Sound of Culture | Culture od Sound
2015–2016
Sound of Culture | Culture of Sound (SoC-CoS) to europejska sieć rezydencji artystycznych oparta na współpracy m.in. takich ośrodków jak Q-O2 (Belgia), Binaural / Nodar (Portugalia), HAI ART (Finlandia), DISK (Niemcy) i program rezydencyjny A-I-R Laboratory w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Celem projektu jest mobilność młodych artystów, kuratorów i badaczy sztuki dźwięku, którzy w ramach rezydencji w różnych ośrodkach w Europie podejmują działania mające na celu zaangażowanie publiczności w kreatywne działania, których tworzywem jest dźwięk i środowisko dźwiękowe. W ramach rezydencji prowadzone są pogłębione studia nad dźwiękowym aspektem kultury człowieka, organizowane otwarte warsztaty dla lokalnych społeczności, koncerty, instalacje dźwiękowe, performanse i akcje informacyjne popularyzujące zagadnienie dźwięku w kulturze.
Zamierzeniem warszawskiej odsłony projektu SoC-CoS jest reagowanie na aktualne problemy miejskiej audiosfery – badanie politycznego i ekologicznego wymiaru dźwięku.
W roku 2016 szczególnym elementem pejzażu dźwiękowego Warszawy stały się brzmienia protestów i demonstracji politycznych – nie zawsze ich organizatorzy zdają sobie sprawę z tego, jak ważną funkcję może pełnić dźwięk w trakcie publicznych zgromadzeń. Działania artystów dźwiękowych Donii Jourabchi oraz Davide Tidoniego zaproszonych przez AIR Laboratory na rezydencje w czerwcu i lipcu tego roku koncentrowały się na zagadnieniu projektowania akustycznego demonstracji. Dźwięk postrzegany jest w tym wypadku jako narzędzie, za pomocą którego obywatele mogą wyrażać swe racje polityczne i upominać się o swoje prawa. We współpracy z Cafe Kryzys oraz warszawską artystką Edytą Jarząb rezydenci AIR badali nowe strategie udźwiękowienia protestu i protestowania za pomocą dźwięku. Organizowali warsztaty, prowadzili obserwacje i tworzyli improwizowane interwencje dźwiękowe, brali także aktywny udział w demonstracjach. Refleksja nad politycznym aktywizmem i politycznością dźwięku podsumowane zostaną w którkiej publikacji, której premiera odbędzie się na jesieni 2016 roku.
W 2015 roku rezydenci Caoline Claus oraz Juan Duarte skoncentrowali się na ekologii dźwięków miasta oraz na przygotowaniu interwencji dźwiękowych w sąsiedztwie CSW Zamku Ujazdowskiego - inspiracją do tych działań było usytuowanie Zamku w okolicy Trasy Łazienkowskiej, dynamicznych miejskich przestrzeni Placu Zbawiciela i ulicy Marszałkowskiej oraz zacisznych okolic Traktu Królewskiego i Łazienek. Ekologia dźwięku jest stosunkowo nowym polem ekspresji artystycznej, działań badawczych i urbanistycznych – rozwijana od lat 70. XX wieku koncepcja pejzażu dźwiękowego, podkreśla znaczenie klarowności i różnorodności środowiska dźwiękowego w życiu człowieka. Celem dwojga artystów przebywających na rezydencjach twórczych w Warszawie w 2015 było podjęcie działań w przestrzeni publicznej, zmierzających do wzbudzenia zainteresowania brzmieniami miasta u mieszkańców Jazdowa i innych dzielnic Stolicy. "Otwarcie uszu" mieszkańców miasta przekłada się na ich codzienne praktyki dźwiękowe, a w dalszej perspektywie na zmiany w środowisku dźwiękowym, zmierzające do uczynienia pejzażu dźwiękowego Warszawy bardziej estetycznym i przyjaznym (zarówno dla człowieka jak i dla innych gatunków "słuchaczy" zamieszkujących Stolicę). Zarówno Caroline Claus jak Juan Duarte zorganizowali warsztaty, do udziału w których zostali zaproszeni lokalni artyści dźwiękowi i badacze. Wyniki warsztatów zaprezentowane zostały w ramach organizowanego przez CSW Zamek Ujazdowski festiwalu „Archipelag Jazdów”. W grudniu 2015 ukazała się publikacja Caroline Claus zatytułowana „Urban Sound Design Process / Projektowanie dźwiękowe przestrzeni miejskiej”.
Rezydenci czerwiec-lipiec 2016
Donia Jourabchi
Davide Tidoni
Rezydenci 2015:
Caroline Claus
Juan Duarte
Publikacje
Caroline Claus – Urban Sound Design Process / Projektowanie dźwiękowe przestrzeni miejskiej link: http://archiwum.u-jazdowski.pl/index.php?action=publikacje&id=182&lang=
Kuratorzy ze strony CSW
2016: Krzysztof Marciniak
2015: Marianna Dobkowska i Krzysztof Marciniak
Rezydencja realizowana w ramach projektu Sound of Culture – Culture of Sound dzięki finansowemu wsparciu programu Kreatywna Europa oraz Miasta Stołecznego Warszawa.

Partnerami rezydencji są Fundacja 4.99 i magazyn o muzyce współczesnej Glissando
Patroni medialni CSW: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, TOK FM, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica