Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
Laboratorium Edukacji Twórczej

Kuratorzy: Maria Parczewska, Janusz Byszewski
Współpraca: Zbyszek Gozdecki
e-mail: let@csw.art.pl

Błądzenie

4 września (niedziela) 2016, godz. 12.00 – 17.00

Projekt Laboratorium Edukacji Twórczej w parku wokół Zamku Ujazdowskiego. Akcje otwarte dla wszystkich chętnych.

Janusz Byszewski, współpraca Karolina Vyšata Poezja jest na ulicy ©
Zofia Dworakowska Błądzenie losowe ©
Maria Parczewska Drogi i pobocza ©
Dorota Podlaska Nić Ariadny ©


Niezaplanowane spotkania

19 czerwca 2016 (niedziela), godz. 14.30 – 16.30

Laboratorium Edukacji Twórczej zaprasza na kilka interaktywnych akcji w parku przed Zamkiem Ujazdowskim. W programie min. działania Marii Parczewskiej Idę do Ciebie i List oraz Dom, w którym mozna marzyć – akcja Janusza Byszewskiego.
 

Decyzja należy do ciebie

5 czerwca 2016 (niedziela), godz. 12.00 – 17.00
Akcje Laboratorium Edukacji Twórczej w parku przed Zamkiem Ujazdowskim.

Sztuka współczesna a także przestrzeń społeczna to pola poszukiwań artystycznych, domagające się nowych propozycji zarówno od artystów, jak i animatorów. Dlatego w niedzielą 5 czerwca kolejny raz terenem działań stanie przestrzeń poza galerią.

Akcje prowadzone przez zespół Laboratorium Edukacji Twórczej skierowane do mieszkańców i turystów proponować będą często zaskakujące spotkania ze sztuką
i sobą samym.

Maria Parczewska przeprowadzi dwa działania: Układanka oraz Biorę i daję, zaś Janusz Byszewski zaproponuje akcję Zaprojektuj swoją manifestację.

Zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby aktywnie spędzić czas.



NIEZWRÓCONE KSIĄŻKI
– instalacja społeczna

Zbiórka bezdomnych książek do 18 maja 2016.

Finałowa interaktywna instalacja:
19 maja 2016 (czwartek), godz. 14.00 – 17.00
przed Gmachem Starej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28

Stary gmach BUW-u przestał pełnić funkcję biblioteki uniwersyteckiej w 2000 roku. Zbiory przeniesiono do nowej siedziby. Ale czy wszystkie książki znalazły dla siebie nowe miejsce? Co stało się z tymi, które w czasie przeprowadzki znajdowały się poza BUWem, na przykład w prywatnych domach, akademikach czy w gabinetach naukowców? Książki przebywające wcześniej w bezpiecznym miejscu, marzące o tym, by być wypożyczonymi, przyzwyczajone do bycia w obiegu, raptem z niego wypadły. Gdzie są teraz, jak się im powodzi? Kto z nimi rozmawia? Jakie toczą spory? Jakie emocje w nas wywołują teraz? Może odnajdą swój dom?
Janusz Byszewski

Bezdomne książki (nie tylko do starego BUW-u ) zbieramy do 18 maja 2016 w dwóch miejscach:
– szatni Instytutu Kultury Polskiej UW, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, godz. 8.00 – 20.00,
– holu głównym CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, od wtorku do niedzieli w godz. 12.00 –19.00, w czwartki w godz. 12.00 – 21.00.

Projekt Niezwrócone książki jest realizowany w ramach UW/Introspekcje przez studentów specjalizacji Animacja Kultury Instytutu Kultury Polskiej UW i Laboratorium Edukacji Twórczej Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

 


PROZA MIASTA
Artystyczne akcje w przestrzeni miejskiej: Aleje Ujazdowskie, Plac na Rozdrożu
oraz przestrzeń wokół Zamku Ujazdowskiego (ul. Jazdów 2)

14 czerwca 2015, godz. 11.00–17.00
Kuratorzy i autorzy koncepcji projektu: Maria Parczewska i Janusz Byszewski
Współpraca: Zbyszek Gozdecki

 

Miasto jako pole coraz ciekawszych ruchów obywatelskich, ale także jako pole poszukiwań artystycznych, domaga się nowych propozycji zarówno od artystów, jak i animatorów. 14 czerwca 2015 miasto stanie się terenem i tematem akcji artystycznych realizowanych w ramach projektu PROZA MIASTA – nowej inicjatywy Laboratorium Edukacji Twórczej CSW.

Tym razem miejscem działań będą Aleje Ujazdowskie, Plac na Rozdrożu i chodnik prowadzący do Zamku Ujazdowskiego. Wieloznaczny termin proza odsyła nas zarówno do literatury, jak i codzienności. Akcjami skierowanymi do mieszkańców i turystów postaramy się tę prozę przekraczać, proponując często zaskakujące spotkania ze sztuką i twórcami współczesnymi.

Realizowane akcje i zaangażowani artyści:

– Jacek Bąkowski, "Dokąd zmierzasz?"
– Janusz Byszewski, "Dom, do którego powracamy"
– Monika Drożyńska, "Wyhaftuj się"
– Cecylia Malik i Bartolomeo Koczenasz, "Nowy punkt widzenia"
– Maria Parczewska, "Przebudzenie"
– Jarosław Perszko, "Patrz uważnie pod nogi, a znajdziesz swój kawałek nieba"
– Dorota Podlaska, "Na zbiegu linii"
– Alicja Rogalska, "Rodzaje nacisku"
– Jadwiga Sawicka, "Samogłoski"

Akcje realizowane 14 czerwca 2015 są finałem wieloetapowego, ogólnopolskiego projektu partycypacyjnego poświęconego różnym strategiom artystycznym wykorzystywanym do działań w przestrzeni publicznej realizowanych w oparciu o instytucję kultury, odwołujących się do aktywności środowisk lokalnych, zarówno miejskich, jak i wiejskich. Znaczącą część projektu stanowił blok warsztatowy adresowany do osób zajmujących się edukacją, wychowaniem i szeroko pojętą animacją, także muzealną. Program obejmował trzy dwudniowe warsztaty w Warszawie i jeden weekendowy wyjazd do Kazimierza Dolnego nad Wisłą. Warsztaty prowadzone były zarówno przez autorów programu LET (Laboratorium Edukacji Twórczej), Marię Parczewską i Janusza Byszewskiego, jak i zaproszonych artystów.

 
Informacje o artystach zaangażowanych w projekt:

Jacek Bąkowski
– artysta fotografik, filozof, pedagog, ukończył filozofię i pedagogikę na Uniwersytecie Warszawskim. Artysta multimedialny, posługujący się fotografią, instalacją, tekstem i zapisem graficznym; interesuje się aspektami codziennego życia transponowanymi na różne media. Swoje prace realizuje lub umieszcza zazwyczaj w przestrzeni miejskiej, a czasem w galeriach, m.in. w CSW Zamek Ujazdowski.

Janusz Byszewski – kurator LET CSW, wykładowca akademicki, twórca.

Monika Drożyńska – artystka wizualna, działająca w wielu obszarach sztuki. Designerka, projektantka i performerka. Animatorka kultury. Jest autorką prac integralnie związanych z przestrzenią miejską. Korzysta z wielu mediów, uprawia fotografię, wideo, performanse, tworzy instalacje oraz akcje, na które zaprasza do współpracy społeczności lokalne. Uczestniczka wielu wystaw krajowych i międzynarodowych (m.in. CSW Łaźnia, Galeria Starmach), nominowana do tytułu Artysty roku 2008 przez Gazetę Wyborczą.

Katarzyna Józefowicz – rzeźbiarka, rysowniczka, jedna z najbardziej oryginalnych polskich artystek, laureatka Paszportu Polityki, pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Rzeźby i Intermediów w ASP w Gdańsku.

Cecylia Malik – artystka, aktywistka zaangażowana społecznie, autorka wielu wystaw i projektów artystycznych. Najważniejsze realizacje: "Ikonostas Miasto", "Koncert u Pana Żula" (Galeria Zderzak Kraków), "365 DRZEW", "6 Rzek". Wspólnie z Justyną Koeke zrealizowała projekty: "Ulica Smoleńsk 22/8" oraz "Modraszek Kolektyw" – akcję w obronie krakowskiego parku krajobrazowego Zakrzówek, która zjednoczyła wiele krakowskich środowisk, zyskała medialny rozgłos, jak również znacząco wpłynęła na decyzje miasta w sprawie ochrony terenów zielonych.

Maria Parczewska – kuratorka LET CSW, artedukatorka, psycholog, nauczyciel akademicki.

Jarosław Perszko – rzeźbiarz, profesor nadzwyczajny w Katedrze Architektury Wnętrz na Wydziale Architektury Politechniki w Białymstoku, inicjator i współzałożyciel międzynarodowego stowarzyszenia "ARTYŚCI W NATURZE"; ponad pięćdziesiąt wystaw indywidualnych i problemowych w Polsce, Francji, Szwecji, Portugalii, Niemczech i na Ukrainie.

Dorota Podlaska – malarka, artystka wizualna, zafascynowana wielokulturowością; od 1987 wystawiała obrazy indywidualnie w Polsce i Holandii oraz brała udział w wystawach grup artystycznych w kraju i za granicą (Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Szwecja). Stypendystka w Finlandii. Uprawia malarstwo realistyczno-impresyjne, figuratywne, grafikę, projektuje książki.

Alicja Rogalska – artystka interdyscyplinarna, autorka prac wideo, instalacji, performansów i sytuacji, głównie o tematyce społecznej. Absolwentka sztuk pięknych na Goldsmiths College, University of London i wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim; autorka projektów edukacyjnych (m.in. dla Tate, University of Edinburgh i Modern Art Oxford) i w przestrzeni publicznej (m.in. we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi). Mieszka i pracuje w Londynie i Warszawie.

Jadwiga Sawicka – artystka i wykładowca akademicki; tworzy obrazy, fotografie, obiekty, instalacje tekstowe, które znajdują się w wielu międzynarodowych kolekcjach muzealnych. 



Maria Parczewska, "Przepisy na życie i sztukę", fot. Zbyszek Gozdecki

Laboratorium Edukacji Twórczej CSW po raz kolejny realizuje projekt artystyczno-edukacyjno-twórczy, którego finał 14 czerwca 2015 odbędzie się poza siedzibą instytucji w przestrzeni miasta, z udziałem artystów realizujących – jak to określał Jerzy Grotowski koncepcję kultury czynnej.
"Proza Miasta" to ogólnopolski wieloetapowy projekt partycypacyjny odnoszący się do różnych strategii artystycznych, możliwych do wykorzystania w oparciu o instytucje kultury, lecz realizowanych poza nimi w przestrzeni publicznej, a odwołujący się do aktywności środowisk lokalnych, zarówno miejskich, jak i wiejskich. Rolą zaproszonych artystów zajmujących się sztuką społeczną będzie uczestniczenie w części szkoleniowej i zrealizowanie 14 czerwca 2015 kilkunastu całodziennych akcji wokół CSW i Placu na Rozdrożu, włączających do działania mieszkańców Warszawy i turystów.

Znaczącą część projektu stanowi blok warsztatowy adresowany do osób zajmujących się edukacją, wychowaniem i szeroko pojętą animacją, także muzealną. Program tej części edukacyjno-twórczej to trzy dwudniowe warsztaty w Warszawie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i jeden weekendowy wyjazd do Kazimierza Dolnego nad Wisłą, którym rozpoczynamy projekt już 10 kwietnia. Wszystkie cztery spotkania stanowią całość, a doświadczenie zdobyte w ich trakcie wykorzystane zostanie w finale projektu 14 czerwca, w którym uczestnicy będą mieli okazję współpracować z artystami.

Warsztaty i akcje prowadzone będą zarówno przez autorów programu LET Marię Parczewską i Janusza Byszewskiego, jak i zaproszonych do finału artystów. Planujemy zaprosić Jacka Bąkowskiego, Monikę Drożyńską, Katarzynę Józefowicz, Cecylię Malik, Jarosława Perszko, Dorotę Podlaską, Alicję Rogalską i Jadwigę Sawicką.

Informacje organizacyjne
Daty i miejsca spotkań:
I. 11 i 12 kwietnia - Kazimierz Dolny nad Wisłą (przyjazd do Kazimierza 10 kwietnia)
II. 25 i 26 kwietnia, godz. 11.00 – 18.00 - Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski i warszawskie parki
III. 16 i 17 maja, godz. 11.00 – 18.00 - Warszawa, CSW i przestrzeń miasta
IV. 30 i 31 maja, godz. 11.00 – 18.00 - Warszawa, CSW i przestrzeń wokół Zamku
V. 14 czerwca, godz. 11.00 – 18.00 park przed CSW, Al. Ujazdowskie i Plac na Rozdrożu.

Część warsztatowa jest całością, decyzja o udziale w projekcie oznacza więc udział we wszystkich czterech częściach oraz w miarę możliwości w niedzielnym finale 14 czerwca (w tym dniu nie zapewniamy zakwaterowania).

Koszty zakwaterowania i wyżywienia oraz inne koszty organizacyjne i szkoleniowe pokrywają organizatorzy. 
Koszty dojazdu pokrywają instytucje delegujące lub uczestnicy we własnym zakresie. 

Prosimy o przesłanie wraz ze zgłoszeniem krótkiej informacji o charakterze aktualnej pracy, doświadczeniu w dziedzinie animacji, edukacji, muzealniczym lub innym, oraz o osobistych zainteresowaniach i planach związanych z aktywnością zawodową.

Na zgłoszenia czekamy do 30 marca 2015 (zapisy zakończone)
Ilość miejsc ograniczona – liczy się kolejność zgłoszeń.
Zaproszenie kierujemy do osób, które nie brały jeszcze udziału w projektach i warsztatach LET.
Po skompletowaniu listy uczestników prześlemy dalsze szczegółowe informacje organizacyjne i programowe.
Zgłoszenia prosimy kierować na adres e-mail: let@csw.art.pl

Telefon kontaktowy: Maria Parczewska 510 160 628

Zapraszamy!
Kuratorzy projektu Maria Parczewska i Janusz Byszewski


Opis projektu
Miasto to pole aktywności społecznej i politycznej, gospodarczej, organizacji pozarządowych i coraz ciekawszych ruchów obywatelskich. Ale też pole poszukiwań artystycznych. I o tym jest ten projekt. Tytuł projektu wykorzystuje podwójne znaczenie słowa "proza". Z jednej strony odsyła on nas do doświadczeń związanych z funkcjonowaniem w mieście, a więc do rutyny, powtarzalności, monotonii, zwyczajności, pośpiechu i braku refleksji na temat samego miasta. Z drugiej - do literackiego terminu, który obejmuje różne formy epickie. Proza często jest przeciwstawiana poezji. Ale proza poetycka próbuje łączyć te obie formy, wprowadzając elementy liryczne, metaforyczne czy refleksyjne. Proza to także mowa pospolita, codzienna, służąca wymianie informacji czy poznaniu. Zaproszeni do projektu artyści zrealizują autorskie, interaktywne działania w przestrzeni miasta, które będą inspirowane różnym odczytywaniem zaproponowanego tytułu projektu. Uczestnicy szkolenia będą mieli szansę opracować nowe strategie działania rodzimych instytucji, wychodzące poza nie w środowisko lokalne i zyskujące z jednej strony nowych odbiorców, z drugiej sprzyjające powstaniu nowych środowisk, skupionych wokół tematów zarówno aktualnych społecznie, jak i artystycznych. Sztuka współczesna odbijając rzeczywistość, a poprzez realizacje artystów zajmuje się właśnie ową prozą życia. W projekcie chodzi o to, by wspólnie z artystami – animatorzy wypracowali sposoby nawiązywania i podtrzymywania relacji w dialogu wielu zainteresowanych stron. Proponujemy sztukę jako medium w budowaniu tych relacji. Zaproszeni artyści zajmują się od lat sztuką społeczną czy sztuką w przestrzeni i dzięki temu doświadczeniu, dzięki prezentacji autorskich realizacji będą cennymi partnerami LET również w części warsztatowej. W klasycznym podejściu do sztuki publicznej wyodrębnia się trzy strategie. Pierwsza to sztuka w miejscach publicznych, służąca głownie celom estetycznym.
Druga to sztuka przywiązująca dużą rolę do samego miejsca, nawiązująca do tego miejsca, w którym jest realizowana. Trzecia to sztuka realizowana w interesie publicznym realizowana w interesie różnych grup zamieszkujących tę samą przestrzeń – dzielnicę, osiedle, wieś.
Projekt Proza Miasta wykorzysta wszystkie te strategie. Ważne wydaje się, by działania prowadzone w mieście, poza murami instytucji, nie były odczytywane przez przechodniów tylko jako artystyczne, ale także jako społeczne czy wręcz osobiste. Strategie i języki sztuki współczesnej oraz literatury są tylko narzędziem do rozmów o istotnych sprawach. Rozmów w językach sztuki. Artysta staje się bardziej inicjatorem istotnych treści, a widz współtwórcą dzieła.
To przechodnie - niezależnie od wieku, kraju pochodzenia czy wykształcenia - współtworzą dzieło. Ulica, park, przejście podziemne stają się miejscem twórczego działania; efemerycznego, ale ważnego dla każdego, kto zatrzyma się i podejmie chęć współpracy z artystą. Ideą projektu nie jest tylko opuszczenie białego sześcianu muzeum, w tym wypadku CSW, ale wtopienie się z działaniami artystyczno-partycypacyjnymi w życie miasta. Jest to logiczna konsekwencja aktywności prowadzonej przez Laboratorium Edukacji Twórczej, którego głównym celem jest projektowanie sytuacji twórczych dla wszystkich i ze wszystkimi chętnymi, bez jakichkolwiek ograniczenia. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że kreatywność rozumiana jest przez autorów programu Laboratorium Edukacji Twórczej CSW szeroko: jako postawa gotowości do wprowadzania zmian, przełamywania stereotypów - także w obszarach pozaartystycznych.
W projekcie przewiduje się też prezentację polskich i międzynarodowych projektów realizowanych przez LET w ciągu 25 lat działalności w ramach autorskiej koncepcji edukacji twórczej, opisywanej w licznych publikacjach. Podstawowym pytaniem, które projekt stawia, to pytanie o inny, twórczy i wspólny sposób korzystania z przestrzeni publicznej przez jej użytkowników.
Jak praktykować ideę kultury czynnej w przestrzeni wielkomiejskiej?
Jak zmienić rolę odbiorcy kultury z biernej jako obserwatora, na czynną jako uczestnika?
Czy możliwe jest włączenie w miejskie działania kulturotwórcze najszerszej publiczności bez ograniczeń wieku, języka, przynależności kulturowej, sprawności tak fizycznej, jak intelektualnej?
Jak poszerzać teren działania instytucji kultury i edukacji? Jakie strategie wykorzystywać, by kontakt odbiorców ze sztuką współczesną miał charakter osobisty i satysfakcjonujący?

Cele części warsztatowej dla animatorów, artystów, członków ngo, muzealników, pedagogów:
– podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób związanych z kulturą i edukacją w obszarze rozbudzania potrzeb działań twórczych i umiejętności tworzenia warunków sprzyjający kreatywności w działaniach realizowanych w przestrzeni miejskiej;
– zapoznanie uczestników warsztatów z autorską metoda działań twórczych;
– projektowanie sytuacji sprzyjających interaktywnej współpracy instytucji z mieszkańcami czy przechodniami w miejscach publicznych;
– rozbudzanie potrzeby poznawania nowych języków sztuki współczesnej wśród osób nie mających na ogół kontaktu z tą sztuką i ukazanie problemowych powiązań sztuki i rzeczywistości w celu przezwyciężenia ciągle jeszcze powszechnego dystansu wobec sztuki najnowszej;
– zapoznanie się i praktykowanie strategii pozyskiwania nowych odbiorców sztuki współczesnej poprzez włączanie osób nie będących jeszcze widzami galerii w aktywne formy edukacyjno-twórcze;
– umożliwienie uczestniczenia w warsztatach prowadzonych przez twórców LET oraz zaproszonych artystów, a więc poznanie różnorodnych autorskich metod pracy;
– podnoszenie świadomości odnoszącej się do szeroko rozumianej sztuki współczesnej i jej roli społecznej; inicjowanie dyskusji o roli sztuki we współczesnym społeczeństwie;
– wprowadzenie sztuki aktualnej, angażującej społecznie w anonimowy obszar miasta;
– projektowanie sytuacji sprzyjających tworzeniu sytuacji "forum" a nie "templum". 

 
Organizatorzy: Fundacja Sztuka i Współczesność oraz CSW Zamek Ujazdowski

Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 


POROZMAWIAJ ZE MNĄ O SZTUCE I ŻYCIU

Jadwiga Sawicka, "Porozmawiaj z artystą o sztuce", fot. Zbyszek Gozdecki

POROZMAWIAJ ZE MNĄ O SZTUCE I ŻYCIU

Laboratorium Edukacji Twórczej CSW zrealizowało w niedzielę 8 czerwca 2014 w Al. Ujazdowskich finał rocznego projektu "Porozmawiaj ze mną o sztuce i życiu". Był to kolejny już projekt LET w przestrzeni miejskiej, oferujący publiczności rolę partnera w akcjach twórczych przygotowanych przez artystów. To ich kreatywność jest impulsem do działania i oswajania się z językami sztuki współczesnej. W tego typu projektach liczy się też niekonwencjonalna zabawa i pozytywna energia. Artystyczne akcje miejskie obudowano wieloetapowym ogólnopolskim programem edukacyjnym dla pedagogów i animatorów, także z terenów o słabym dostępie do kultury
W projekcie, zrealizowano sześć sesji warsztatowych prowadzonych przez autorów programu LET:

29.03 z udziałem Marii Brewińskiej
05.04 z udziałem Ewy Gorządek
12.04 z udziałem Adama Mazura
10.05 z udziałem Marka Grygla
17.05 z udziałem Grzegorza Borkowskiego
31.05 z udziałem Grzegorza Godlewskiego

Finałowe akcje 8 czerwca  2014 w Al. Ujazdowskich i na Placu na Rozdrożu w Warszawie prowadzili zaproszeni do projektu artyści:

Jacek Bąkowski – Poczekaj, mam dla ciebie wiersz
Kameralne spotkanie z poezją i artystą, który dedykuje każdemu inny wiersz.

Kuba Bąkowski – Kurz i paprochy. Mikrostacja optyczna
Przechodnie zostali zaproszeni do mikroskopowej eksploracji próbek pobranych z wnętrza ich kieszeni i wspólnej analizy uzyskanych w dużym powiększeniu obrazów. Kurz i paprochy tworzące swoistą mikrogeologię tych ukrytych przestrzeni poddane zostały wnikliwej analizie przez autora akcji i właścicieli próbek. Ujawnione obrazy zinterpretowano jak mikroskopijne dzieła sztuki – tworzone ad hoc przez przypadek i nieuświadomione działania ich twórców. Sfotografowana kolekcja próbek ujawnia w kilkusetkrotnym powiększeniu mikropejzaże kieszeni Warszawiaków.

Janusz Byszewski – Mów moim językiem
Zaproszenie do udziału w rozpoznaniu i przedefiniowaniu przedstawionych kolekcji przedmiotów, zapisaniu (i wysłaniu pocztą) własnej idei sztuki lub pozostawieniu dla innych uczestników własnego pytania (niekoniecznie dotyczącego sztuki).

Monika Drożyńska – Człowiek witruwiański
Forma zaczerpnięta z jednego z najsłynniejszych rysunków Leonarda da Vinci, przedstawiającego proporcje ludzkiego ciała, umożliwiała uczestnikom akcji "wpisanie się" w jej ramę na bazie swobodnych skojarzeń. Powstało wiele różnorodnych wariacji na temat tego dzieła.

Koji Kamoji – Ja i kamień
Prosty performans wykonany pośród zmierzających w różnych kierunkach przechodniów, lapidarna i zdyscyplinowana wypowiedź o temacie całego projektu.

Koji Kamoji – Haikuinstalacja - dźwięk, wiatr, cisza

Anna Konik – Małe, duże narracje
Z bogatego zestawu fotografii wykonanych przez autorkę przechodnie wybierali te, które wraz z dopisywanymi przez nich komentarzami utworzyły na przygotowanych tablicach różnorodne narracje; ich suma budowała zarys kolejnej narracji.

Maria Parczewska – Przepisy na życie i sztukę
Z inspiracji fluxusowskimi instrukcjami Yoko Ono powstał w trakcie warsztatów towarzyszących projektowi zbiór przepisów na życie i sztukę, sformułowanych przez uczestników warsztatów. Przechodnie mogli wybrać przepis dla siebie i na zasadzie wymiany zostawić własny.

Jarosław Perszko – X cali kwadratowych pejzażu Warszawy
Na przejrzystej pionowo ustawionej tafli szkła każdy przechodzień mógł umieścić odcisk swojego kciuka wykonany na kulce plastycznej masy. Metalowe odlewy tych odcisków stanowiły składniki serii prac na temat pejzaży wielu miejsc.

Dorota Podlaska – Słodki, gorzki, kwaśny
W kontakcie ze sztuką angażujemy najczęściej wzrok, czasami dotyk i słuch, rzadko uruchamiamy zmysł smaku. Często próbując określić nasze emocje i zachowania używamy pojęć: słodkie życie, gorzkie łzy, kwaśna mina, pikantne szczegóły, cierpkie uwagi, zwietrzałe wspomnienia itp. Smakując potrawy w pięciu barwach i smakach, przechodnie zapisywali związane z nimi wspomnienia i skojarzenia.

Jadwiga Sawicka – Porozmawiaj ze mną o sztuce
Umieszczona na trzech panelach kompozycja wizualno-tekstowa zawierała cytaty z wyrazistych wypowiedzi o sztuce i manifestów słynnych artystów (Marinetti, Breton, Kobro, Debord, Żmijewski). Przechodnie mieli możliwość dialogu z nimi lub choćby wyrażenia swojego pozytywnego lub negatywnego stosunku do nich poprzez wkomponowanie się w przygotowaną całość.


Projekt realizowany został przez Fundację Sztuka i Współczesność we współpracy z Laboratorium Edukacji Twórczej CSW i finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 
"Sztuka w ruchu" - to projekt artystyczno- edukacyjno-twórczy Laboratorium Edukacji Twórczej Centrum Sztuki Współczesnej, realizowany w trzy kolejne niedziele czerwca 2013r na warszawskich ulicach i w parkach przez grupę twórców reprezentujących różne dziedziny sztuki współczesnej. Zaprosili oni spacerowiczów i turystów do współdziałania, współtworzenia, aktywności – przyjęcia postawy raczej uczestnika sztuki niż jej widza. Istotna była też pozytywna energia i radość.
Maria Parczewska i Janusz Byszewski

 

 Janusz Byszewski, „Muzeum w drodze – Kompozycja # 2”

Informacje o artystach:
Jacek Bąkowski – artysta, filozof, pedagog
Grzegorz Borkowski – performer, kurator CSW, krytyk sztuki, redaktor naczelny pisma "Obieg"
Janusz Byszewski –  twórca, nauczyciel akademicki, animator
Monika Drożyńska – artystka wizualna
Mathilde Papapietro – artystka wizualna, pedagog
Maria Parczewska – kuratorka CSW, art-edukatorka, nauczyciel akademicki
Jarosław Perszko – artysta rzeźbiarz, wykładowca, Wydział Architektury Politechniki Białostockiej
Jadwiga Sawicka – artystka wizualna, nauczyciel akademicki, Uniwersytet Rzeszowski
Paweł Dutko – architekt, Wydział Architektury Politechniki Białostockiej


"Sztuka w ruchu" projekt Laboratorium Edukacji Twórczej CSW realizowany przez Fundacje Sztuka i Współczesność.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

 


Co decyduje o charakterze LET - Laboratorium Edukacji Twórczej?

Po pierwsze - idee, które wnieśliśmy jako twórcy programu; po drugie – miejsce – czyli siedziba; po trzecie - realizowana w praktyce potrzeba poszerzania pola aktywności, pozwalająca na przekraczanie murów białego sześcianu muzeum, by na wiele sposobów wnikać w środowiska nie powiązane ze sztuką.
Idee
Laboratorium nie nawiązuje wprost do Laboratorium Jerzego Grotowskiego, choć LET konsekwentnie od samego początku – czyli od 1989 roku realizowało koncepcję kultury czynnej, wprowadzoną do praktyki artystycznej właśnie przez Jerzego Grotowskiego. Odbijają się też w naszych projektach idee psychologiczne, w szczególności psychologii humanistycznej. To dzięki nim termin twórcze - zawarty w nazwie – ma znaczenie szersze, pozaartystyczne i określa postawę przełamywania stereotypów tak w myśleniu jak i w działaniu. Wiąże się również z koncepcją rozwoju osobistego i przekonaniem, że kreatywność nie jest zarezerwowana dla ludzi utalentowanych. LET nie pełni funkcji usługowych wobec programu CSW. Działamy projektami i w zależności od podejmowanego problemu, sami zapraszamy do udziału konkretne grupy uczestników, którymi przez ostatnie lata staja się różne środowiska zawodowe, pracujące w obszarze kultury, edukacji, animacji, czy nawet resocjalizacji.
 

Miejsce
W obszarze zainteresowania LET znajdują się wszystkie obszary sztuki współczesnej i program wystawienniczy CSW. Jeden z dwóch podstawowych celów to – przerzucanie pomostu pomiędzy odbiorcami i sztuką współczesną.
Jeśli więc polem naszego zainteresowania zawodowego jest miejsce styku sztuki i odbioru jej przez widza – zajmujemy się tym problemem z obu punktów widzenia. Z jednej strony staramy się rozpoznać teren sztuki i włączyć w naszą praktykę edukacyjno – twórczą wszystko, co ma związek z konkretnym obiektem, projektem artystycznym od tworzywa, języków, form ekspresji po idee, biografie, komentarze odautorskie, noty kuratorskie, kontekst kulturowy. Z drugiej strony – staramy się zrozumieć pozycję widza - dotychczas biernego odbiorcy, od którego sztuka coraz więcej wymaga i coraz więcej oczekuje. Do tego odbiorca nie czuje się przygotowany ani przez szkołę, ani przez dom. Nie jest też gotowy do zmiany postawy z obserwacyjnej na aktywną.
Założenia te realizujemy w trakcie warsztatów twórczych, z których jedne prowadzimy w salach wystawowych, inne w przestrzeniach poza – w kontakcie z przyrodą, w przestrzeni społecznej, w sferze miasta.


LET
– które pozostaje od początku funkcjonowania instytucji w tym kształcie – sytuuje się na pozycji działu merytorycznego, kuratorskiego, tworząc autorski program artystyczno – edukacyjny, częściowo tylko powiązany z ekspozycjami CSW. Program nasz, w dużej mierze autonomiczny realizowany jest też „w drodze” czyli w miejscach czasem znacznie oddalonych od Zamku (w muzeach, galeriach, na uczelniach, w ośrodkach penitencjarnych, w domach dziecka, w środowisku wiejskim i małomiasteczkowym ze społecznościami lokalnymi, itp. w Polsce i za granicą).



 
Ważniejsze projekty o szerokim zasięgu:
  • Laboratorium Animacji Muzealnej – ogólnopolski projekt dla muzealników, pedagogów, animatorów kultury; 2010; dotacja MKiDN
  • Dom kultury jako rzeźba społeczna – ogólnopolski projekt dla animatorów kultury z organizacji państwowych i ngo, 2010, dotacja MKiDN
     
  • Sztuka współczesna – instrukcja obsługi, ogólnopolski cykl warsztatów, zakończony publikacją, CSW 2007 (dotacja MKiDzN);
     
  • Field Extension, roczny projekt ze szkołami artystycznymi, Arvidsjaur, Szwecja, 2004/5;
     
  • Kultura Kontra Patologia, projekt adresowany do osób pracujących w środowiskach zagrożonych marginalizacją, Mazowieckie Centrum Kultury, 2005-2007;
     
  • Był sobie dom kultury, trzy edycje ogólnopolskiego projektu adresowanego do pracowników domów kultury, finansowanego przez Ministerstwo Kultury, 1999 - 2000;
     
  • Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, we współpracy z CECA/ICOM Rzym, 1998;
     
  • 1001 papierów, polsko - fiński projekt artystyczny, Warszawa 1994;
     
  • Drzewo, wielostopniowy projekt realizowany w kontakcie z naturą w Szkocji i Polsce, 1993-1994;
     
  • Obrazy malowane przez rzeki, udział w międzynarodowym projekcie muzealnym na zaproszenie CECA/ ICOM, Paryż, 1992.

Nasza grupa docelowa to studenci humanistycznych i artystycznych uczelni, animatorzy kultury, muzealnicy, osoby zawodowo związane z edukacją, sztuką, resocjalizacją: nauczyciele, wychowawcy, terapeuci a także publiczność CSW, środowiska lokalne, małe społeczności miejskie i wiejskie (community art).

Maria Parczewska, Janusz Byszewski
 

 

 

Miasteczko Dobrej Energii. Okupuj sztukę
Od lat w pobliżu Zamku Ujazdowskiego powstają miasteczka protestu. Ulice wypełniają namioty, powiewają flagi i transparenty, słychać okrzyki, hasła, swoistą muzykę manifestacji. Każdy protest ma własną strukturę, wytwarza sobie właściwe rytuały, język, gramatykę zachowań. Bunt, niezgoda, oburzenie, żądania, eskalacja agresji. Sytuacje, którymi żywią się i politycy, i media. Zaanektowane przez wojnę słowo „okupuj” – ma jednak i inne konotacje.
Okupowanie to po prostu zajmowanie miejsca, wypełnianie; znaczy też: urzędować, używać, zamieszkiwać, pozostawać i obejmować w posiadanie.

Projekt Miasteczko Dobrej Energii poprzez hasło „okupuj sztukę” wykorzystuje właśnie to odmienne znaczenie – sytuację wykorzystania społecznej przestrzeni do artystycznych, pozytywnych spotkań, wyzwalania dobrych emocji, kreatywności, refleksji i współdziałania.

Miasteczko Dobrej Energii to projekt, którego finał w niedzielę 3 czerwca 2012 był wyjątkowym wydarzeniem polegającym na rozmieszczeniu w parku wokół CSW artystycznych namiotów jako „działów sztuki” będących zarówno terenem akcji artystycznych, jak i interaktywną ekspozycją obiektów powstałych przy udziale publiczności, artystów i animatorów reprezentujących wszystkie dziedziny sztuki współczesnej.

