Strona csw.art.pl nie korzysta z plików cookies we własnym mechanizmie generowania stron. Pliki cookies mogą być umieszczane przez serwisy, za których pośrednictwem na stronach csw.art.pl wyświetlany jest materiał wideo, oraz strony artystów czy projektów lub profilów lub profilów czy stron w serwisie Facebook, do których się odwołujemy.
Więcej informacji na temat polityki plików cookies na stronie csw.art.pl znajduje się w polityce prywatności.
Dorota Buczkowska "Żółć zwykła brała się z wątroby"
8 – 20 maja 2012
Dorota Buczkowska
"Żółć zwykła brała się z wątroby "
Otwarcie: 7 maja 2012, godz. 18.00
Wystawa czynna do 20 maja 2012
Kuratorka: Kaja Pawełek
Od godz. 19.00 otwarciu towarzyszą koncerty w wykonaniu Pablo Frizzi (PL) oraz Lutto Lento (PL)
Kurator: Andrzej Załęski
Na prezentacje prac artystów w ramach projektu Bank Pekao PROJECT ROOM
jest wstęp wolny.
We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski a Bankiem Pekao S.A. narodził się nowy projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia co dwa tygodnie w poniedziałek będziemy prezentować najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a z czasem również zagranicznych twórców. Bank Pekao SA PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której zapraszamy kuratorów, artystów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.
Projekt zainaugurowała wystawa prac Aleksandry Waliszewskiej Przykre dziecko, kuratorka Ewa Gorządek.
W końcu 2012 roku specjalnie powołana komisja wybierze najciekawsze z prezentowanych od początku projektu dzieł, które następnie zostaną zakupione przez Bank Pekao i przekazane do depozytu CSW Zamku Ujazdowskiego.
Dorota Buczkowska
Żółć zwykła brała się z wątroby
Według starożytnych nauk, człowiek i inne żywe istoty powiązani są z czterema żywiołami: ognia, ziemi, powietrza i wody. Te z kolei, według teorii Hipokratesa i Galena, łączą się z płynami lub tzw. humorami: żółcią zwykłą, czarną żółcią, krwią i flegmą. Ich proporcje w organizmie wpływają na stan fizyczny, a zakłócenia wywołują chorobę. Wyznaczają także temperament (choleryczny, melancholijny, sangwiniczny lub flegmatyczny), wskazują na psychosomatyczną, nierozerwalną współzależność ducha i ciała. Temperament – mieszanina hipokratejskich soków – ma więc z jednej strony podłoże biologiczne, z drugiej – określa indywidualny typ psychiczny.
Rysunki Doroty Buczkowskiej odwołują się do powiązania fizjologii z psychiką i łączenia przepływów emocji z przepływami płynów ustrojowych; badają przestrzenie fizyczności, zmysłowości, uczuć i umysłu. Ułożone w rodzaj tableau, niemal naukowej czy przyrodniczej kolekcji, niepostrzeżenie przechodzą od form abstrakcyjnych w organiczne, figuratywne i fantastyczne. Zachowują przy tym całkowitą autonomiczność i wsobność, wynikającą z ogromnej koncentracji i energii dośrodkowej a kierującą widza gdzieś w głąb – dalej i dalej – w kierunku niewidzialnego centrum. Ich materialność – gęstość i nasycenie przy jednoczesnej transparentności – wynika z zastosowanych materiałów: kolorowych kosmetyków do makijażu. Przepuszczając światło przypominają zdjęcia rentgenowskie bliżej nieokreślonych organów emocjonalnych, zagęszczeń, splotów, pęknięć. Materialność gęstej tkanki rysunków łączy się z cielesnością zarówno form, jak i samego gestu artystycznego, z bezpośrednią relacją dotyku, momentami styku koloru z żywym i ciepłym naskórkiem. Na moment, czerń zagęszczonych kresek przywodzi podświadomie na myśl delikatny ruch rzęs, głęboki róż – kontur ust, beż – kości policzków, na których połyskuje warstwa różu. Wszystko jest już jednak bezkształtne, rozpływa się w abstrakcyjne kłębki i plamy, przywołuje powidokiem zmysłowość ciała, niejednoznaczne emocje, zintensyfikowaną obecność i pustkę.
Niedopowiedziane, balansujące na granicy rozpoznawalności fragmenty,wydają się bliskie, intymne, naturalne lecz zarazem sztuczne i odseparowane, jak martwe komórki, wydzieliny odłączone już od pulsujących życiem cyrkulacji i struktur ciała. Niczym w laboratorium, poddawane są obserwacji i analizie, jednak nie z perspektywy chłodnej i zdystansowanej, ale bliskiej współodczuwaniu i odszukiwaniu w tych strzępkach, własnych brakujących, utraconych, obumarłych, ale może także wciąż potencjalnie aktywnych substancji życiowych.
Kaja Pawełek
Dorota Buczkowska wypowiada się w różnorodnych mediach: rysunku, grafice, malarstwie, fotografii, instalacjach, rzeźbie i filmach. W swoich pracach często podejmuje tematy związane z percepcją cielesności, fizjologią i biologią ciała, obrazując je za pomocą przekazów metaforycznych, czasami zabarwionych surrealistycznym nastrojem oraz poetycką subtelnością. Jej filmy wideo zwykle powstają w wyniku bacznej obserwacji otoczenia, sublimowanej w ruchome obrazy o trudno definiowalnej, zagadkowej treści. Najnowszy cykl rysunków Buczkowskiej przedstawia miękkie, organiczne formy o delikatnej kolorystyce, uzyskanej dzięki użyciu kolorowych kosmetyków do ciała.
Dorota Buczkowska (ur. 1971) w latach 1999-2003 studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie (pracownia prof. Grzegorza Kowalskiego), a w latach 2002-2003 w Centre National des Arts Plastiques Villa Arson w Nicei we Francji. Mieszka i pracuje w Warszawie. Współpracuje z Galerią Czarna w Warszawie. Wybrane wystawy indywidualne: „Dwa lata w chmurach”, Czarna Galeria, Warszawa (2007); „Cyrkulacje”, Zak Gallery, Berlin, Niemcy (2007); „Interror”, Czarna Galeria, Warszawa (2008); „Stany Przejściowe”, CRAC Sete, Francja (2008); „Moving images in public space”, Videospread, Amsterdam, Holandia (2009); Liverpool Biennale, Wielka Brytania (2009); „Replikantki”, BWA Katowice (2010); „Projekt badawczy”, Galeria Studio, Warszawa (2011). „Some fragments are incomplete”, Galeria Czarna, Warszawa (2011) oraz Skulpturenmuseum, Marl (2012) Artystka brała też udział w wielu prestiżowych wystawach zbiorowych m.in.: „Dew point”, Galeria Raster, Warszawa (2006); „Moja Matka Nie Jest Boska”, CSW Bunkier Sztuki, Galeria Starmach, Kraków (2008); „Efekt czerwonych oczu”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2008); „Nature Nation”, Museum On The Seam, Jerozolima, Izrael (2009); „Podróż wokół czaszki”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2010); „Paris Photo”, Paryż, Francja (2010); „curated by_vienna 2011”, Stainek Gallery, Austria (2011); „WANI”, Fondation Paul Ricard de Paris, Francja (2011), „Lorne Sculpture 2011”, Biennale of Contemporary Sculpture (Australia) ; „Love for the natural”, Galeria Arsenał, Poznań (2011); „Jestem prawie na każdej wystawie”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2012), „Happiness is a warm gun”, Rizzordi Art Foundation, Sankt-Petersburg.
Otwarciu od godz. 19.00 towarzyszą koncerty w wykonaniu Pablo Frizzi (PL) oraz Lutto Lento (PL)
Pablo Frizzi (PL) – po kilku latach przerwy Pablo Frizzi powraca na scenę. Projekt inspirowany przede wszystkim włoskim kinem grozy i jego soundtrackami. Nawiązując do takich twórców jak Walter Rizzati, Fabio Frizzi czy Claudio Simonetti muzyk zaprezentuje się z zupełnie nowym materiałem.
Lutto Lento (Sangoplasmo / PL) – właściciel kasetowej wytwórni Sangoplasmo wykona gorące techno inspirując się włoskim kinem Giallo oraz rozwiniętą w latach 90. w Houston techniką remiksowania hip hopu zwaną chopped and screwed.
Bank Pekao S.A. od wielu lat angażuje się w inicjatywy społeczne, obywatelskie i kulturalne realizując koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. Za wspieranie kultury Bank Pekao S.A. otrzymał zaszczytny tytuł „Mecenasa Roku 2011” przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Bank Pekao S.A. współpracuje z Zamkiem Królewskim na Wawelu, Narodowym Starym Teatrem oraz Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Teatrem Wielkim-Operą Narodową, Filharmonią Narodową, Teatrem Narodowym oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Bank Pekao SA wspierał liczne przedsiewzięcia kulturalne, jak między innymi: Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Festiwal Mozartowski i Festiwal Szekspirowski. Od 1999 roku współpracuje z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, przekazując darowiznę i pełniąc rolę Bankiera Orkiestry. Jest fundatorem Nagrody Polskiego PEN Clubu im. Jana Parandowskiego za całokształt twórczości – jesienią 2011 roku laureatem nagrody został Sławomir Mrożek. Jest oficjalnym sponsorem prestiżowych Paszportów Polityki, nagród przyznawanych corocznie najwybitniejszym twórcom kultury. Bank w dziedzinie kultury organizuje też cyklicznie dzień Sztuki Grupy UniCredit (UniCredit Art Day) - tego dnia muzea otwierają swoje podwoje dla pracowników Banku i ich rodzin, organizując wykłady, oprowadzanie i zajęcia z wiedzy o sztuce dla dzieci, promując sztukę i integrując społeczność.