Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
AKTUALNOŚCI
ARCHIPELAG DŹWIĘKU

4 – 12 lipca 2015
cykl warsztatów, koncertów, dyskusji

ARCHIPELAG DŹWIĘKU
cykl warsztatów, koncertów, dyskusji
w ramach programu ARCHIPELAG JAZDÓW

4 – 12 lipca 2015
Kuratorzy: Marianna Dobkowska, Krzysztof Marciniak, Andrzej Załęski

Dźwięk jako medium, dźwięk jako tworzywo i fenomen społeczny, dźwięk w mieście i dźwięk jako obiekt kontemplacji, sztuka, polityka i ekologia dźwięku. Dźwięk uważnie słuchany, używany, nagrywany, teoretyzowany, analizowany, przeżywany.

Odbywający się pomiędzy 4 a 12 lipca 2015 Archipelag Dźwięku to wspólna inicjatywa programów Strefa CSW i A-I-R Laboratory oraz Fundacji 4.99 i magazynu "Glissando”, wchodząca w obręb festiwalu Archipelag Jazdów. Na przestrzeni dziewięciu dni odbędą się w Warszawie koncerty, performansy, warsztaty, wykłady, dyskusje, spacery dźwiękowe. Interdyscyplinarny program rozciąga się od field recordingu, poprzez sound art, urbanistyczne działania edukacyjne, po sound studies i ekologię akustyczną.

Pragniemy zwrócić uwagę mieszkańców i aktywistów miejskich, artystów i badaczy na to, jak – na co dzień niedoceniany – zmysł słuchu wpływa na nasz sposób postrzegania świata, kształtuje zachowania i codzienne praktyki. Warszawy można słuchać na poważnie, ale można też bawić i cieszyć się jej brzmieniami, odkrywając je na nowo oraz wprowadzając drobne ingerencje w akustyczną tkankę miasta. Chcemy uczynić Archipelag Dźwięku polem dla eksperymentu wykraczającego daleko poza klasycznie pojmowane granice muzyki czy muzyczności.


PROGRAM 

4 lipca (sobota)
17. 00 | URBAN SOUND DESIGN STUDIO
– Caroline Claus
Start: Marszałkowska 9/15
Prezentacja i spacer dźwiękowy
19.00 | ELECTROACOUSTIC ATELIER – Juan Duarte
Marszałkowska 9/15
Prezentacja efektów warsztatów i koncert

5 lipca (niedziela)
12.00 | ŚWIĘTO LATAWCA
– warsztaty tworzenia dźwiękowych latawców w parku przed Zamkiem Ujazdowskim.
13.00–15.00 | PULSAR KITE
– Juan Duarte
Start: łąka przed Centrum Sztuki Współczesnej
Performance z użyciem dźwiękowych latawców.

5–6 lipca (niedziela – poniedziałek)
16.00–19.00 | AKI ONDA
– warsztat field recording
Sala Edukacyjna w CSW Zamek Ujazdowski

8 lipca (środa)
20.00 | AKI ONDA, EMITER
– koncert
Budynek Laboratorium, sala im. W. Krukowskiego
Bilety 20 zł

9–10 lipca (czwartek – piątek)
TOMEK MIRT – warsztaty "Odklejanie przestrzeni"
Laboratorium CSW i okolice Zamku Ujazdowskiego
9 lipca 18.00, 3-4 h
10 lipca godzina rozpoczęcia zostanie ustalona z uczestnikami pierwszego warsztatu, 4-5 h
obowiązują zapisy: zale@csw.art.pl

11–12 lipca (sobota – niedziela)
PRACOWNIA PEJZAŻU DŹWIĘKOWEGO – Wioleta Muras, Kamila Staśko-Mazur, Daniel Brożek

11 lipca (sobota)
CO SŁYCHAĆ ZA ROGIEM – Wioleta Muras
warsztaty świadomego słuchania miasta
14.00 | Prezentacja wyników badań
15.00 | Dźwiękowe oprowadzenie po okolicy
Marszałkowska 9/15

