Strona csw.art.pl nie korzysta z plików cookies we własnym mechanizmie generowania stron. Pliki cookies mogą być umieszczane przez serwisy, za których pośrednictwem na stronach csw.art.pl wyświetlany jest materiał wideo, oraz strony artystów czy projektów lub profilów lub profilów czy stron w serwisie Facebook, do których się odwołujemy.
Więcej informacji na temat polityki plików cookies na stronie csw.art.pl znajduje się w polityce prywatności.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski ma przyjemność zaprezentować nowy indywidualny projekt brytyjskich artystów Adama Broomberga & Olivera Chanarina. Wystawa zatytułowana "Podstawowe zasady", prezentuje fotografie, film oraz performans, które eksplorują napięcia między dyscypliną a przypadkiem, precyzją i chaosem, empatią i mimowolną przyjemnością, czerpaną z oglądania cudzego bólu.
Kluczową pracą na wystawie jest film zatytułowany "Rudiments" ("Podstawowe zasady"), przy którego tworzeniu artyści współpracowali z grupą kadetów przebywających na obozie wojskowym na przedmieściach Liverpoolu. Nie jest do końca jasne, czy sceny, które oglądamy, zostały zaaranżowane przez artystów, czy też jedynie dokumentują rutynowe praktyki szkolenia. Absurdalna i niepokojąca obecność błazna – mrocznego klauna, którego występ balansuje na skraju wulgarności, radykalnie wystawia na próbę militarne kody i zakłóca starannie zaplanowane układy zbiorowej choreografii. Film Broomberga & Chanarina kieruje uwagę na formujący moment dzieciństwa i wczesnej młodości, a jego intensywny rytm wyznacza utwór na perkusję w wykonaniu amerykańskiego muzyka znanego jako Kid Millions.
Dwie serie prac dominują w pozostałych galeriach. Pierwsza pokazuje studia pocisków, które połączyły się w powietrzu. Te nieprawdopodobne obiekty zostały znalezione na polach bitew podczas wojny secesyjnej w USA i uważa się, że skutecznie uratowały życie dwóch żołnierzy. W ramach drugiego cyklu Broomberg & Chanarin sfotografowali pryzmaty wojskowe, kawałki szkła optycznego, które wykorzystuje się w celownikach broni precyzyjnej. Przemoc rozprzestrzenia się za pomocą tych materiałów: złączonych bryłek ołowiu i szkła kryształowego o ostrych krawędziach.
Władza, jej narzędzia i mechanizmy fascynują Adama Broomberga & Olivera Chanarina. Ich praktyka artystyczna często prowadzi do bezpośredniego zaangażowania w relacje ze strukturami władzy w ramach tworzenia i wykorzystywania obrazów. Tak było w przypadku ich akredytacji jako reporterów w ramach misji wojskowej w Afganistanie u boku brytyjskiej armii ("The Day Nobody Died"), w trakcie której, zamiast fotografować dramatyczne wydarzenia, skupili się na instrumentalnej roli fotografów na linii frontu, towarzyszących im rytuałów i protokołów dokumentowania wydarzeń wojennych. Podobnie podczas quasi-antropologicznej wyprawy do Gabonu artyści odrzucili oficjalne zadanie, a także konwencje fotografii dokumentalnej i użyli historycznych klisz z lat 1970., których niesławną cechą była niemożność właściwego oddania koloru ciemnej skóry. Ostatecznym efektem było jedno jedyne zdjęcie ("To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light").
Artyści podważają nie tylko zadania fotografa, ale także samo medium i jego rolę jako instrumentu politycznego. Aparat nigdy nie jest neutralny i niewinny, jego fizyczne i materialne właściwości często zdradzają głębiej zaprogramowane ideologiczne zadania. O tym opowiadały projekty "To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light" i "The Polaroid Workers Revolutionary Movement", skupiające się na połączeniu technologii i polityki rasowej (w szczególności roli firm Kodak i Polaroid), a także "Shtik Fleisch Mit Tzvei Eigen", odwołujący się do wykorzystania nowych technologii w systemach państwowej inwigilacji. Za każdym razem artyści odwracają tradycję dokumentalną, stawiając w centrum nie finalny zapis i jego emocjonalny efekt, lecz wielowarstwowy proces i złożoną politykę produkowania obrazów.
12 lipca 2015, godz. 12.00-14.00, "Równania emocji"
prowadzenie: Marta Bielska
Co powstanie z połączenia smutku i gniewu, a co się stanie, gdy do radości dodamy zaufanie? Jak uzyskać zachwyt, a jak poruszenie? Prace Adama Broomberga i Olivera Chanarina będą pretekstem do zastanowienia się nad tym, czym są emocje, jak powstają i czemu służą. Porozmawiamy również o empatii i stworzymy własne fotograficzne równania emocji.
19 lipca 2015, godz. 12.00-14.00, "Cyrkowe rozmaitości"
prowadzenie: Rafał Mikołajewski
Cyrkowe warsztaty będą okazją do zapoznania się z pantomimą, teatrem ruchu, cyrkowymi trikami i szalonymi gagami. Elementy kostiumowe i najróżniejsze rekwizyty sprawią, że dzieci przeniosą się w świat cyrkowego kabaretu. Wspólne zabawy zakończymy pokazem scenek odnoszących się do slapstickowych komedii.
23 sierpnia 2015, godz. 12.00-14.00, "Teatralne improwizacje"
prowadzenie: Natalia Grzędzińska
W trakcie warsztatów poznamy gry i zabawy parateatralne. Dzieci będą odgrywać różne scenki, podkładać głosy i wcielać się w ciekawe postaci. Poznają też metodę dramy, a dzięki różnym ćwiczeniom teatralnym będą mogły swobodnie używać ekspresji ruchowej i angażować się w kreatywną zabawę, używając swojej wyobraźni.
Program filmowy w KINO.LAB
W czasie trwania wystawy Podstawowe zasady prezentujemy w KINO.LAB zestaw filmów wybranych z Adamem Broombergiem i Oliverem Chanarinem. Filmy w różny sposób nawiązują do wątków i problemów ważnych w twórczości artystów. Program filmowy wraz z wystawą można traktować jako wielopoziomowy, otwarty esej o relacjach władzy i o dorastaniu.
16 lipca 2015, godz. 20.00, "Biała wstążka"/"Das Weisse Band – Eine deutsche Kindergeschicht", reż. Michael Haneke, Austria/ Niemcy/ Francja/ Włochy 2009, 144'
23 lipca 2015, godz. 18.00, "Mały Quinquin"/"P'tit Quinquin", reż. Bruno Dumont 2014, 197'
20 sierpnia 2015, "Palindromy"/"Palindromes", reż. Todd Solondz, USA, 2004, 100'
3 września 2015, "Scena ciszy"/"The Look of Silence", reż. Joshua Oppenheimer, 2014, 99'
Film "Rudiments" ('Podstawowe zasady') powstał we współpracy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Forma Arts, a wsparcia udzieliło Arts Council England
Partner wystawy: British Council
Partner CSW: REGENT Warsaw Hotel
Patronat medialny CSW: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, TOK FM, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl