Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
AKTUALNOŚCI
PRZESTRAJANIE. LESZEK KNAFLEWSKI I AUDIOSFERA



24 września – 6 grudnia 2015

"Przestrajanie. Leszek Knaflewski i audiosfera"

Otwarcie: 24 września 2015 (czwartek), godz. 19.00
Podczas otwarcia koncert noise’owy zagra PURGIST.

Artyści: Wojciech Bąkowski, Leszek Knaflewski, Daniel Koniusz, Tomasz Koszewnik, Dominika Olszowy, Franciszek Orłowski, Aleksandra Ska, Konrad Smoleński, Maria Toboła, Honza Zamojski

Kurator: Jarosław Lubiak
Koordynacja: Aleksandra Knychalska, Paulina Kowalczyk
Wystawa trwa do 6 grudnia 2015.

 

Wystawa jest symbolicznym spotkaniem Leszka Knaflewskiego z artystami, którzy mieli szansę współdziałać z nim w czasie swoich studiów w prowadzonej przez niego Pracowni Audiosfery. Knaflewski był nie tylko charyzmatyczną osobowością, ale również pedagogiem, który zainicjował eksperymentalny program pracy z materią dźwięku w sztukach wizualnych i rozwinął oryginalną, opartą na intuicji metodę współpracy ze studentami i studentkami. Traktował ich jak równych sobie partnerów w działalności artystycznej, współdziałał z nimi, ale też stawał w szranki przyjaznej rywalizacji. W jego rozumieniu, aby stać się podmiotem artystycznym, konieczne jest nie tylko opanowanie techniki tworzenia dzieła, ale przede wszystkim techniki kształtowania siebie.

Samokształtowanie w twórczości Knaflewskiego oznaczało grę z mechanizmami własnej podmiotowości: natręctwem, lękiem przed niemocą, niepewnością, zmaganiem się ze śmiercią. Aby prowadzić tę grę, Knaflewski sięgał po technikę rebusu – łączył słowa, obrazy i dźwięki tak, aby zmieniać ich znaczenie: zestrajał różnorodne elementy, by przestrajać ich sens.

Na wystawie w Zamku Ujazdowskim prace Knaflewskiego zostają przestrojone przez zestawienie z dziełami współpracujących z nim niegdyś artystów. Daniel Koniusz tworzy mapę dźwiękową przestrzeni zajmowanej przez Pracownię Audiosfery, którą przełoży na audialne interwencje w przestrzeń wystawy. Badanie akustyki pracowni stanowi dla artysty punkt wyjścia dla analizy funkcjonowania sfery słyszalności. Tomasz Koszewnik przestraja całą przestrzeń ekspozycji, wypełniając ją dźwiękiem koncertu wykonanego przez stroiciela fortepianów. Honza Zamojski konfrontuje analizę relacji pomiędzy praktyką artystyczną i doświadczeniem życiowym z pracą Leszka Knaflewskiego "Konstruktywizm cygański". Franciszek Orłowski zestawia "Potencjalne miasto" – makietę urbanistyczną wykonaną z testów ciążowych, z pracą Knaflewskiego "Rain-Carnation", w której korzenie roślin, kojarzące się z plemnikami, tworzą wirujące konstelacje o symbolice przemiany materii nieorganicznej w ożywioną.

Inni artyści konfrontują się z pracami mistrza przez bardziej odległe odniesienia. Maria Toboła wykorzystuje swoją głowę jako narzędzie do wykonania rzeźby w betonie, Dominika Olszowy realizuje film eksploatujący niszczenie jako proces twórczy, Wojciech Bąkowski rozstraja audiosferę wystawy za pomocą swojej pracy dźwiękowej, a Konrad Smoleński zestawia majestatycznie opadające i unoszące się dmuchane figury z powtarzalnym motywem manekina pojawiającym się w wielu pracach Knaflewskiego.

W specjalnej roli – motta wystawy – prezentowana jest praca Aleksandry Ska "Garotłuk". Materią dzieła jest bowiem sama postać Leszka Knaflewskiego, ukazanego jako podmiot kształtujący siebie, ale również podatny czy też otwarty na kształtowanie przez innych. Praca odnosi się jednocześnie do twórczego (i życiowego) partnerstwa obojga artystów. Wzajemne zestrojenie znajdowało bowiem swoisty i różnorodny wyraz w sztuce każdego z nich.

Na wystawie spotykają się obraz i dźwięk, sfera widzialności i słyszalności. Momenty zestrojenia skontrastowane są z kakofonicznym rozstrojeniem, by przestrajać percepcyjną wrażliwość widzów.


Program edukacyjny towarzyszący wystawie:

Oprowadzania kuratorskie:
15 października, godz. 17.30
19 listopada, godz. 17.30
28 listopada, godz. 15.00

Dzień Seniora
14 października, godz. 12.00





PURGIST

Dawid Kowalski (ur. 30.11.1986, Kielce)

Artysta dźwiękowy, improwizator, wydawca, organizator wydarzeń kulturalnych i aktywista specjalizujący się w radykalnych odłamach awangardowej muzyki elektronicznej. Począwszy od 2004 r. aktywnie funkcjonuje na wielu obszarach krajowej oraz międzynarodowej sceny muzyki niezależnej. Podejmuje różnorodne działania artystyczne, organizuje niezależne festiwale muzyczne, prowadził domową oficynę wydawniczą. Za pośrednictwem mediów tradycyjnych i elektronicznych dokumentuje działalność lokalnych oraz międzynarodowych przedstawicieli ruchu artystycznego związanego z szeroko rozumianą muzyką industrialną. Jako aktywista artystyczny i promotor, Kowalski podejmował szereg działań związanych z animowaniem podziemnej sceny muzycznej. W 2006 r. zainicjował działalność kolektywu entuzjastów radykalnej muzyki elektronicznej – harshnoise.org. Prowadzony przez niego serwis internetowy stał się krajową platformą wymiany idei, zaś jego uczestnicy podejmowali współpracę w zakresie współorganizowania wydarzeń i podejmowania współpracy artystycznej. W latach 2008-2013, Kowalski współpracował także z krajowymi oraz zagranicznymi magazynami, serwisami internetowymi i informatorami kulturowymi, specjalizującymi się w muzyce awangardowej: Special Interests1, M/I2, Skin Yard3, Hard Art4. Jest autorem recenzji, wywiadów oraz artykułów poglądowych. Współpracował także z Rafałem Kochanem w trakcie przygotowywania anglojęzycznego wydania Encyklopedii Muzyki Industrialnej. Od 2006 r. aktywnie organizuje niezależne wydarzenia artystyczne – w latach 2006 – 2010 organizował cykl mini festiwali muzycznych w Dębnickim Ośrodku Kultury mieszącym się w Krakowie przy ul. Praskiej 52. Od 2013 r. współorganizuje cykliczny, kilkudniowy festiwal awangardowej muzyki elektronicznej pn. Make Some Noise. Ponadto organizował bądź współorganizował szereg jednorazowych wydarzeń artystycznych na terenie kraju. W latach 2008 – 2014 prowadził amatorską oficynę wydawniczą Somnolent Shelter Records w ramach której ukazało się 26 nagrań muzycznych artystów z kraju i zagranicy. W 2005 r., Kowalski rozpoczął działalność artystyczną z solowym projektem muzycznym „Sleep Sessions”. Do 2013 r., w ramach projektu wydał 13 nagrań za pośrednictwem krajowych i zagranicznych oficyn wydawniczych oraz występował na żywo na terenie kraju, m.in. w ramach festiwali takich jak: Podwodny Wrocław, Wrocław Industrial Festival, Poza Horyzont (Łódź), Moving Closer (Warszawa), Strefa Monotype (Warszawa), Golden Vision Music and Art Festival (Katowice). W 2008 r. rozpoczął współpracę z Konradem Materkiem formując duet Eyecons w ramach którego tworzą improwizowaną muzykę elektroniczną tworzoną z wykorzystaniem brzmienia sprzężeń zwrotnych uzyskiwanych wyłącznie z konsolet do miksowania sygnału dźwiękowego (no-input mixing). W 2013 r. rozpoczął kolejne solowe przedsięwzięcie muzyczne PURGIST. Od tamtej pory dał ponad 50 koncertów na terenie kraju i zagranicą, także w ramach wspólnej europejskiej trasy koncertowej z australijskim projektem muzycznym DEAFAULT oraz karelskim MAAAA. W 2014 r. podjął interdyscyplinarną współpracę z malarzem Jakubem Glińskim5 w ramach której artyści dali dotychczas szereg występów na żywo łączących sztukę dźwięku i obrazu, action painting, performance. Występowali m.in. w ramach festiwali Wschód Kultury (Rzeszów), Original Source Up to Date Festival (Białystok), Audio Art (Kraków). W 2015 r. prowadził cykliczne warsztaty dla młodzieży szkolnej poświęcone zagadnieniom z obszaru inżynierii dźwięku – nagrania terenowe, estetyka błędu w muzyce, elektroakustyka.

http://PURGIST.com
http://facebook.com/PURGIST
http://PURGIST.bandcamp.com




Organizatorzy: Fundacja Sztuka i Współczesność, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partner wystawy: Diagnosis, Qchnia Artystyczna

      

Partner CSW: REGENT Warsaw Hotel

Patron medialny wystawy: MaleMen Magazine

Współpraca medialna: SZUSTOW. KULTURA I KOMUNIKACJA

 

Patronat medialny CSW: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, TOK FM, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica




 


 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline