Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
AKTUALNOŚCI
PERFORMANCE DAY Tehching Hsieh 1978–1999
26 sierpnia 2013, godz. 18.00
wykład i rozmowa z Artystą


PERFORMANCE DAY
Tehching Hsieh 1978–1999

26 sierpnia 2013, godz. 18.00, Sala Marmurowa
wykład i rozmowa z Artystą
Kurator: Fabio Cavallucci
Koordynacja: Katarzyna Tomczak-Wysocka, Ita Krajewska
Zapis filmowy projektu będzie prezentowany w holu głównym CSW do 15 września 2013
Wstęp wolny


 

PERFORMANCE DAY Tehching Hsieh from CSW TV.


Jeżeli Marina Abramović jest "matką performansu", to kto jest jego "ojcem"?
Jest nim Tehching Hsieh, tajwańsko-amerykański artysta, który w latach 1978-1999 stworzył jedne z najbardziej dosadnych performansów w historii sztuki.
W ramach PERFORMANCE DAY w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 26 sierpnia 2013 o godzinie 18.00 Tehching Hsieh zaprezentuje swoje prace i omówi je z dyrektorem Fabio Cavalluccim oraz publicznością.


Tehching Hsieh wyprodukował tylko sześć performansów przed rokiem 2000. Ale pięć z nich to performanse trwające okrągły rok ("One Year Performances").

Pierwszy, nieoficjalnie nazywany "Cage Piece", polegał na zamknięciu się przez Hsieha na cały rok w klatce w swoim mieszkaniu. Hsieh nie miał z kim rozmawiać, nie miał nic do czytania ani do słuchania, nic do zrobienia oprócz myślenia i liczenia dni.

W drugim, zatytułowanym "Time Clock Piece", Hsieh podbijał kartę zegarową o każdej pełnej godzinie, 24 godziny na dobę, przez cały rok. Po każdym podbiciu karty kamera rejestrowała pojedynczą klatkę filmu. Obraz powstały w wyniku tego przedsięwzięcia pokazuje każdy dzień skurczony do jednej sekundy, a rok trwa w nim około sześciu minut.

W trzecim z tych performansów artysta zdecydował się przeżyć cały rok na dworze, nie wchodząc do żadnego budynku i nie chroniąc się pod żadnym zadaszeniem.

Czwarty performans z podtytułem "Rope Pice", powstał we współpracy z Lindą Montano. We dwoje spędzili rok przywiązani do siebie liną. Hsieh i Montano nie znali się wcześniej.

Piąty performans "No Art" polegał na powstrzymaniu się od wszelkiego rodzaju uprawiania oraz doświadczania sztuki przez okrągły rok.

"Thirteen Year Plan" to ostatni projekt Hsieha, który trwał też najdłużej. Rozpoczął się w 1986 i trwał do końca roku 1999. Nie pokazywano go publicznie, został ujawniony dopiero po ukończeniu. Na czym polegał? O tym poinformuje Państwa bezpośrednio Tehching Hsieh w trakcie PERFORMANCE DAY 26 sierpnia o godz.18.00, kiedy to pokaże wszystkie swoje projekty i je objaśni.

Fabio Cavallucci, kurator projektu


Tehching Hsieh (ur. 1950, Nan-Chou, Tajwan) – jego ojciec, Ching Hsieh, był ateistą, a matka, Su-Choung Hong, głęboko wierzącą chrześcijanką. W 1967 r. Hsieh porzucił liceum i zajął się malarstwem. Po odbyciu służby wojskowej (1970-1973) Hsieh zorganizował swoją pierwszą indywidualną wystawę w galerii agencji prasowej American News Bureau na Tajwanie. Wkrótce potem przestał malować. W 1973 r. Hsieh wykonał performans "Jump Piece" (Skok), podczas którego złamał sobie obie kostki. Z zawodu był marynarzem, co wykorzystał potem, aby dostać się na terytorium Stanów Zjednoczonych. W lipcu 1974 Hsieh przybił do portu w małej miejscowości nad rzeką Delaware, nieopodal Filadelfii. Przez czternaście lat wiódł życie nielegalnego imigranta, aż do amnestii w 1988 r. Pod koniec lat 70. Hsieh rozpoczął pracę nad serią pięciu "One Year Performances" (Performansów Jednorocznych), a następnie nad pracą "Thirteen-year Plan" (Plan Trzynastoletni), które zrealizował w swojej nowojorskiej pracowni oraz poza nią. Pierwsze cztery prace z cyklu "One Year Performance", stworzone w kontekście długich przedziałów czasowych, w których życie i sztuka stają się równoczesne, zapewniły Hsiehowi stałe miejsce na scenie artystycznej Nowego Jorku. W pozostałych dwóch pracach artysta celowo wycofał się ze świata sztuki, usuwając się w cień na czas ich trwania.
Odkąd przełom tysiącleci zwolnił go z zakazu wystawiania prac, który artysta narzucił sobie w ramach pracy Thirteen-year Plan, Hsieh pokazywał swoje prace w obu Amerykach, Azji i Europie. Praca "One Year Performance 1978-1979"; często określana mianem "Cage Piece" (Klatka) została pokazana w 2009 roku w Museum of Modern Art w ramach instalacji "Performance 1: Tehching Hsieh"; praca "One Year Performance 1980-1981" - "Time Clock Piece" (Zegar) stanowiła część zorganizowanej w 2009 roku wystawy "The Third Mind: Artists Contemplate Asia, 1860-1989" w Muzeum Guggenheima, została też wystawiona podczas zorganizowanych w 2010 roku Biennale w Liverpoolu w Wielkiej Brytanii oraz Biennale w Gwangju w Korei Południowej, a także podczas Biennale w São Paulo w 2012 roku.



PERFORMANCE DAY jest nowym długoterminowym projektem CSW, którego celem jest prezentacja i promocja artystów działających na polu sztuki performans. Od 22 kwietnia w trzeci poniedziałek miesiąca w przestrzeniach Zamku Ujazdowskiego lub jego okolic można zobaczyć performanse w wykonaniu polskich lub zagranicznych artystów. PERFORMANCE DAY razem z dwoma innymi cyklicznymi projektami – Bank Pekao PROJECT ROOM oraz VIDEO ROOM - czyni poniedziałkowe spotkania w CSW stałym punktem programu dla wszystkich zainteresowanych współczesną sztuką.







Patroni medialni CSW: TOK FM, Przekrój, Elle Decoration, Harper’s Bazaar, KMAG, Aktivist, Warsaw Insider, EXKLUSIV, Hiro, Stolica, Label Magazine, artinfo.pl, PURPOSE 

 

 

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline