Bank Pekao PROJECT ROOM Nikita Kadan Korekty
17 lipca – 29 lipca 2012 Bank Pekao PROJECT ROOM Wystawa prezentowana w ramach projektu TRANSFER: wymiana polsko-ukraińska 2012 realizowanego we współpracy z Pinchuk Art Centre w Kijowie
godz. 19.30 – set didżejski – Glissando prezentuje
Wystawa "Korekty" prezentuje wybór prac artysty z lat 2009–2012, które oscylują wokół tematu „ciała obywatela”, które według artysty prawie nigdy nie jest czymś prywatnym, istnieje raczej jako obiekt wymiany, jest dyscyplinowane, korygowane i poprawiane przez władze. Kadan często stosuje stylistykę typową dla ilustracji radzieckich podręczników medycznych. Zawarte w nich ryciny przedstawiają "ciała-obiekty", "posłuszne ciała" według Foucault, które można korygować i poprawiać a ich twarze zazwyczaj pozostają spokojne, lekko uśmiechnięte. Szczególne miejsce w pracach Kadana odgrywa zagadnienie tortury: począwszy od tortur "bezpośrednich", stosowanych przez ukraińską milicję, do tych "ukrytych", jak stanie zimą przez cały dzień na ulicy i sprzedawanie jedzenia – trudniące się tym starsze kobiety stanowią typowy element pejzażu miejskiego w Kijowie. Kolejnym istotnym tematem jego prac jest architektura traktowana przez Kadana jako narzędzie dyscypliny, przestrzenną manifestację władzy. "Prace Unieruchomienie" (2010) i "Skorumpowane" (2012) dotykają relacji między ciałem a miastem – kiedy pewne kierunki rozwoju miasta obracają się przeciwko jego mieszkańcom, ich więziom społecznym i codziennemu życiu, jak również przeciwko ciału indywidualnego człowieka. Unieruchomienie to pięć lightboxów z obrazami łączącymi ilustracje z encyklopedii medycznej z lat 50. XX w. z "suprematystycznymi" formami planowania architektonicznego. Plan miasta zmienia się w instrument do realizowanego przemocą unieruchomienia ciała obywatela. "Skorumpowane" to cykl akwarel łączących motywy architektoniczne z częściami ciała ludzkiego. Takie kombinacje architektoniczno-anatomiczne nawiązują do renesansowej koncepcji miasta antropomorficznego. Praca dotyczy problemów współczesnych postkomunistycznych miast, w których w wyniku agresywnego neoliberalizmu cierpi przestrzeń publiczna. "Ciało miasta" zostaje podzielone na kawałki, wystawione na sprzedaż. "Pokój przesłuchań" (2009-2010) to zestaw pamiątkowych talerzy przedstawiających rysunki instruktażowe tortur stosowanych przez milicję. Dobór formy i środków wizualnych wiąże się z brakiem jakiejkolwiek jasnej dokumentacji zabiegu tortur, z uwzględnieniem charakteryzującej je swoistej "niewidzialności". "Głosy nieuwzględnione" (2011) to praca oparta na zapisie rozmów i rysunkach medycznych dokumentujących metodę zachowania ciepła stóp osób stojących w zimny dzień przez wiele godzin w jednym miejscu. Rozmowy zostały przeprowadzone przez artystę wspólnie z socjolożką Anastasią Riabczuk. Nikita Kadan (1982, Kijów) – pracuje na styku wielu dyscyplin często angażując w swoje projekty specjalistów z innych dziedzin – architektów, działaczy na rzecz praw człowieka, socjologów, aktywistów. Jest autorem projektów w przestrzeni publicznej, instalacji i obiektów, zajmuje się także malarstwem. Jest członkiem i współzałożycielem grupy R.E.P. (Revolutionary Experimental Space) oraz kolektywu kuratorskiego Hudrada.
Bank Pekao PROJECT ROOM:
|