11 lipca (sobota)
18.00 | EKOLOGIA AKUSTYCZNA I… MIEJSKI AKTYWIZM
– dyskusja i audycja dźwiękowa
Dyskusja z udziałem członków wrocławskiej Pracowni Badań Pejzażu Dźwiękowego oraz redakcji magazynu "Glissando"
Kamila Staśko-Mazur: SOUNDSCAPE COMPOSITION
Marszałkowska 9/15

12 lipca (niedziela)
10.00–11.00 | SPACER DŹWIĘKOWY #1
– start spod lokalu przy Marszałkowskiej 9/15
12.00–13.00 | SPACER DŹWIĘKOWY #2 – start przy Perspektywicznym Modelu Badawczym Jazdowa, stole w parku przed Zamkiem Ujazdowskim
19.00–20.00 | SPACER DŹWIĘKOWY #3 – start spod lokalu przy Marszałkowskiej 9/15
Spacery prowadzi Daniel Brożek.


ARTYŚCI

Juan Duarte
jest artystą medialnym, od 2011 roku mieszkającym w Finlandii. Urodził się w Mieście Meksyk. Posiada wykształcenie w dziedzinie Mediów Audiowizualnych, Nauk Humanistycznych i Kulturoznawstwa. Obecnie w swojej pracy koncentruje się na sztuce interaktywnej i generatywnej, tworzonej przy użyciu platform cyfrowych i analogowych, które angażują ludzi przy pomocy artefaktów artystycznych i technologicznych. Proces twórczy Juana Duarte obejmuje projektowanie interakcji i doświadczeń użytkowników, w połączeniu z badaniami z zakresu Archeologii Mediów. Wrażenia wywoływane przez jego twórczość opierają się na namacalnym, cielesnym wręcz doświadczaniu dźwięku, które odbywa się w przestrzeniach publicznych w czasie intuicyjnej i relaksującej zabawy z wyobraźnią.


Caroline Claus
jest absolwentką socjologii na Uniwersytecie w Gandawie oraz kierunku rozwoju obszarów miejscach i planowania przestrzennego w Uniwersytecie Erazma w Rotterdamie oraz na VUB (Vrije Universiteit Brussel). W swojej pracy koncentruje się na zagadnieniach przestrzeni, miejsca i kultury, geografii światów życia, doświadczeniu dźwięku oraz projektowaniu miejskich środowisk akustycznych. W 2015 roku w ramach programu letniej rezydencji w A-I-R Laboratory bada obszar miejskiej akustyki w procesie rozwoju urbanistycznego, szczególnie w kontekście społeczności Jazdowa i okolic. Teoria ekologii akustycznej oraz dorobek wydawnictw poświęconych awangardowej muzyce elektronicznej stanowi konceptualny oraz metodologiczny fundament pod interdyscyplinarne badania nad dźwiękiem i środowiskiem akustycznym. Poprzez uczestniczące spacery dźwiękowe oraz mapowanie akustyczne, Caroline Claus analizuje dźwiękowy potencjał okolicy oraz opracowuje oparte na zagadnieniu dźwięku strategie jej urbanistycznego rozwoju.


Aki Onda
jest muzykiem elektronicznym, kompozytorem i artystą wizualnym. Szczególną sławę zawdzięcza projektowi Cassette Memories – serii prac skompilowanych z „pamiętnika dźwiękowego” stworzonego z nagrań terenowych zbieranych przez muzyka przez ponad dwie dekady. Głównym instrumentem Ondy jest magnetofon kasetowy. Artysta nie tylko używa go do nagrywania dźwięków, ale też podczas występów scenicznych, kiedy to posiłkuje się kilkoma walkmanami i innymi urządzeniami. Kilka ostatnich lat to okres wzmożonej pracy na przecięciu różnych dyscyplin sztuki oraz współpracy z filmowcami i artystami wizualnymi. Na liście kolaboracji Ondy znaleźć można takie nazwiska jak: Michael Snow, Ken Jacobs, Paul Clipson, Raha Raissnia, Alan Licht, Loren Connors, Noël Akchoté, Jean-François Pauvros, Jac Berrocal, Lionel Marchetti, Linda Sharrock czy Blixa Bargeld.


Marcin Dymiter
(Emiter) porusza się w obszarze elektroniki i muzyki improwizowanej. Współtwórca i kurator, wspólnie z Ludomirem Franczakiem Festiwalu mikro_makro oraz innych projektów dźwiękowych. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli, wystaw i przestrzeni publicznych. Gra do filmów niemych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Twórca map dźwiękowych, serii płyt "Pocztówki dźwiękowe" oraz projektu Field Notes. Współpracował z artystami wizualnymi i tancerzami m.in. Anną Baumgart, Joanną Rajkowską, Anną Witkowską, Ludomirem Franczakiem, Risą Takitą, Jackiem Krawczykiem oraz poetą Marcinem Świetlickim i pisarzem Danielem Odiją. Gra także w projektach: niski szum, emiter_franczak audio video performance, Flora Quartet. Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik muzycznych warsztatów w kraju i zagranicą m.in. warsztaty Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) i Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Tomek Mirt to muzyk, malarz, designer, wydawca, entuzjasta field recordingu etc... Solo opublikował kilkanaście płyt, kolejnych kilka w duetach i zespołami Brasil & The Gallowbrothers Band i One Inch of Shadow. Współtworzy XAOC Devices i modularne.info oraz wytwórnie MonotypeRec, saamleng, przez lata prowadził oficynę cat|sun.

Wioleta Muras jest doktorantką w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej pogłębione studia nad miejską audiosferą obejmują badania historycznych pejzaży dźwiękowych w świetle dokumentów źródłowych oraz szczegółowe analizy współczesnego środowiska dźwiękowego utrzymane w duchu sound studies i ekologii akustycznej.

Kamila Staśko-Mazur na co dzień związana jest z Pracownią Badań Pejzażu Dźwiękowego (UWr) i Katedrą Muzykologii UWr, w ramach których bada współczesną audiosferę, sposoby słuchania i pojmowania dźwięku. Współpracuje z archiwum Biblioteki Miejskiej Audiosfery i Mapy dźwiękowej Wrocławia, studiem GMVL w Lyonie, z NFM i CSD przy projektach edukacyjno-artystycznych o profilu ekologii dźwiękowej.

Daniel Brożek jest wrocławskim kuratorem muzyki alternatywnej, krytykiem muzycznym, muzykiem, twórcą instalacji artystycznych i organizatorem warsztatów edukacyjnych. Kurator Canti Illuminati Festival, Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki Survival, Galerii G23. Jako producent i artysta dźwiękowy pod pseudonimem Czarny Latawiec ma w dorobku 3 albumy muzyczne dla oficyn Mik.Musik. i BDTA, 4 instalacje dźwiękowe i muzykę do przedstawienia performatywnego “Muzyka z Auschwitz” Agnieszki Kłos (Teatr Polski). Występował na festiwalach Tauron Nowa Muzyka, Unsound Kraków, Ars Cameralis, PHONO (Dania), Simcha (Wrocław), Preteksty Kulturalne – Dziedzictwo Żydowskie (Rzeszów), OUT OF STH / MiastoProjekt (Wrocław).


OPIS WYDARZEŃ


ELECTROACOUSTIC ATELIER (Juan Duarte) 
Performans dźwiękowy w przestrzeni lokalu przy Marszałkowskiej 9/15 eksploatuje niecodzienną akustykę tego miejsca, wypełniając ją brzmieniami elektronicznymi i grą analogowych urządzeń dźwiękowych własnej produkcji. Wydarzenie jest zarazem podsumowaniem dwutygodniowych warsztatów prowadzonych przez Juana Duarte w duchu idei DIY – uczestnicy warsztatów zagrają na samodzielnie skonstruowanych elektroakustycznych instrumentach.


PULSAR KITE (Juan Duarte)

Na urbanistyczny warszawski "latawiec” wypuszczamy najprawdziwsze latawce i pozwalamy im przemówić własnym… głosem. Koncepcja elektroakustycznych dźwiękowych latawców Juana Duarte wpisuje się w wielowiekową tradycję instrumentów napędzanych siłą wiatru – drgania podmuchów powietrza są w czasie rzeczywistym przetwarzane i emitowane z głośników. Muzykowanie na tych wyjątkowych latających instrumentach elektronicznych jest nie tylko wyzwaniem dla wykonawców ale też znakomitą zabawą, a przy okazji niecodziennym spektaklem w przestrzeni miejskiej.


URBAN SOUND DESIGN STUDIO (Caroline Claus)
Caroline Claus bada akustyczne właściwości miasta w ich wymiarze społecznym i urbanistycznym. Wyzwaniem jest nie tyle sam dźwięk jako tworzywo artystyczne ile złożony proces recepcji wszystkich brzmień, które na co dzień towarzyszą mieszkańcom. Środowisko dźwiękowe wywołuje społeczne napięcia, z których istnienia przeważnie nawet nie zdajemy sobie sprawy. Na przykładzie MDM Caroline Claus przedstawia projekt ingerencji w tkankę miasta, które pozwolą pozytywnie wpłynąć na jego klimat akustyczny. W formie uczestniczącego „słuchającego” spaceru artystka, wraz z uczestnikami prowadzonych przez nią warsztatów, zaprezentuje potencjał tkwiący w pejzażu dźwiękowym tego wyjątkowego miejsca na mapie Warszawy.


AKI ONDA: WARSZTATY
Aki Onda, artysta rezydujący obecnie w Nowym Jorku, zaprasza na dwudniowy warsztat, którego celem będzie zbadanie field recordingu i jego rosnącej roli w praktyce wielu artystów dźwiękowych. Pierwszego dnia Onda omówi niekonwencjonalne metody nagrań terenowych, by dać słuchaczom szerszą perspektywę poznawczą. Drugi dzień warsztatów polegać będzie na działaniach muzyka i uczestników warsztatu w przestrzeni i okolicy Zamku Ujazdowskiego. Specjalny nacisk położony będzie na różnice między analogowymi i cyfrowymi metodami nagrywania, na zagadnienie kontekstualizacji nagrywanego dźwięku oraz na aspektach audio-wizualnych towarzyszących field recordingowi. Uczestnicy zaproszeni są do przyniesienia wszelkiego typu urządzeń nagrywających. Zapisy na warsztaty e-mail: zale@csw.art.pl


KONCERT: AKI ONDA, EMITER
Aki Onda
– Głównym instrumentem Aki Ondy jest magnetofon kasetowy. Artysta nie tylko używa go do nagrywania dźwięków, ale też podczas występów scenicznych, kiedy to posiłkuje się kilkoma walkmanami i innymi urządzeniami.
Emiter Soundscape set – Punktem wyjścia jest idea przemiany akustycznego kontekstu i interwencja w tkankę dźwiękową miasta, w tym wypadku okoliczne dźwięki w najbliższym środowisku dźwiękowym CSW w Warszawie. Odniesienie się do zastanego dźwięku "tu i
teraz" oraz jego przemiana/przeniesienie do czysto dźwiękowego kontekstu
stanowić będzie osnowę działania muzyka.


TOMEK MIRT: WARSZTATY "ODKLEJANIE PRZESTRZENI”
Jednym z kluczowych zagadnień związanych z nagraniami, również nagraniami terenowymi jest przestrzeń i jej wpływ na brzmienie dźwięków. Każda przestrzeń posiada swoją specyficzną akustykę, przedmioty odbijają dźwięk w różnych kierunkach i z różną siłą tworząc ich multiplikacje, pogłos. Każde miejsce to również ogromna ilość dźwięków na które zwykle nie zwracamy uwagi, a które tworzą złożony obraz każdego nagrania. Podczas warsztatów postaramy się oderwać dźwięki otaczające Zamek Ujazdowski od tej przestrzeni, wyizolować je (choćby za pomocą mikrofonów kontaktowych), po to by następnie odbudować cała brakującą audiosferę korzystając z pomieszczeń znajdujących się w samym Zamku i ich właściwości akustycznych.


PRACOWNIA PEJZAŻU DŹWIĘKOWEGO (Wioleta Muras, Kamila Staśko-Mazur, Daniel Brożek)
Przedmiotem działań Pracowni Pejzażu Dźwiękowego jest problematyka audiosfery – środowiska fonicznego człowieka, fenomen dźwięku w mieście, w jego wymiarze społecznym, akustycznym, architektonicznym, ekonomicznym, ekologicznym ale i estetycznym. Troje artystów i badaczy – Wioleta Muras, Kamila Staśko-Mazur oraz Daniel Brożek (aka Czarny Latawiec) – związanych jest z wrocławską Pracownią Audiosfery funkcjonującą prężnie przy Instytucie Kulturoznawstwa UWr (jedynym tego typu ośrodku badawczym w Polsce).


CO SŁYCHAĆ ZA ROGIEM (Wioleta Muras)
W jaki sposób mieszkańcy, ich działania, miejska zieleń, rozmieszczenie rozmaitych urządzeń, akustyka, komunikacja miejska czy ruch samochodowy wpływają na brzmienie niewielkich komórek w akustycznej tkance miasta? Wioleta Muras analizuje przestrzenie wokół lokalu na Marszałkowskiej 9/15, porównując pejzaże dźwiękowe okolicznych podwórek. Poprzez ilustrowaną nagraniami prezentację oraz uczestniczący spacer dźwiękowy badaczka wprowadzi uczestników warsztatu w infrastrukturę audiosfery, wskaże sposoby świadomego słuchania pejzażu dźwiękowego i odnajdywania ukrytych w nim znaczeń.


EKOLOGIA AKUSTYCZNA I… MIEJSKI AKTYWIZM (Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego UWr / Magazyn o muzyce współczesnej "Glissando”, Kamila Staśko-Mazur soundscape composition)

Często akcentowana jest potrzeba dbałości o miasto w jego wymiarze wizualnym, tymczasem ekologia pejzażu dźwiękowego wciąż jest tematem, którym zajmuje się niewielka grupa badaczy, ekologów, artystów i architektów. Chcemy to zmienić – zapraszamy do dyskusji nad ekologią dźwięku w kontekście praktycznych rozwiązań urbanistycznych w Warszawie. Pragniemy otworzyć uszy mieszkańców Stolicy na możliwość rzeczywistego ingerowania w brzmieniową tkankę miasta, a także przybliżyć badania i akcje artystyczne prowadzone na tym polu we Wrocławiu ramach Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego UWr.


SPACER DŹWIĘKOWY (Daniel Brożek)
Spacer dźwiękowy pozwala doświadczyć przestrzeni poprzez dźwięk. Na pewien czas oderwiemy uwagę od zmysłu wzroku, by w samym centrum naszego postrzegania mógł znaleźć się słuch, potraktujemy miasto jako brzmiący obiekt, architekturę jako rzeźbę dźwiękową. Przemierzając specjalnie skomponowaną trasę uczestnicy spaceru uczą się pogłębionego słuchania, na mapę miasta nakładają subiektywną mapę dźwiękową.





 


Organizatorzy: Fundacja Sztuka i Współczesność, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa

Patron medialny projektu: Magazyn Przestrzeń, Notes.Na.6.Tygodni

Współpraca: Fundacja Bęc Zmiana, Stowarzyszenie Miasto jest Nasze, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Towarzystwo Osób Głuchoniewidomych, Ogród Botaniczny Polskiej Akademii Nauk w Powsinie, Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego, GOREktyw, Fundacja Artystyczna PERFORM, Laboratorium EE

 

Partnerzy projektu: Wrocławska Fundacja Filmowa, Against Gravity, whamaku.pl

Partner kulinarny projektu: Qchnia Artystyczna

Partner CSW: REGENT Warsaw Hotel

Rezydencja Caroline Claus i Juan Carlos Duarte Regino jest realizowana w ramach projektu "Sound of Culture – Culture of Sound" dzięki finansowemu wsparciu programu Kreatywna Europa

Partnerzy rezydencji Caroline Claus i Juan Carlos Duarte Regino: Fundacja 4.99, magazyn o muzyce współczesnej Glissando

 

Rewitalizację lokalu przy Marszałkowskiej 9/15 wspiera Instal-Projekt.

Patroni medialni ARCHIPELAGU DŹWIĘKU: POLSKIE RADIO Program 2, Glissando, Okultura, Monotype, M/I, Serpent

Patroni medialni CSW: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, TOK FM, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline