Strona csw.art.pl nie korzysta z plików cookies we własnym mechanizmie generowania stron. Pliki cookies mogą być umieszczane przez serwisy, za których pośrednictwem na stronach csw.art.pl wyświetlany jest materiał wideo, oraz strony artystów czy projektów lub profilów lub profilów czy stron w serwisie Facebook, do których się odwołujemy.
Więcej informacji na temat polityki plików cookies na stronie csw.art.pl znajduje się w polityce prywatności.
Otwarcie: 2 lipca 2012, godz. 19.00
Podczas wernisażu Lada Nakonechna zaprezentuje obiekt / performance Zła twarz Ukrainy
Wystawa czynna do 15 lipca 2012
Kuratorka: Marianna Dobkowska
Na prezentacje prac artystów w ramach projektu Bank Pekao PROJECT ROOM
jest wstęp wolny.
Lada Nakonechna zajmuje się rysunkiem i działaniami w przestrzeni publicznej, jest autorką instalacji, filmów i performensów. Używając środków artystycznych dokonuje analizy rzeczywistości odnosząc się do aktualnych problemów politycznych i społecznych. Nie stawiając gotowych tez skłania widza do osobistej refleksji na temat dystrybucji środków i dominacji modelu homo economicus.
Wystawa „Dni powszednie” prezentuje wybór prac Lady Nakonechnej z lat 2009-2012. „Karty pocztowe” (2011-12) to seria uderzająco podobnych do siebie rysunkowych landszaftów wykonanych na postawie zdjęć z internetu. Każdy z nich został stworzony w ciągu jednego dnia i wyceniony w oparciu o dzienną stawkę wynagrodzenia w miejscu gdzie powstał: na Ukrainie, w Szwajcarii i w Polsce. Porównanie wartości wykonanej pracy a co za tym idzie dzieła sztuki w odniesieniu do strefy ekonomicznej w jakiej powstało wypada dramatycznie.
„Pomnik dla 2” (2011) to minimalistyczny obiekt przypominający oparte o siebie nagrobne stalle zawierający dwa lakoniczne epitafia – doniesienia prasowe o dwóch samobójstwach popełnionych ze względów ekonomicznych – w Szwajcarii podczas kryzysu światowego i na Ukrainie w okresie transformacji.
Przeznaczona dla jednego widza instalacja wideo „Cudza historia” (2009) zawiera zapis monologu babci Nakonechnej. Autentyczne rodzinne historie z życia narratorki łączą się w jedną opowieść, utkaną z wielu drobnych epizodów. Opowieść ta mogłaby nie mieć końca. Rodzina przyzwyczajona do snucia przez babcię historii przestała wsłuchiwać się w ich treść, szum jej wypowiedzi traktując jak szum telewizora. Praca odnosi się niemożliwości przetłumaczenia i pełnego zrozumienia rzeczywistości przez przekaz telewizyjny a także do tego w jaki sposób odbieramy przekaz medialny i jak kształtuje on nasze wyobrażenie o świecie.
„Osobista tarcza” (2011) to obiekt, którego pierwowzór został przez artystkę zauważony podczas pobytu w Szwajcarii. Jest to mały płotek ustawiany pomiędzy budynkami w celu odgrodzenia dostępu do przestrzeni między nimi. Został on przerobiony na mobilny obiekt osobistego użytku, osobistą tarczę, która pozwala wyznaczyć granice pomiędzy jego użytkownikiem i otoczeniem. Obiekt został stworzony na wystawę artystki w Szwajcarii, wykonany znacznie taniej na Ukrainie i przewieziony przez artystkę przez granicę Schengen jako bagaż podręczny. Na wystawie w CSW zostanie oddany do użytku widzów.
Lada Nakonechna (ur. 1981, Dniepropietrowsk) – autorka instalacji, filmów i akcji. Współzałożycielka kolektywu kuratorskiego Hudrada i członkini grupy R.E.P (Revolutionary Experimental Space). Jest finalistką konkursu dla młodych artystów ukraińskich Pinchuk Art Prize 2009 i 2011. Finalistka Nagrody Malewicza 2008 roku. Mieszka i pracuje w Kijowie.
Kateryna Botanova – krytyczka i badaczka kultury, kuratorka, dyrektorka Fundacji Sztuki Współczesnej. Redaktorka naczelna portalu internetowego Korydor.in.ua.
Wykład Institution as curator: Foundation CCA and the flexing history of Ukrainian art
Kiedy na początku pierwszej dekady XXI w. zaczęto zamykać centra sztuki współczesnej George’a Sorosa, stanowiące istotny czynnik w rozwoju sztuki współczesnej w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, wydawało się, że ten sam los czeka Centrum Sztuki Współczesnej w Kijowie. Wraz ze wstrzymaniem dofinansowania z Fundacji Sorosa i początkiem kryzysu finansowego na świecie dobiegła końca także piętnastoletnia umowa najmu dla galerii w gmachu Uniwersytetu Narodowego – Akademii Mohylańskiej w Kijowie.
W obliczu braku powierzchni wystawowej i funduszy pojawiło się pytanie: czy takie niekomercyjne centrum sztuki jest nadal potrzebne? Po co, dla kogo i jak ma ono funkcjonować? Jaką instytucją powinna być nowa Fundacja CSW w kontekście współczesnej sztuki ukraińskiej, której rozwój był i nadal jest możliwy wyłącznie dzięki prywatnym inwestorom, wielkim instytucjom i quasi-komercyjnym galeriom? I czy faktycznie jest to jeszcze instytucja, czy raczej zbiorowy, podlegający ciągłym przemianom kurator w nieustającym pędzie?
Michał Bunio Skrok (ur. 1974) – muzyk (gitara basowa, gitara, wokal, sampler, laptop), producent muzyczny, kompozytor i remikser. Jego twórczość obejmuje muzykę elektroniczną, akustyczną i elektro-akustyczną, a takze szereg gatunków: eksperymentalną elektronikę, hiphop, punk, jazz, funk i inne. W swojej twórczości często posługuje się humorem, parodią, gra z gatunkami i konwencjami. Uczestniczy w takich projektach jak m.in.: Dick4dick/(teraz: D4D), Bassistrers Orchestra wraz z Maciem Morettim; Fiszem, Emade, Wojciechem Mazolewskim, czy Mikolajem Trzaską. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych.
Bank Pekao PROJECT ROOM:
We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski a Bankiem Pekao narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia 2012 r. co dwa tygodnie w poniedziałki będziemy prezentować najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a także zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której zapraszamy artystów, kuratorów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.
Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Banku Pekao
Partnerzy: Pinchuk Art Center w Kijowie, Instytut Kultury Polskiej w Kijowie
Patroni medialni: Aktivist, Exklusiv, Stolica, Elle Decoration
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl