Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
AKTUALNOŚCI
Adam Broomberg
& Oliver Chanarin
RUDIMENTS | PODSTAWOWE ZASADY


26 czerwca – 6 września 2015

Adam Broomberg & Oliver Chanarin
RUDIMENTS | PODSTAWOWE ZASADY

Otwarcie wystawy: 26 czerwca 2015 (piątek), godz. 19.00
Wystawa czynna do 6 września 2015
Spotkanie z artystami:  27 czerwca 2015 (sobota), godz. 17.00
Kuratorka: Kaja Pawełek
Koordynatorka: Katarzyna Tomczak-Wysocka
 

Adam Broomberg & Oliver Chanarin RUDIMENTS
| PODSTAWOWE ZASADY - zwiastun wystawy
from CSW TV.


Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski ma przyjemność zaprezentować nowy indywidualny projekt brytyjskich artystów Adama Broomberga & Olivera Chanarina. Wystawa zatytułowana "Podstawowe zasady", prezentuje fotografie, film oraz performans, które eksplorują napięcia między dyscypliną a przypadkiem, precyzją i chaosem, empatią i mimowolną przyjemnością, czerpaną z oglądania cudzego bólu.

Kluczową pracą na wystawie jest film zatytułowany "Rudiments" ("Podstawowe zasady"), przy którego tworzeniu artyści współpracowali z grupą kadetów przebywających na obozie wojskowym na przedmieściach Liverpoolu. Nie jest do końca jasne, czy sceny, które oglądamy, zostały zaaranżowane przez artystów, czy też jedynie dokumentują rutynowe praktyki szkolenia. Absurdalna i niepokojąca obecność błazna – mrocznego klauna, którego występ balansuje na skraju wulgarności, radykalnie wystawia na próbę militarne kody i zakłóca starannie zaplanowane układy zbiorowej choreografii. Film Broomberga & Chanarina kieruje uwagę na formujący moment dzieciństwa i wczesnej młodości, a jego intensywny rytm wyznacza utwór na perkusję w wykonaniu amerykańskiego muzyka znanego jako Kid Millions.

Dwie serie prac dominują w pozostałych galeriach. Pierwsza pokazuje studia pocisków, które połączyły się w powietrzu. Te nieprawdopodobne obiekty zostały znalezione na polach bitew podczas wojny secesyjnej w USA i uważa się, że skutecznie uratowały życie dwóch żołnierzy. W ramach drugiego cyklu Broomberg & Chanarin sfotografowali pryzmaty wojskowe, kawałki szkła optycznego, które wykorzystuje się w celownikach broni precyzyjnej. Przemoc rozprzestrzenia się za pomocą tych materiałów: złączonych bryłek ołowiu i szkła kryształowego o ostrych krawędziach.

Władza, jej narzędzia i mechanizmy fascynują Adama Broomberga & Olivera Chanarina. Ich praktyka artystyczna często prowadzi do bezpośredniego zaangażowania w relacje ze strukturami władzy w ramach tworzenia i wykorzystywania obrazów. Tak było w przypadku ich akredytacji jako reporterów w ramach misji wojskowej w Afganistanie u boku brytyjskiej armii ("The Day Nobody Died"), w trakcie której, zamiast fotografować dramatyczne wydarzenia, skupili się na instrumentalnej roli fotografów na linii frontu, towarzyszących im rytuałów i protokołów dokumentowania wydarzeń wojennych. Podobnie podczas quasi-antropologicznej wyprawy do Gabonu artyści odrzucili oficjalne zadanie, a także konwencje fotografii dokumentalnej i użyli historycznych klisz z lat 1970., których niesławną cechą była niemożność właściwego oddania koloru ciemnej skóry. Ostatecznym efektem było jedno jedyne zdjęcie ("To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light").

Artyści podważają nie tylko zadania fotografa, ale także samo medium i jego rolę jako instrumentu politycznego. Aparat nigdy nie jest neutralny i niewinny, jego fizyczne i materialne właściwości często zdradzają głębiej zaprogramowane ideologiczne zadania. O tym opowiadały projekty "To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light" i "The Polaroid Workers Revolutionary Movement", skupiające się na połączeniu technologii i polityki rasowej (w szczególności roli firm Kodak i Polaroid), a także "Shtik Fleisch Mit Tzvei Eigen", odwołujący się do wykorzystania nowych technologii w systemach państwowej inwigilacji. Za każdym razem artyści odwracają tradycję dokumentalną, stawiając w centrum nie finalny zapis i jego emocjonalny efekt, lecz wielowarstwowy proces i złożoną politykę produkowania obrazów.

Zapisz się na wydarzenie 

Wystawie towarzyszy publikacja.

 

Adam Broomberg & Oliver Chanarin RUDIMENTS - reportaż z otwarcia wystawy i spotkania z artystami

Program towarzyszący wystawie

Oprowadzania po wystawie i spotkanie z artystami


27 czerwca 2015 (sobota), Oprowadzanie kuratorskie i spotkanie z artystami towarzyszące
wystawie Adam Broomberg & Oliver Chanarin RUDIMENTS | PODSTAWOWE ZASADY

godz. 16.00, oprowadzanie po wystawie, kuratorka: Kaja Pawełek
godz. 17.00, spotkanie z Adamem Broombergiem i Oliverem Chanarinem

8 lipca 2015 (środa), godz. 12.00, Dzień Seniora, oprowadzanie po wystawie Adam Broomberg & Oliver Chanarin RUDIMENTS | PODSTAWOWE ZASADY

kuratorka: Kaja Pawełek, koordynacja: Joanna Tabaka

3 września 2015 (czwartek), godz. 17.30, oprowadzanie kuratorskie Kai Pawełek

Warsztaty dla dzieci

28 czerwca 2015, godz. 12.00-14.00, NIEDZIELA W ZAMKU: Poczuj rytm!
prowadzenie: Kazimierz Klicki

Podczas warsztatów dzieci poznają bębny i inne instrumenty perkusyjne. Zobaczą werblistów w akcji, a później same staną się orkiestrą perkusyjną. Poczujemy rytm, wsłuchamy się w energetyczne brzmienia i wspólnie stworzymy własną, niepowtarzalną aranżację.

12 lipca 2015, godz. 12.00-14.00, "Równania emocji"
prowadzenie: Marta Bielska

Co powstanie z połączenia smutku i gniewu, a co się stanie, gdy do radości dodamy zaufanie? Jak uzyskać zachwyt, a jak poruszenie? Prace Adama Broomberga i Olivera Chanarina będą pretekstem do zastanowienia się nad tym, czym są emocje, jak powstają i czemu służą. Porozmawiamy również o empatii i stworzymy własne fotograficzne równania emocji.

19 lipca 2015, godz. 12.00-14.00, "Cyrkowe rozmaitości"
prowadzenie: Rafał Mikołajewski

Cyrkowe warsztaty będą okazją do zapoznania się z pantomimą, teatrem ruchu, cyrkowymi trikami i szalonymi gagami. Elementy kostiumowe i najróżniejsze rekwizyty sprawią, że dzieci przeniosą się w świat cyrkowego kabaretu. Wspólne zabawy zakończymy pokazem scenek odnoszących się do slapstickowych komedii.

23 sierpnia 2015, godz. 12.00-14.00, "Teatralne improwizacje"
prowadzenie: Natalia Grzędzińska

W trakcie warsztatów poznamy gry i zabawy parateatralne. Dzieci będą odgrywać różne scenki, podkładać głosy i wcielać się w ciekawe postaci. Poznają też metodę dramy, a dzięki różnym ćwiczeniom teatralnym będą mogły swobodnie używać ekspresji ruchowej i angażować się w kreatywną zabawę, używając swojej wyobraźni.

 
Program filmowy w KINO.LAB
W czasie trwania wystawy Podstawowe zasady prezentujemy w KINO.LAB zestaw filmów wybranych z Adamem Broombergiem i Oliverem Chanarinem. Filmy w różny sposób nawiązują do wątków i problemów ważnych w twórczości artystów. Program filmowy wraz z wystawą można traktować jako wielopoziomowy, otwarty esej o relacjach władzy i o dorastaniu.

9 lipca 2015, godz. 20.00, "Bloody Beans", reż. Narimane Mari, Algieria/Francja, 2013, 77'

16 lipca 2015, godz. 20.00, "Biała wstążka"/"Das Weisse Band – Eine deutsche Kindergeschicht", reż. Michael Haneke, Austria/ Niemcy/ Francja/ Włochy 2009, 144'

23 lipca 2015, godz. 18.00, "Mały Quinquin"/"P'tit Quinquin", reż. Bruno Dumont 2014, 197'

6 sierpnia 2015, "Blaszany bębenek"/"Die Blechtrommel", reż. Volker Schlöndorff , Niemcy, 1979, 142'

20 sierpnia 2015, "Palindromy"/"Palindromes", reż. Todd Solondz, USA, 2004, 100'

3 września 2015, "Scena ciszy"/"The Look of Silence", reż. Joshua Oppenheimer, 2014, 99'





Film "Rudiments" ('Podstawowe zasady') powstał we współpracy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Forma Arts, a wsparcia udzieliło Arts Council England

Partner wystawy: British Council

Partner CSW: REGENT Warsaw Hotel

Patronat medialny CSW: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, TOK FM, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline