RE-DIRECTING: EAST. Conversations # 8: Abir Boukhari
17 lipca 2013, godz. 18.00 RE-DIRECTING: EAST. Conversations # 8: RE-DIRECTING: EAST Conversation # 8: Abir Boukhari from CSW TV. Od początku lat osiemdziesiątych, aż do późnych lat dziewięćdziesiątych, scena artystyczna w Syrii była odizolowana od wydarzeń międzynarodowych z powodu panujących warunków polityczno-ekonomicznych. Ta izolacja odbiła się na rozwoju sztuki w Syrii na wiele sposobów: poprzez brak procesu tworzenia kultury (edukacja – wytwarzania – rozpowszechnianie), czysto akademicki charakter zajęć prowadzonych na wydziale sztuk pięknych, bez wykorzystania jakichkolwiek nowych technologii i przy praktycznym odrzuceniu sztuki współczesnej jako takiej, praktyczny zanik edukacji w obszarach związanych ze sztuką (studia techniczne, media, sztuka współczesna), brak przestrzeni artystycznej i źródeł materiałów wykorzystywanych przez artystów (zasoby biblioteczne dotyczące sztuki, książki, płyty CD i DVD), negatywny obraz sztuki w mediach oraz prosty fakt braku krytyków, kuratorów, profesjonalnych dyrektorów placówek, niezależnych i niekomercyjnych przestrzeni. Wraz z końcem lat dziewięćdziesiątych i początkiem nowego tysiąclecia, w kraju pojawił się duch optymizmu, a głosy mówiące o reformach, zmianie systemu, zwiększeniu kontaktu ze światem i umożliwienia większej wolności ekspresji znów zaczęły być słyszalne. Trzeba też również dodać, że Internet umożliwił stworzenie platformy komunikacji i kontaktu z resztą świata. Według mnie był to czas złapania oddechu, początek dyskusji, okres pracy i rozwoju sceny artystycznej w Syrii. Syryjski biznesmen mieszkający za granicą postanowił otworzyć galerię, promującą malarstwo syryjskie na świecie, po czym inni inwestorzy, kolekcjonerzy i galerzyści otworzyli własne galerie w Damaszku. Jednak te miejsca nie przyczyniły się do powstania lokalnego rynku sztuki, skupiając się na nabywcach z innych krajów (zwłaszcza z rejonu Zatoki Perskiej). W tym okresie zmian, na scenie artystycznej nie istniała żadna przestrzeń, która traktowałaby priorytetowo sztukę współczesną, pomagając młodym artystom uczyć się i poznawać nowe media. Żadna z wyjątkiem AllArtNow – inicjatywy zapoczątkowanej w 2005 r. w reakcji na ograniczenia nałożone na artystów i proces tworzenia sztuki w Syrii. Inicjatywa AllArtNow jest uważana za pierwszą i jedyną niezależną wspólną przestrzeń dla sztuk wizualnych, multimediów i sztuki współczesnej w Syrii. Od początku jej celem jest tworzenie szans dla początkujących artystów syryjskich i rozwój działań związanych ze sztuką współczesną w kraju.
W ciągu ostatnich kilku lat, osoby związane z AllStartNow zaproszono do udziału w wielu międzynarodowych wydarzeniach. Grupie udało się też zorganizować pierwszy festiwal sztuki współczesnej w Damaszku oraz nieformalną szkołę dla miejscowych artystów, w której mogli oni poznawać i tworzyć sztukę współczesną oraz uczestniczyć w programie rezydencji i wymian artystycznych. Wybuch powstania miał olbrzymi wpływ na scenę artystyczną w Syrii. Niemal wszystkie formy aktywności zostały zawieszone lub zamarły, niemal wszystkie galerie zostały zamknięte przez właścicieli lub przeniosły się poza granice kraju. Międzynarodowe organizacje i instytucje wstrzymały swoją pomoc dla wszelkich działań w Syrii, zaś wielu artystów wstrzymało prace albo z obawy przed aresztowaniem przez władze, albo ze strachu przed oskarżeniami o wspieranie rządu. Wreszcie, wielu z nich opuściło kraj z powodu toczących się walk.
|