeciwienstw. Nieznosny ucisk plynow pozwala wytrysnac fontannom;
torturze przeciwstawiona jest erotyczna, zmyslowa radosc, zlota figura o doskonalym modelunku
obiecuje niesmiertelnosc, podczas gdy fotografia zdaje sie mowic: wystarczy zmienic pozycje
ciala i umierasz.
--
Zainteresowania artystyczne Joanny Rajkowskiej koncentruja sie na postrzeganych we
wszelkich mozliwych aspektach wzajemnych zaleznosciach pomiedzy ulomnosciami i chorobami
umyslu i ducha z jednej strony ciala czlowieka
z drugiej. Jedna z najbardziej oczywistych cech tworczosci Rajkowskiej jest
duza roznorodnosc wykorzystywanych przez nia mediow, jednakze problemy i sprawy,
ktorymi sie zajmuje sprawiaja, ze tworczosc jej jest spojna i konsekwentna.
Podstawowym problemem, do ktorego odniesienia znalezc mozna we wszystkich jej pracach,
jest wzajemna zaleznosc pomiedzy ulomnosciami fizycznymi
i mentalnymi. Stad rowniez - pomiedzy funkcjonowaniem ciala-organizmu i umyslu.
Rajkowska zdaje sie podawac w watpliwosc tradycyjne oddzielenie umyslu od ciala,
ktory to podzial zachodniej mysli filozoficznej. Ujawniajaca sie we wszystkich dziedzinach
jej dzialalnosci artystycznej cecha jest przywolywanie stanow leku i niepokoju,
ktore wyrastaja z dojmujacego i wszechogarniajacego doswiadczenia bolu, utraty wzroku,
ekstazy czy ostrej choroby.
---
Z rowna sila, jesli chodzi o efekt artystyczny, wykorzystuje w swoich pracach
klasyczne srodki i materialy, jak wosk czy gips, stare traktaty medyczne, substancje
naturalne sol, kosci, krew, jodyna i nowe, takie jak syntetyki, fotografia, wideo.
----------------------
BIOGRAFIA & WYSTAWY
----------------------
<<< z POWROTEM >>>
----------------------