Gregor Różański
Green Card 19 czerwca – 6 września 2015 Gregor Różański
Zarówno w polityce, jak również w biologii istnieją postawy zachowawczo-konserwatywne oraz progresywno-spekulacyjne. Jedni uważają, że trzeba za wszelką cenę zachować status quo i nie doprowadzać do zmian ekosystemów w celu prewencji ich imigracji lub eksterminacji, podczas gdy inni uważają, że natura sama sobie z tym poradzi na zasadzie autoregulacji, mimo większej, niż kiedykolwiek mobilności i tempa mieszania się gatunków roślin i zwierząt z różnych kontynentów. Pojawienie się na terenie Polski roślin uważanych za obce i inwazyjne jest związane z działalnością człowieka. Nielegalni imigranci z tzw. gatunków alochtonicznych, zwanych tez antropofitami, w tym kenofitami pojawili się nad Wisłą w czasach odkryć geograficznych, czyli u progu antropocenu. Konserwatorzy przyrody, naukowcy i przyrodnicy często wykluczają nowoprzybyłe gatunki z pojęcia "bioróżnorodności" i zamiast dostrzegać ich rolę w zmieniającym się środowisku (co jest nieuchronne i nieuniknione), uważają je za intruzów do wytępienia. Niektóre rośliny bywają oficjalnie zwalczane przez środowiskowe instytucje rządowe, co nasuwa skojarzenia z polityką imigracyjną w krajach zachodnich. "Green Card" to nazwa mikroogrodu zaprojektowanego na kilka letnich miesięcy i zaprezentowanego w cysternie/kazamacie przy Zamku Ujazdowskim. Projekt Gregora Różańskiego bada możliwości stworzenia ekosystemu będącego obrazem wpływu antropocenu – obecnej epoki geologicznej zdominowanej działalnością człowieka na bioróżnorodność roślinności. Projekt prezentowany będzie w przestrzeni dziewiętnastowiecznych piwnic usytuowanych przed główną fasadą Zamku Ujazdowskiego, tzw. cysterny wodnej, zaadaptowanej przez japońskiego artystę Tadashi Kawamatę w listopadzie 2001 roku.
Gregor Różański (ur. 1988) jest artystą multimedialnym. W swoich działaniach koncentruje się na współczesnych mu zjawiskach i kontekstach, wykorzystując różne praktyki konceptualne, projekty efemeryczne, multimedia, internet, obiekty znalezione, rzeźbę, instalacje oraz rysunek. Jest absolwentem Kunsthochschule Weissensee w Berlinie. Jego prace i projekty były prezentowane na wystawach indywidualnych, m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław (2012), O’Artoteca Project Space w Mediolanie (2010) i Para_Site Gallery w Grazu (2009). Brał też udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. "Ustawienia prywatności. Sztuka po internecie" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2014), "IS IT ART OR IS IT JUST" w BWA Zielona Góra (2014) i Het Plafond w Rotterdamie (2013), "Coś, które nadchodzi" - Architektura XXI wieku w Bibliotece Narodowej w Warszawie (2011), "Material Conversion" w Grimmuseum w Berlinie (2011), "Agency for Unrealized Projects" podczas Art Basel 2011, Vienna Biennale w Wiedniu (2010) oraz "Subversive Messe" w ramach Europejskiej Stolicy Kultury w Linzu (2009). W 2013 został wybrany do programu Artist Pension Trust.
Organizatorzy: Fundacja Sztuka i Współczesność, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa Patron medialny projektu: Magazyn Przestrzeń, Notes.Na.6.Tygodni Współpraca: Fundacja Bęc Zmiana, Stowarzyszenie Miasto jest Nasze, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Towarzystwo Osób Głuchoniewidomych, Ogród Botaniczny Polskiej Akademii Nauk w Powsinie, Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego, GOREktyw, Fundacja Artystyczna PERFORM, Laboratorium EE Partnerzy projektu: Wrocławska Fundacja Filmowa, Against Gravity, whamaku.pl Partner kulinarny projektu: Qchnia Artystyczna Partner CSW: REGENT Warsaw Hotel Patroni medialni CSW: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, TOK FM, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica
|