Cele projektu to:
– wzmacnianie pozytywnego wizerunku sztuki współczesnej i instytucji kultury wychodzącej z działaniami w przestrzeń społeczną;
– tworzenie warunków do uczestnictwa w procesie twórczym osób na ogół biernych, w tym środowisk zagrożonych marginalizacją; szansa zmiany wizerunku przestrzeni publicznej anektowanej często przez demonstracje siły – na kreatywną, nacechowaną dobrą energią i współdziałaniem.

Projekt obudowany jest ogólnopolskim programem edukacyjnym dla animatorów i pedagogów z terenów o słabym dostępie do kultury.



Działania w ramach projektu Miasteczko dobrej energii w parku przed CSW Zamkiem Ujazdowskim 3 czerwca 2012.


Anna Bargiel
i Cecylia Malik Rezerwat przyrody – miasto
Potraktowałyśmy miasto, a szczególnie teren wokół CSW, jako rezerwat przyrody z określonymi gatunkami roślin i zwierząt. Z udziałem publiczności powstało centrum badawcze jako połączenie gabinetu osobliwości z galerią sztuki.

Jacek Bąkowski Linia mojego losu
To próba graficznego przedstawienia tego, co w naszym życiu dzieje się za sprawą przypadku – stąd udział przechodniów w grze losowej z użyciem ponumerowanych kamieni, które pozwalają wyznaczyć kolejne punkty łączone linią.

Grzegorz Borkowski Samoorganizacja – samorealizacja
Hasła autora działania, prezentowane na transparentach w parku, stały się materiałem do tworzenia przez uczestników nowych, często zaskakujących wypowiedzi ze słów użytych na transparentach.

Janusz Byszewski Okupuj sztukę
Ogólne hasło okupowania sztuki nabiera sensu poprzez malowane na przygotowanych planszach odpowiedzi uczestników akcji na pytanie, czym jest dla nich sztuka.

Monika Drożyńska Wyhaftuj się
Cykliczna akcja, w trakcie której powstaje tkanina, której współautorem jest publiczność. Każdy haftuje na niej własne frustracje i złości. Praca będzie ukończona, gdy słowa zaczną tracić swoją czytelność, stając się abstrakcyjnym gobelinem.

Leszek Karczewski, Barbara Kaczorowska, Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Daj się okupować
Akcja jest zaproszeniem do własnego odtwarzania historycznych dzieł sztuki współczesnej:
John Cage, „4`33``”, 1952;
Jackson Pollock, „Drip painting”, 1940-1956;
Joseph Beuys, „W jaki sposób wyjaśnić obrazy martwemu zającowi”, 1965;
John Lennon i Yoko Ono, „Bed-In for Peace”, 1969.
Poświęcenie własnego czasu sztuce odbywa się na zasadzie totalnego oddania: sztuka decyduje za człowieka, ile wymaga uwagi.

Małgorzata Niedzielko Słońce w słoikach
Spiżarnia pełna różnorodnych marzeń, smaków i zapachów. Zamknięte w słoikach fantazje o wakacjach, podróżach, ważnych sprawach, wykonywane przez uczestników akcji.

Maria Parczewska Układanka
Akcja odwołuje się do refleksji dotyczących domu, formułowanych w postaci ogromnych puzzli. Tworzy okazję połączenia indywidualnych, wielopokoleniowych głosów w przestrzenną całość.

Jarosław Perszko, Paweł Dudko Oddech
Wydech każdej osoby zamknięty zostaje w pojedynczym foliowym woreczku; opatrzony numerem, unosi się pod sufitem dzięki balonikowi z helem. Kolejny numer wynika z odliczania po jednym od ogólnej liczby Polaków (dane z ostatniego spisu powszechnego). Dzięki lustrzanej podłodze i kolekcji oddechów w „stanie zawieszenia” odczuć można coś w rodzaju stanu nieważkości.

Dorota Podlaska Flower Power
Kwiaty niosą ze sobą wiele znaczeń symbolicznych i pozytywnej energii. Kwiat wetknięty w lufę karabinu przyniósł zjawisko flower power, stał się symbolem pokojowego oporu wobec militarnej siły. Kwiaty pomagają wyrazić uczucia i zawsze odgrywały wielką rolę w kontaktach międzyludzkich. Warsztat przypomni zapomnianą już „mowę kwiatów”, popularny sposób wyrażania emocji i przekazywania sekretnych wiadomości, szczególnie w czasach wiktoriańskich.

Jadwiga Sawicka Wytwarzanie formy
Opakowanie małych przedmiotów – znalezionych czy przynoszonych – i opatrywanie ich naklejką z cytatem z Gombrowicza nadaje im jednolitą formę. Przedmioty tracą indywidualność za cenę włączenia w obszar sztuki.

Agata Tecl, Szymon Kobylarz Światło – zrób to sam
Zainspirowani projektami typu Zrób to sam, pokazujemy, jak stworzyć
instalację świetlną bez użycia prądu. Istnieje możliwość stworzenia „baterii z ziemi”, co udowodniliśmy wraz z uczestnikami działania.



Projekt zrealizowany przez Fundację Sztuka i Współczesność we współpracy z LET Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

 

 

 

   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline