Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
AKTUALNOŚCI
MARIA LANKO Curator in Ukraine: between an imported professional and an artist as an institution
ALEVTINA KAKHIDZE Curating the center or expanding history

30 lipca 2012, godz. 17.30
wykład + performans

MARIA LANKO
Curator in Ukraine: between an imported professional and an artist as an institution
wykład
ALEVTINA KAKHIDZE
Curating the center or expanding history
wykład / performans


30 lipca 2012, KINO.LAB, godz. 17.30
wykład i performance towarzyszą wystawie Bank Pekao PROJECT ROOM Volodymyr Kuznetsov Pokój mojej babci

 * wykłady odbędą się w języku angielskim



Maria Lanko 
Curator in Ukraine: between an imported professional and an artist as an institution
Tajemniczy anglicyzm „curator” pojawił się w Ukrainie w czasie upadku muru, właściwie wraz z przybyciem do kraju samej sztuki współczesnej oraz pierwszych zachodnich obywateli i przedstawicieli zawodów artystycznych, którzy stopniowo zaczynali docierać do tego na nowo ukonstytuowanego państwa. Oczywiście, przez pierwsze dziesięć lat niepodległości Ukrainy stanowiska kuratorów obsadzone były profesjonalistami pochodzącymi z innych krajów, aż wreszcie po roku 2000 zaczęły się wykształcać pierwsze „autentyczne” (o ile można tego słowa użyć w tym kontekście) działania kuratorskie.
Maria Lanko

Jako uczestniczka Curatorial Platform (Platformy kuratorskiej) zainicjowanej przez Pinchuk Art Centre, pierwszego zinstytucjonalizowanego programu edukacyjnego w tej dziedzinie w Ukrainie, Maria Lanko nawiąże do kwestii związanych z odpowiedzialnością kuratorską, modelami relacji horyzontalnych oraz działalnością kuratorską jako działalnością artystyczną, przy czym przedstawi najnowszą historię związanych z tym doświadczeń w Ukrainie.
 


Alevtina Kakhidze Curating the center or expanding history
Pewnego dnia z egoistycznych pobudek postanowiłam stworzyć swój prywatny program rezydencji artystycznej. Wcześniej musiałam wiele podróżować. Ktoś, kto określa siebie mianem artysty globalnie zintegrowanego, nie ma innego wyjścia. Poza tym Ukraina jest miejscem odosobnionym, oddalonym od wszystkiego… I wtedy zaświtał mi ten pomysł: a co jeśli zaproszę ludzi do siebie na Ukrainę i będę podróżować przez nich – jeżeli stworzę ośrodek artystyczny tam, gdzie teraz jestem, mogłabym przestać podróżować! Prywatny program rezydencji artystycznej został zainicjowany w moim domu w Ukrainie 4 lata temu.
Alevtina Kakhidze

Podczas wykładu Alevtina Kakhidze przedstawi listę najważniejszych rzeczy, które powodują, że program rezydencji artystycznej może być niemalże programem idealnym. Zdradzi kilka sekretów na temat tego, co może wywołać złość, zdenerwowanie czy znudzenie u artystów podczas ich pobytu w ośrodku twórczym, oraz powie, jak temu zapobiec. Kakhidze zakończy swój wykład najnowszymi spostrzeżeniami o tym, jak zmienia się historia jej domu od czasu uruchomienia w nim rezydencji artystycznej.


Maria Lanko
- menedżerka sztuki, krytyczka, badaczka. Uczestniczka programu "Curatorial Platform at Pinchuk Art Centre" (2012-2013), redaktorka magazynu internetowego Korydor.in.ua (gościnnie) , wykładowczyni w ramach Projektu Kulturalnego. Absolwentka Uniwersytetu Narodowego w Kijowie, gdzie uzyskała stopień magistra filologii. Od 2005 r. koordynuje wystawy i programy edukacyjne w najważniejszych artystycznych instytucjach ukraińskich, w tym w Galerii Karas, Fundacji Rozwoju Sztuk Pięknych EIDOS i centrum sztuki Ya Gallery. W 2009 r. uczestniczyła w praktykach w muzeum Peggy Guggenheim Collection w Wenecji, w 2011 r. w kursie dla kuratorów artystycznych w Node Centre w Berlinie.Autorka recenzji i esejów w Korydor.in.ua, Kyiv Post i Gallery Magazine. W marcu 2012 r. dla magazynu Korydor gościnnie redagowała artykuły poświęcone 1. Biennale w Kijowie.


Alevtina Kakhidze studiowała w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych i Architektury w Kijowie (1999-2004) oraz w Jan Van Eyck Akademie w Holandii (2004-2005). Od 2002 r. jej prace można oglądać na międzynarodowych wystawach i na Ukrainie. Wieś, w której mieszka z mężem i gromadką zwierząt, jest cichą miejscowością, w której aż do czasu przybycia artystki sztuka współczesna nie miała większego znaczenia. Kakhidze już trzeci rok gości artystów w ramach prowadzonej przez siebie rezydencji artystycznej, oddając im na miesiąc swoje własne studio. Ostatnio odbyły się tu Świąteczne Targi Sztuki w Muzychi, podczas których Kakhidze i inni artyści współcześni sprzedawali swoje prace, starając się jednocześnie szerzyć historię Muzychi. Obecnie jej znajomi i sąsiedzi mają kontakt ze sztuką współczesną, w której odnajdują nowe znaczenie, pomimo że nie zawsze jest to sztuka tradycyjna, do jakiej są przyzwyczajeni. Co więcej, dom w Muzychi oraz wszystko, co się w nim znajduje, stanowi istotną część działalności artystycznej Kakhidze. Wszystkie przedmioty, wystrój domu a nawet pies o imieniu Duchamp są częścią świadomego wyboru artystki, dla której życie i sztuka stapiają się w jedno.

 

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline