ARCHIPELAG JAZDÓW
Weekend 4 10 – 12 lipca 2015 Weekend 4
18.00 MIASTO, AKCJA! Kino społecznie zaangażowane – pokaz filmu i dyskusja.
12.00 ARCHIPELAG LITERATURY – warsztaty czytania z bliska. 14.00 ARCHIPELAG DŹWIĘKU: Co słychać za rogiem – warsztaty świadomego słuchania miasta. 18.00 ARCHIPELAG DŹWIĘKU: Ekologia akustyczna i miejskie aktywizm – dyskusja z udziałem członków wrocławskiej Pracowni Badań Pejzażu Dźwiękowego oraz redakcji magazynu „Glissando”. Wydarzenie towarzyszące:
11.00 Teatranki | Ludoteka Jazdów #4 10.00 – 20.00 ARCHIPELAG DŹWIĘKU: Spacery Dźwiękowe 15.00 Część Większej Całości #2 – wykład Anety Szyłak w bibliotece CSW z Publiczną Kolekcją Sztuki XXI wieku m.st. Warszawy w tle.
Wystawa Gregor Różański "Green Card" – ogród roślin migrujących w Cysternie, dawnym zbiorniku wodnym Szpitala Ujazdowskiego. Kurator: Romuald Demidenko. Interwencja artystyczna Justyna Wencel i Marcin Chomicki "0,5 km koloru" – amfilada barw od alei Szpitala Ujazdowskiego przez kładkę nad Trasą Łazienkowską po osiedle domków fińskich. Strona Archipelagu Jazdów: www.mapajazdowa.pl.
Piątek, 10 lipca 18.00 MIASTO, AKCJA! Kino społecznie zaangażowane – pokaz filmu i dyskusja. MIASTO, AKCJA! „Lost rivers”, reż. Caroline Bâcle, Kanada 2012, 72 min. Dyskusja: Rzeki jako element kształtujący tożsamość miast. Moderacja: Goście: Przemek Pasek – prezes fundacji "Ja, Wisła". Odkrywa przed Warszawiakami unikatowe walory przyrodnicze Wisły i działa na rzecz ich ochrony. Inicjator wielu akcji edukacyjnych i kulturalnych, przybliża Warszawiakom historię rzeki. Flagowym przedsięwzięciem fundacji jest ochrona wartości historycznych Portu Czerniakowskiego – ostatnio była to akcja obrony ponad stuletniej pochylni Stoczni Czerniakowskiej.
12.00 ARCHIPELAG LITERATURY – warsztaty czytania z bliska. Publikacja towarzyszy wystawie "Świat Ptolemeusza. Włoska kartografia renesansowa w zbiorach Biblioteki Narodowej". Partner spotkania: Biblioteka Narodowa. Cykl spotkań z literaturą w ramach projektu Archipelag Jazdów w każdą sobotę do 29 sierpnia 2015 w godz. 12.00–13.30. Na warsztatach czytania z bliska omówimy książki, które podejmują kwestie społecznego uczestnictwa grup i jednostek, sąsiedztwa oraz więzi tworzonych w obrębie lokalnych wspólnot. Razem odtworzymy mitologie, które te fikcyjne wspólnoty tworzą, by (współ-)istnieć. Wychodząc z założenia, że literatura to często laboratorium społeczne, zbadamy różne modele koegzystencji grup i jednostek, i stworzymy dla nich topografie literackie. Przyjrzymy się też procesom kartograficznym w literaturze, dzięki którym niewidoczne wcześniej miejsca stają się widoczne na mapie i w świadomości czytelnika, pamiętając, że rewersem uwidocznienia pewnych rejonów jest zaciemnienie innych. Na przykładzie kartografii, która „wytwarza miejsca”, zadamy pytania o popularną dziś metaforę mapy: jej przydatność i ograniczenia w przypadku mapy narracyjnej, jaką tworzą pisarze. Pamiętając o wspólnotowej tradycji Jazdowa, zapewniamy gościnną atmosferę późnych śniadań. Wszystkie lektury są dostępne w formie pdf po wysłaniu maila na adres: n.malek@csw.art.pl
W jaki sposób mieszkańcy, ich działania, miejska zieleń, rozmieszczenie rozmaitych urządzeń, akustyka, komunikacja miejska czy ruch samochodowy wpływają na brzmienie niewielkich komórek w akustycznej tkance miasta? Wioleta Muras analizuje przestrzenie wokół lokalu przy ul. Marszałkowskiej 9/15, porównując pejzaże dźwiękowe okolicznych podwórek. Poprzez ilustrowaną nagraniami prezentację oraz uczestniczący spacer dźwiękowy badaczka wprowadzi uczestników warsztatu w infrastrukturę audiosfery, wskaże sposoby świadomego słuchania pejzażu dźwiękowego i odnajdywania ukrytych w nim znaczeń. Wioleta Muras jest doktorantką w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej pogłębione studia nad miejską audiosferą obejmują badania historycznych pejzaży dźwiękowych w świetle dokumentów źródłowych oraz szczegółowe analizy współczesnego środowiska dźwiękowego utrzymane w duchu sound studies i ekologii akustycznej. Współpraca: PRACOWNIA PEJZAŻU DŹWIĘKOWEGO (Wioleta Muras, Kamila Staśko-Mazur, Daniel Brożek) Kurator: Krzysztof Marciniak. Często akcentowana jest potrzeba dbałości o miasto w jego wymiarze wizualnym, tymczasem ekologia pejzażu dźwiękowego wciąż jest tematem, którym zajmuje się niewielka grupa badaczy, ekologów, artystów i architektów. Chcemy to zmienić – zapraszamy do dyskusji nad ekologią dźwięku w kontekście praktycznych rozwiązań urbanistycznych w Warszawie. Pragniemy otworzyć uszy mieszkańców Stolicy na możliwość rzeczywistego ingerowania w brzmieniową tkankę miasta, a także przybliżyć badania i akcje artystyczne prowadzone na tym polu we Wrocławiu ramach Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego UWr. Kamila Staśko-Mazur na co dzień związana jest z Pracownią Badań Pejzażu Dźwiękowego (UWr) i Katedrą Muzykologii UWr, w ramach których bada współczesną audiosferę, sposoby słuchania i pojmowania dźwięku. Współpracuje z archiwum Biblioteki Miejskiej Audiosfery i Mapy dźwiękowej Wrocławia, studiem GMVL w Lyonie, z NFM i CSD przy projektach edukacyjno-artystycznych o profilu ekologii dźwiękowej. PRACOWNIA PEJZAŻU DŹWIĘKOWEGO (Wioleta Muras, Kamila Staśko-Mazur, Daniel Brożek) Kurator: Krzysztof Marciniak.
11.00 Teatranki | Ludoteka Jazdów #4 Teatrankowe zajęcia pomogą oswoić małe i duże strachy. Powędrujemy do pobliskiego parku, gdzie wybudowano pierwszy w Polsce hotel dla owadów. Tam dowiemy się dlaczego pszczoły są naszymi najlepszymi kumplami, a mrówki mają z nami tak dużo wspólnego...ale będziemy też psocić! Dorysujemy kilka kropek biedronkom, zagramy na nosie komarom i przybrudzimy skrzydełka pięknym motylom...a wszystko to dzięki wyobraźni! Może nawet polubimy robaki...kto wie... Prowadzenie: Dagna Dąbrowiecka, Hanna Kłoszewska.
Spacer dźwiękowy pozwala doświadczyć przestrzeni poprzez dźwięk. Na pewien czas oderwiemy uwagę od zmysłu wzroku, by w samym centrum naszego postrzegania mógł znaleźć się słuch, potraktujemy miasto jako brzmiący obiekt, architekturę jako rzeźbę dźwiękową. Przemierzając specjalnie skomponowaną trasę uczestnicy spaceru uczą się pogłębionego słuchania, na mapę miasta nakładają subiektywną mapę dźwiękową. Daniel Brożek jest wrocławskim kuratorem muzyki alternatywnej, krytykiem muzycznym, muzykiem, twórcą instalacji artystycznych i organizatorem warsztatów edukacyjnych. Kurator Canti Illuminati Festival, Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki Survival, Galerii G23. Jako producent i artysta dźwiękowy pod pseudonimem Czarny Latawiec ma w dorobku 3 albumy muzyczne dla oficyn Mik.Musik. i BDTA, 4 instalacje dźwiękowe i muzykę do przedstawienia performatywnego “Muzyka z Auschwitz” Agnieszki Kłos (Teatr Polski). Występował na festiwalach Tauron Nowa Muzyka, Unsound Kraków, Ars Cameralis, PHONO (Dania), Simcha (Wrocław),Preteksty Kulturalne – Dziedzictwo Żydowskie (Rzeszów), OUT OF STH / MiastoProjekt (Wrocław). Współpraca: PRACOWNIA PEJZAŻU DŹWIĘKOWEGO (Wioleta Muras, Kamila Staśko-Mazur, Daniel Brożek) Kurator: Krzysztof Marciniak.
Spotkanie #2, którego bohaterką jest Aneta Szyłak, kuratorka sztuki współczesnej, a także inicjatorka Alternativa International Contemporary Visual Art Festival / Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych odbywającego się w Gdańsku na terenach dawnej Stoczni, jest poświęcone powstawaniu książki „Błędnik codzienności”, która w tym roku ukaże się nakładem Alternativa Editions. Prezentacja w formie „redakcji na żywo” treści zebranej do książki, ujawni sposób pracy nad publikacją, której celem jest zgromadzenie tekstów rozszerzających treści sygnalizowane przez prace artystyczne. Zobaczymy jak wystawa i inne działania artystyczne Festiwalu Alternativa stają się książką, a zarazem możliwością wglądu w działania autorki na terenach postoczniowych w Gdańsku. Z Publicznej Kolekcji Sztuki XXI wieku m.st. Warszawy Aneta Szyłak wybrała pracę Pawła Kwieka „Video i oddech” (1978). Będzie można ją oglądać przez kolejne dwa tygodnie w bibliotece CSW (12-25.07.2015). Aneta Szyłak – założycielka i pierwsza dyrektorka Instytutu Sztuki Wyspa (2004-2014) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001), obecnie prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa, pełnomocniczka dyrektora ds. powstania Muzeum Sztuki Współczesnej w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Autorka i dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa. Kuratorka (indywidualnie i zespołowo) m.in. Codzienność (2014), Hito Steyerl: Abstrakt (2014), Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa (2014), The Field is to the Sky, Only Backwards (2013), Materialność (2012), Buildings and Remnants (2012), Praca i Wypoczynek(2011), Estrangement (2010, 2011), Strażnicy Doków (2005), Palimpsest Muzeum (2004), BHP (2004) i Architectures of Gender (2003). Współautorka książki The Curatorial. A Philosophy of Curating (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths College oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Działa aktywnie na rzecz ochrony dziedzictwa poprzemysłowego w Gdańsku. Kuratorka cyklu: Bogna Świątkowska/Fundacja Bęc Zmiana
Organizatorzy: Fundacja Sztuka i Współczesność, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa Patron medialny projektu: Magazyn Przestrzeń, Notes.Na.6.Tygodni Współpraca: Fundacja Bęc Zmiana, Stowarzyszenie Miasto jest Nasze, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Towarzystwo Osób Głuchoniewidomych, Ogród Botaniczny Polskiej Akademii Nauk w Powsinie, Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego, GOREktyw, Fundacja Artystyczna PERFORM, Laboratorium EE, Biblioteka Narodowa Partnerzy projektu: Wrocławska Fundacja Filmowa, Against Gravity, whamaku.pl Partner kulinarny projektu: Qchnia Artystyczna Partner CSW: REGENT Warsaw Hotel Rewitalizację lokalu przy Marszałkowskiej 9/15 wspiera Instal-Projekt. Rezydencja Caroline Claus i Juana Duarte jest realizowana w ramach projektu "Sound of Culture – Culture of Sound" dzięki finansowemu wsparciu programu Kreatywna Europa. Partnerzy rezydencji: Fundacja 4.99, magazyn o muzyce współczesnej Glissando. Patroni medialni CSW: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, TOK FM, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica
|