Galeria 2
14.09 - 17.10.1999

Mario Schifano (Włochy)<BR> MUSA AUSILIARIA /POMOCNICZA MUZA, malarstwo ( W ł o c h y )
----- kurator: Wojciech Krukowski
----- współpraca: Marta Pejda

Otwarcie wystawy w poniedziałek 13 września o godz. 18.00

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski rozpoczyna sezon wystawienniczy przybliżeniem polskiej publiczności prac wielkiego włoskiego artysty Mario Schifano (1934-1998), którego wystawa Pomocnicza Muza jest prezentowana do połowy października 99.

SchifanoMario Schifano urodził się 20 września 1934 w Homs w Libii. Wkrótce po zakończeniu II wojny światowej rodzina artysty przeniosła się do Rzymu. Młody Schifano dość wcześnie rzucił szkołę. Zatrudnił się jako sprzedawca w sklepie, później pracował ze swoim ojcem, archeologiem i konserwatorem zabytków w Muzeum Etruskim w Valle Giuli. Schifano pomagał przy renowacji waz, wykonywał też rysunki planimetryczne. Nie był jednak szczególnie zainteresowany pracą w Muzeum i stosunkowo szybko z niej zrezygnował. W tym samym czasie zajął się malarstwem. Jego wczesne prace, surowe, marszczone płótna, z grubo nakładanymi plamami farby, mieściły się w estetyce informel.

Takie właśnie prace pokazał Schifano na pierwszej indywidualnej wystawie, otwartej w 1959 w rzymskiej galerii Appia Antica. Krytyka włoska zwróciła jednak uwagę na młodego artystę już rok wcześniej, kiedy wystawiał wraz Angelim, Festą, Lo Savio i Uncinim na zbiorowym pokazie w galerii La Salita.


SchifanoW ciągu kilku następnych lat malarstwo Schifano zmieniło się radykalnie. Artysta porzucił eksperymenty spod znaku informel. Tworzył monochromatyczne obrazy, duże arkusze papieru naklejane na płótno, wykreowane pojedynczą barwą, intensywne w swojej materialności; operował w tych pracach zarówno jednolitymi powierzchniami, jak i bogatą fakturą. Obraz stał się "ekranem", punktem wyjścia, pozbawioną anegdoty przestrzenią, w której pojawiały się kształty, litery, fragmenty znaków cywilizacji konsumpcyjnej, jak np. logo Coca-Coli czy Esso.

W 1961 Schifano otrzymał nagrodę Lissone Prize w sekcji Giovane Pittura Internazionale i pokazał swoje prace na wystawie indywidualnej w galerii La Tartaruga w Rzymie. Następnego roku pojechał do Stanów Zjednoczonych. Zetknął się z amerykańskim pop-artem, był poruszony twórczością Dine'a i Kline'a. Wziął udział w wystawie zbiorowej The New Realist w nowojorskiej Sidney Janis Gallery. W 1963, po indywidualnych prezentacjach w Rzymie, Paryżu i Mediolanie, wrócił do USA, gdzie został przez pierwszą część roku, aż do Biennale Weneckiego, na które został zaproszony. W tym czasie malował pejzaże, serie obrazów, w których wizerunek natury budował z okruchów pamięci, wieloznacznych, sugestywnych szczegółów.
Schifano zaczął pracować nad cyklami tematycznymi. W ciągu roku 1964 coraz wyraźniejsze stawało się jego zainteresowanie krytycznymi wycieczkami w historię sztuki. Zainteresowanie to zaowocowało rok później powszechnie znanymi pracami poświęconymi futuryzmowi. Był to, raz jeszcze, obraz mass-mediów, należący do zbiorowej pamięci, a przez to niejako zużyty, skonsumowany.

SchifanoPunktem wyjścia była tu dla Schifano fotografia przedstawiająca goszczących w Paryżu futurystów. Widział w niej środek "przywoływania pamięci" i wydobył tę jakość zdjęcia poprzez zredukowanie postaci do samych konturów bez twarzy, zdołał uzyskać efekt "oddzielenia", zasłaniając kształty kolorowymi panelami.

W tym samym roku 1965 wystawiał na Biennale w San Marino i Sao Paulo. Ukończył także Io sono infantile, pracę nawiązującą do ilustracji z książek dla dzieci, która - w sensie mentalnym - wyrażała powrót do wymiaru należącego do przeszłości, lecz wciąż obecnego w osobowości artysty wymiaru dzieciństwa. Schifano był w tym czasie obiektem zainteresowania nie tylko wybitnych krytyków: Maurizio Calvesiego, Maurizio Fagiolo czy Alberto Boatto, lecz także tak znakomitych pisarzy, jak Alberto Moravia czy Gaffredo Parise. Ten ostatni opatrzył katalog wystawy artysty w Marconi Studio w Mediolanie wstępem w formie dialogu pomiędzy dwoma anonimowymi postaciami, opisującymi Schifano jako "małą panterę, której muskułów i sprężystości nawet nie podejrzewasz".


SchifanoW 1967, również w Marconi Studio, artysta zaprezentował film fabularny Anna Carini vista in agosto dalle farfalle. Dzieło znalazło kontynuację w filmowej trylogii, na którą złożyły się Satelite, Umano non umano oraz Trapianto, consunzione e morte di Franco Brocani. Pierwsze doświadczenia Schifano z kinem datowały się jednak już na rok 1964 i pozostawały w organicznym związku z krytycznym zainteresowaniem artysty nieprzerwanym strumieniem obrazów produkowanych przez naszą technologicznie zorientowaną cywilizację; cywilizację, w której to, co aktualne, odnajduje nieustannie swoje odbicie w fotografii, kinie, telewizji. Nawet skłonność do używania przemysłowych farb i barwników (emalii, lakierów nitro itp.) w malarstwie da się wyjaśnić "wrażliwością na współczesność", którą Schifano zawsze demonstrował w swojej sztuce.


W latach 1966-67 Schifano ukończył serie prac Ossigeno, ossigeno, Oasi oraz Compagni. Ten ostatni cykl symbolizował poczucie politycznej odpowiedzialności, które w nadchodzących, burzliwych latach doprowadziło artystę do kryzysu ideologicznej tożsamości, a nawet licznych zapowiedzi porzucenia malarstwa.

SchifanoNa początku lat 70. Schifano zaczął przenosić na pokryte emulsją płótna kadry z telewizji. Wyrywał je w ten sposób z sekwencji telewizyjnych obrazów, sytuował w nowym kontekście, wprowadzał dodatkowe motywy malowane lakierami nitro. Najpierw korzystał z zebranych w Stanach Zjednoczonych materiałów, które miały posłużyć do planowanego, lecz nigdy nie zrealizowanego filmu Laboratorio umano, później czerpał po prostu z programów najróżniejszych stacji TV. Obraz telewizyjny jest sam w sobie tymczasowy, niematerialny, pozbawiony treści; trwa tylko chwilę, by ustąpić miejsca innemu. Zmieniony w przedmiot i przekształcony ręką artysty, (który tym samym bierze go w posiadanie) staje się statyczny, przykuwa uwagę i zyskuje zupełnie nowe znaczenia.

W 1971 Schifano został zaproszony przez Achille Bonito Olivę do udziału w wystawie Vitalita del negativo nell'arte italiana 1960/1970. W I połowie lat 70. ukończył cykle Architteture, Biplani i Orti Botanici. Prezentował swoje prace na dwóch kolejnych Biennale weneckich: w 1982 i 1984. Podczas drugiej z wymienionych wystaw, w Palazzo delle Prigioni Vecchie pokazał cykl Naturale sconosciuto.

Późne poszukiwania artystyczne Schifano naznaczone są zainteresowaniem naturą. W tym nurcie wyróżniają się prace pokazane na wystawach w galerii La Tour Fromage w Aoście oraz w paryskiej La Galerie Adrien Maeght. Krajobrazy, lilie wodne, pejzaże morskie, pola, wydmy zostały przetworzone, odkryte na nowo, przefiltrowane przez wspomnienia, rytmy, uczucia, sekwencje obrazów telewizyjnych, reklamę, reprodukcje i wyrażają swoistą geografię pamięci. Pełne ekspresji i wewnętrznej energii obrazy o nasyconych barwach zawłaszczają przestrzeń drogocennym bogactwem koloru.


Wystawa została przygotowana przez Wydawnictwo TORCULAR (Mediolan) w ramach projektu ARTE ITALIANA NEL MONDO
Dziękujemy za wszechstronną pomoc Włoskiemu Instytutowi Kultury w Warszawie


------------------------------------------------------------
Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski
Al.Ujazdowskie 6, 00-461 Warszawa, Polska
tel: (48 22) 628 12 71-3, (48 22) 628 76 83 ; fax: (48 22) 628 95 50
e-mail:csw@ikp.atm.com.pl